دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6956

مسوول بخش بازتوانی قلب مركز قلب تهران گفت: بازتوانی قلب، 25 درصد مرگ و میر را كاهش و كیفیت زندگی را نیز ارتقا می بخشد.

دكتر مصطفی نجاتیان فیزیوتراپیست و رییس انجمن فیزیوتراپی قلب و ریه در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه بیماری قلبی یك بیمای رفتاری است، گفت: امروزه ثابت شده كه رفتارهای ما در زندگی به سمت بیماری‌های قلبی پیش می‌رود، به طوری كه حدود 50 درصد مرگ و میرها، ناشی از بیماری‌های قلبی است.

وی با بیان این كه بیماری قلبی پرهزینه‌ترین بیماری در قرن حاضر است، اظهار كرد: میزان هزینه‌ای كه در درمان بیماری قلبی به كشور تحمیل می‌شود، از هزینه یك ساختمان درمانی مرتبط گرفته تا آموزش و تربیت پزشكان و تمامی هزینه‌های جانبی بیماران قلبی، برابر با تولید نفت كشور است.

مسوول بخش بازتوانی قلب مركز قلب تهران، علت اصلی بیماری قلبی را سبك زندگی عنوان و یادآور شد: سبك زندگی متاثر از رشد شهرنشینی، كم شدن تحرك افراد جامعه،‌ افزایش استرس‌های روزانه و تغییر تغذیه می‌باشد كه تمامی آنها انسان را به سمت بیماری‌های قلبی سوق می‌دهد.

وی تصریح كرد: قلب ما متاثر از فشار خون، سیگار، دیابت، كم تحركی و تفكر نابجاست كه متاسفانه تمام آنها در زندگی شهرنشینی شیوع پیدا كرده‌اند. با توجه به اهمیت موضوع، در حال حاضر جوان ترها بیشتر دچار بیماری قلبی شده و در نهایت از گردونه فعالیت در جامعه حذف می‌شوند به عنوان مثال، یك فرد 40 ساله كه سكته می‌كند، آسیب فردی و اجتماعی نیز به جامعه تحمیل كرده، بنابراین نیروی مولد جامعه آسیب می‌بیند.

دكتر نجاتیان با بیان این كه آمار مرگ و میر بیماران قلبی از آمار یك جنگ بیشتر است، یادآور شد: سن ابتلا به بیماری قلبی تا 15 سال كاهش یافته است. بنابراین نیازمند یك نگاه بازنگر به وضعیت موجود است.

وی با بیان این مركز بازتوانی قلب به معنای درمانی برای اولین بار در ایران در مركز قلب تهران دایر شده است، اذعان داشت: ما به دنبال افزایش سطح سلامت با ایجاد مراكز كم هزینه و كوچك در جامعه هستیم. همچنین كار اصلی بازتوانی قلب در وهله اول، آموزش است.

نجاتیان با بیان این كه درصد كمی از مردم بر این باورند كه ورزش می‌تواند تا 50 درصد مشكل قلب را كنترل و یا حتی پیشگیری كند، تصریح كرد: حدود 200 بیمار روزانه در مركز قلب تهران تحت برنامه بازتوانی قلبی قرار دارند. این در حالیست كه در امریكا 5 هزار مركز بازتوانی قلبی وجود دارد اما در ایران این مراكز انگشت شمارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha