سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 69547
سلامت نیوز : بی توجهی به قاعده «پیشگیری بهتر  از درمان  است»، بکارگیری پزشکان در پستهای  مدیریتی و اجرایی،تبود شرح وظایف مشخص برای ارائه کنندگان خدمت و روش پرداخت ناصحیح، از سوء مدیریت عمیق و مزمن در نظام سلامت كشور حکایت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری ؛برابر قانون اساسی كشورمان تأمین هزینه سلامت مردم به عهده‌ دولت است. مقام معظم رهبری فرموده‌اند بیمار در مراجعه به مراكز درمانی رنج دیگری به جزء رنج بیماری نداشته باشد.

برابر اعلام وزیر بهداشت در سال‌های 90 و 91 هفتاد درصد هزینه درمان را مردم پرداختند و 150 هزار نفر پرستار برای تامین نیروی انسانی پرستاری بیمارستان‌ها كم داریم. همچنین از 350 هزار نفر پرسنل بهداشت و درمان كشور كمتر از 100 هزار نفر پرستار هستند.

12 هزار ماما و 30 هزار پزشك عمومی بیكار داریم و این البته در حالی است که در همه‌ دنیا پیشگیری مقدم بر درمان است. مطابق نظر كمیسیون بهداشت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون برای بخش سلامت كشور كم نداریم اما قانون توسط مجریان وزارت بهداشت اجرا نمی‌شود.همه‌ اینها حكایت از سوء مدیریت عمیق و مزمن در نظام سلامت كشور دارد.

برای حل مشكل اقتصاد سلامت چه باید كرد؟

پزشك متخصص، اقتصاددان نیست و چنانچه كار اجرایی انجام دهد اولاً سرمایه‌ای كه صرف تربیت او شده است هدر می‌رود ثانیاً در كارش(مدیریت اقتصاد درمان) موفق نیست از این‌رو حذف پزشك متخصص از لیست‌های مدیریتی و اجرابی از وزارت بهداشت تا بیمارستان‌ها و واگذاری این پستها به متخصصان علم اقتصاد و سلامت و دیگر كادر بهداشت و درمان و متخصصان علوم پایه كه منافع آنها با اقتصاد سلامت گره نخورده به صلاح كشور است البته پزشكان و پیراپزشكان مشاوران خوبی برای تعیین استراتژی‌ها هستند.

واگذاری اداره بیمارستان‌ها به تعاونی‌های بهداشت و درمان كه سهامدار آن همه‌ كاركنان مراكز درمانی هستند برای كاهش تصدی‌گری دولت پیشنهاد می‌شود.

اقدامات درمانی كه در بیمارستان‌ها توسط گروه‌های غیرپزشك انجام می‌شود و هزینه‌های نامتعارف برای عملكرد پزشكان ثبت می‌شود. در حالی که با اصلاح شرح‌وظایف گروه پیراپزشكی و تعیین تعرفه مناسب تر به گروه‌های انجام‌دهنده‌ كار واگذار می شود و هزینه بیمه‌ها به‌شدت كاهش می‌یابد مانند زایمان طبیعی كه توسط ماما انجام می‌شود اما به نام پزشك متخصص ثبت و از بیمه هزینه دریافت می‌شود.

مسئله دیگر ترویج خدمات پیشگیری توسط گروه سلامت خانواده است كه سبب پیشگیری از بیماری و كاهش هزینه‌های بستری در بیمارستان می‌شود.

اصلاح روش پرداخت به پزشكان و دیگر گروه‌ها بر اساس نتیجه درمان نه به ازای اقدام بدون در نظر گرفتن نتیجه درمان(حتی شكست درمان و عوارض ناشی از آن) كه اكنون روش پرداخت است، نیز معضل بزرگ دیگری است که باید حل شود.

امور جاری بیمارستان‌ها با دوالی k (واحد پرداخت) اداره می‌شود. اما  توسعه نباید با امور جاری تداخل كند اكنون به تناسب تخصص پزشكان حاكم بر بیمارستان‌ها توسعه بدون در نظر گرفتن نیاز واقعی مردم انجام می‌شود و هزینه‌های گزاف ارزی به كشور تحمیل می‌كند.

یعقوب قدسیان

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha