سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 69570

سلامت نیوز : رییس شورای عالی نظام پرستاری ضمن انتقاد از عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و عدم اجرای کامل قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران، گفت: پرستاران از وضعیت فعلی خود رضایت ندارند و چشم‌ انتظار وصول مطالبات خود هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ یعقوب جعفری در مراسم «جشن بزرگ روز پرستار» که از هم‌اکنون در تالار وزارت کشور آغاز شده است، به گذشت حدود 10 سال از تشکیل سازمان نظام پرستاری اشاره و به ارائه گزارشی از فعالیت‌های ارائه شده از بدو تاسیس این سازمان تاکنون پرداخت.

وی ادامه داد: در بدو تاسیس سازمان نظام پرستاری از پرستاران خواستیم تا مشکلات خود را مطرح کنند و پرستاران 150 مشکل را به اشکال مختلف اعلام کردند که از همان اولیه دوره تشکیل شورای عالی نظام پرستاری برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی کردیم.

جعفری افزود: این مشکلات به چند گروه تقسیم‌بندی شد. بخشی از این مشکلات مربوط به عدم شناخت مسوولین و مردم از این حرفه بود. درواقع پرستاران جایگاه مناسبی نداشتند، اما با اقدامات فرهنگی و کمک رسانه‌ها، پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شد.

رییس شورای عالی نظام پرستاری با بیان اینکه بخش دیگر مشکلات پرستاران مربوط می‌شد به مسائل مالی، گفت: برای اصلاح احکام حقوقی، برخی بخشنامه‌ها و خدماتی که جزو شرح وظایف آنها بود تمام تلاش خود را به کار بستیم.

جعفری با بیان اینکه دسته سوم مشکلات مربوط به کمبود نیرو بود، اظهار کرد: کمبود نیروهای پرستاری طی دو سال اخیر با دستور ریاست جمهوری مبنی بر استخدام 17 هزار پرستار تا حدودی حل شد، اما با وجود افتتاح بخش‌های جدید، هنوز هم نسبت تخصیص پرستار به تخت‌های بیمارستانی مناسب نیست. البته طی یک برنامه پنج ساله، بناست نسبت پرستار به تخت، به شاخص نیم نفر برسد. با وجود تمام اقدامات انجام شده، به شدت دچار کمبود نیرو هستیم.

وی با اشاره به معضل بیکاری پرستاران، گفت: در بسیاری از استان‌ها برای استخدام نیروهای جدید دچار مشکل هستیم که لازم است با تلاش دانشکده پرستاری و افزایش ظرفیت، این نقیصه نیز برطرف شود.

رییس شورای عالی نظام پرستاری همچنین بر لزوم بکارگیری و تربیت پرستاران مرد در بخش‌های مراقبت‌های ویژه که سختی کار بالایی دارند، تاکید کرد.

نیاز به تربیت پرستاران مرد در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها

رییس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه هنوز هم رضایت پرستاران از اقدامات انجام شده جلب نشده است، اظهار کرد: جلب رضایت پرستاران نیازمند اجرای دو قانون بر زمین مانده تعرفه‌های پرستاری و قانون ارتقای بهره‌وری است.

جعفری با بیان اینکه متاسفانه قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان نیروهای بالینی وزارت بهداشت که پرستاران نیز از جمله آنها هستند، به صورت ناقص اجرا شد، ادامه داد: از تمام بندهای قانون ارتقای بهره‌وری، بند مربوط به کاهش ساعات کار و تسهیل شرایط جذب نیرو به اجرا درآمد، اما یکی از بندهای مهم آن، بازنشستگی پیش از موعد بود که به طور کامل اجرا نشد.

رییس شورای عالی نظام پرستاری در ادامه به قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز اشاره کرد و گفت: این قانون در تیرماه سال 1386 و حدود 5.5 سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و دولت نیز اندکی پس از آن آیین‌نامه‌ اجرایی آن را ابلاغ کرد، اما هنوز پایلوت هم نشده است.

وی با طرح این پرسش که نظام پرستاری باید چه اقدام دیگری را انجام دهد که این قانون به اجرا دربیاید؟ اظهار کرد: ما همه بسترهای لازم برای اجرای این قانون را فراهم کرده‌ایم.

جعفری در ادامه به اقدامات انجام شده برای فراهم شدن این بسترها پرداخت و گفت: بنا بود استاندارد خدمات پرستاری تدوین و همچنین سرانه سلامت با احتساب نرخ خدمات پرستاری تعیین شود که با همت سازمان نظام پرستاری و مسوولین حوزه پشتیبانی وزارت بهداشت تاکنون 99 درصد آن اجرا شده است.

وی ادامه داد: همچنین شرح وظایف پرستاران در همه رده‌ها اصلاح شد. برای اولین بار در کشور 527 خدمت پرستاری تدوین و منتشر شد. چک لیست‌های کنترل خدمات استاندارد شده تدوین شد. این استانداردها در سازمان استاندارد ثبت ملی شد و برای تمام استانداردها و چک لیست‌ها به صورت خدمت به خدمت و بخش به بخش کتاب‌هایی آماده و بسته‌های خدمتی پرستاران تعریف شدند.

رییس شورای عالی نظام پرستاری با بیان اینکه به منظور جاذبه‌دار کردن مراقبت از انواع بیماران در بخش‌های مختلف و بیمارستان‌های مختلف، خدمات پرستاری سطح‌بندی شدند، اظهارکرد: در تدوین تعرفه‌ها، زمان انجام خدمت، مهارت لازم پرستار، شدت مراقبت، میزان خطر برای بیمار، میزان خطر برای پرستار نیز در نظر گرفته شدند که می‌توانند در تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری موثر باشند.

جعفری با بیان اینکه در نهایت عمده فعالیت‌های صورت پذیرفته در جهت ارائه مطلوب خدمات به بیماران است، اظهار کرد: کار پرستاری نیز بر اساس خدمات استاندارد شده، تعیین شد که 20 درصد آن به رضایت بیمار اختصاص دارد. همچنین 16 نوع نظام پرداخت در کشورهای مختلف را بررسی کردیم که بدترین شکلش نظام پرداخت "فی – فور – سرویس" است که در قانون تعرفه‌گذاری خدمات حذف شده و نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد، جایگزین آن شده است.

وی در ادامه از مجلس شورای اسلامی نیز انتقاد کرد و گفت: مجلس نباید صرفا به تدوین قوانین بسنده کند، بلکه یکی از وظایفش، نظارت بر اجرای قوانین است. همچنین مجلس باید اگر اعتباری برای این طرح لازم بود، آن را تصویب می‌کرد.

جعفری در خاتمه با بیان اینکه پرستاران ما چشم‌ انتظار تحقق مطالبات خود هستند، اظهار کرد: امید است سال 92 سال خاتمه این چشم‌ انتظاری باشد و مسوولین بودجه لازم را برای این قانون در نظر بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha