سلامت نیوز : یک آسیب‌شناس گفت: مهم‌ترین عامل در بروز رفتار‌ها ناهنجار و پر خطر در چهارشنبه سوری پایین بودن سطح نشاط اجتماعی است به طوری که ۶۰ درصد افرادی که دست به اعمال پر خطر در چهار شنبه سوری می‌زنند به دنبال رفع کمبود شادی و نشاط درون هستند.

مجید ابهری در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره چهارشنبه سوری و علت وقوع حوادث دردناک این روز گفت: هر ساله با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال نوعی التهاب بر جامعه و خانواده‌ها مسلط می‌شود تا جایی که در چند سال اخیر چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی مبدل شده است.

این آسیب‌شناس به بروز حوادث و سوانح تلخ و ضربه زننده به خانواده و جامعه اشاره کرد و افزود: در کالبد شکافی رفتاری این مراسم باید یادآوری شود که فلسفه چهارشنبه سوری برگزاری یک سنت فرهنگی دیرینه آمیخته با برخی باورهای دینی و تاریخی کشور است ولی به دلیل پایین بودن سطح نشاط اجتماعی و عدم تطابق خروجی و ورودی شادی در بطن جامعه هستیم.

وی ادامه داد: علاوه بر پایین بودن سطح نشاط اجتماعی، ضعف فرهنگی نیز نقش بسیار موثری در اتفاقات چهارشنبه سوری دارد و همین کوتاهی‌ها باعث شده است که در غروب سه شنبه آخر سال کوچه‌ها و خیابان‌های شهر به میدان جنگ تبدیل شود.

ابهری به سنت چهارشنبه سوری در گذشته اشاره کرد و بیان کرد: در گذشته افراد در کنار خانواده خود با آتش زدن چند بوته و اجرای مراسم‌های مختلف و زیبایی همچون قاشق زنی، چهارشنبه آخر سال خود را با شادی طی می‌کردند و مهیای نوروز می‌شدند ولی این روز‌ها دیگر رنگ و بویی از آن مراسم‌ها به جا نمانده است.

این جامعه‌شناس به تلاش نهاد‌های مختلف کشور در کاهش تلفات چهارشنبه سوری اشاره کرد و اظهار کرد: هر ساله نهاد‌های مختلفی همچون آتش نشانی، اورژانش و پلیس به صورت اصظراری وارد عمل می‌شوند ولی تا زمانی که نتوانیم فرهنگ مردم را درباره چهارشنبه سوری اصلاح کنیم و یا نتوانیم سطح نشاط اجتماعی را افزایش دهیم در توقف خسارات جهارشنبه سوری ناموفق خواهیم بود.

ابهری با بیان اینکه ۸۵ درصد شرکت کنندگان و آسیب دیدگان چهارشنبه سوری دانش آموزان هستند، تاکید کرد: باید بر روی این قشر تمرکز بیشتری شود و آموزش رفتارهای مناسب درباره آداب چهارشنبه سوری در مدارس می‌تواند یکی از راهکارهای مفید باشد.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد اقلام چهارشنبه سوری همچون انواع ترقه‌ها و فشفشه‌ها وارداتی هستند، گفت: یکی دیگر از راهکارهای مناسب در کاهش تلفات چهارشنبه سوری تولید و توزیع اقلام داخلی و استاندارد است تا ضمن رعایت اصول ایمنی به نوعی اشتغال را نیز در جامعه ایجاد کرده‌ایم.

این آسیب‌شناس دیگر راهکار مناسب در کاهش آسیب‌های چهارشنبه سوری را تحویل مکان‌های امن و تحت کنترل برای اجرای مراسم چهارشنبه به مردم عنوان کرد و ادامه داد: نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی بهتر است که به جای تحت فشار قرار دادن مکان‌های امن و تحت کنترلی را در اختیار مردم قرار دهند و از حضور افراد پر خطر در این مکان‌ها جلوگیری کنند.

ابهری مهم‌ترین راهکار کاهش صدمات چهارشنبه سوری را در رعایت سطح نشاط اجتماعی دانست و گفت: متاسفانه سطح نشاط اجتماعی کشور در جایگاه اصلی خود قرار ندارد و بیشتر افراد برای نشاط و رسیدن به سطح نشاط اجتماعی خود مرتکب رفتارهای ناهنجاری می‌شوند لذا دستگاه‌ها نهاد موظف هستند تا بر افزایش نشاط اجتماعی تمرکز بیشتری کنند.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده بر روی افراد حادثه دیده در چهارشنبه سوری، ۶۰ در صد افراد برای خودنمایی و هیجان طلبی دست به اعمال پر خطر می‌زنند و بیش از ۴۰ درصد افراد نیز به دلیل رسیدن به شادی و نشاط دست به رفتارهای ناهنجار در چهارشنبه سوری می‌زنند چرا که آنان مجبور هستند تمام کمبودهای نشاط و شادی خود را در یک روز از سال دنبال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha