چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 69577

تا زمانی كه مسئولان دولت در جریان اولویت‌های سلامت و بهداشت مردم قرار نگیرند، مشكلات بهداشت و درمان در كشور حل نمی‌شود. حل مشكلات بهداشت و درمان با تعویض افراد حل شدنی نیست و باید فكر اساسی به حال این موضوع كرد.

مشكل دارو و درمان كجاست؟
سلامت نیوز : تا زمانی كه مسئولان دولت در جریان اولویت‌های سلامت و بهداشت مردم قرار نگیرند، مشكلات بهداشت و درمان در كشور حل نمی‌شود. حل مشكلات بهداشت و درمان با تعویض افراد حل شدنی نیست و باید فكر اساسی به حال این موضوع كرد. كمیسیون بهداشت طی چند ماه گذشته سعی كرد تا با در پیش گرفتن صبر و حوصله شاهد اقدامات وزارت بهداشت درخصوص حل مشكلات باشد، اگر چه مسئول وزارت بهداشت درباره گرانی و كمبود دارو، مشكلات پزشك خانواده و دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت پیش‌بینی‌هایی را داشت اما به نظر می‌رسید از بیم بعضی از فشارهایی كه بالای سرشان بوده، این حرف‌ها به موقع اعلام نشد و در نهایت در پاسخ به سوال نمایندگان و اعضای كمیسیون بهداشت و درمان كم‌كم واقعیت بخش بهداشت ودرمان بیان شد كه ظاهرا این موضوع به مذاق مسئولان دولتی خوش نیامد چرا كه احساس می‌كردند این حرف‌ها ممكن است تبعات خوبی برای دولت نداشته باشد و در نهایت در صدد دفاع از خودشان بر آمدندكه وزارت‌خانه باید این كارها را پیگیری می‌كرد و درخواست بودجه می‌داد تا مشكلات وزارت‌خانه حل شود كه در نهایت این موضوع به تغییر وزیر بهداشت منجر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ اما آنچه مسلم است اینكه تغییر وزیر بهداشت و آمدن سرپرست جدید نه تنها مشكلات وزارت‌خانه را حل نكرد بلكه به نظر می‌رسد با آمدن سرپرست جدید نگرانی‌های مردم در حوزه سلامت بر طرف نشده است و به نوعی به مشكلات افزوده شده است. اعضای كمیسیون وزارت بهداشت در جلسات متعددی كه با سرپرست وزارت بهداشت داشتند به این نتیجه رسیدند كه طریقت منفرد مقدار زیادی در بیان واقعیت‌ها مراعات می‌كند و اینطور وانمود می‌شود كه گرانی و كمبود دارو در كشور وجود ندارد و اگر فردی برخلاف این موضوع صحبت می‌كند به دلیل داشتن منافع خاص در این حوزه است در حالی كه واقعیت آنطور كه وانمود می‌شود، نیست.

واضح است كه تنها با اظهارنظر مشكلات درمانی كشور حل نمی‌شود. دولت نتوانسته مشكلات تامین دارو و مشكلات ارزی دارو كه روز به روز بر قشر آسیب پذیر فشار وارد می‌كند را رفع كند. با آمدن سرپرست جدید وزارت بهداشت، آقای طریقت منفرد این تفكر ایجاد شد كه ایشان با قول و قرارهایی برای بهبود اوضاع از سوی دولت، این مسئولیت را پذیرفته در حالی‌كه این چنین نبود و روند دولت در مواجهه با مشكلات وزارت بهداشت همان روند سابق است یعنی دولت به اندازه كافی به بخش درمان و سلامت كشور توجه نمی‌كند.

تنها تفاوت وزیر بهداشت سابق با سرپرست جدید این بود كه سرپرست این وزارت‌خانه برای اینكه به سرنوشت وزیر سابق گرفتار نشود از دادن پاسخ واضح به سوالات طفره می‌رود و فقط به دادن قول بسنده می‌كند. اخیرا هم ایشان گفته‌اند كه ارز مورد نیاز دارو از سوی دولت پرداخت شده اما اینكه چه مبلغی و چگونه داده شده است، توضیحی نداده‌اند.

در جلساتی كه كمیسیون بهداشت با سرپرست جدید وزارت بهداشت داشت این موضوع از طرف طریقت منفرد عنوان شد كه در مورد داروهایی كه در گمرك مانده و ممكن است تاریخ مصرفشان بگذرد، واقعیت‌ها گفته نشده و دوبرابر ارزش واقعی داروها از وزارت بهداشت طلب شده است.

به گفته سرپرست وزارت بهداشت از 68 میلیون یورویی كه روی داروها قیمت‌گذاری شده 40‌میلیون یورو مربوط به داروهایی است كه نیازی به ورود آنها به كشور نبوده و مشابه این داروها یا در داخل كشور ساخته می‌شوند یا جنبه تجارت و زیبایی دارد كه ورود آنها به كشور نه تنها ضرورتی ندارد بلكه جزو اولویت‌های دارویی نیز نیستند و این در حالی است كه قبل از ورود این داروها به كشور باید درخصوص خرید آنها از وزارت بهداشت كسب تكلیف شود و این داروها مورد تایید این وزارت‌خانه قرار بگیرند.

با وجود تمام این مشكلات باید دید كه سرپرست وزارت بهداشت آیا می‌تواند شجاعانه و بر اساس واقعیات مشكلات بهداشت و درمان مردم را حل كند و می‌تواند كمبودهای این وزارت‌خانه را از رئیس‌جمهور مطالبه كند یا اینكه می‌خواهد روش مصلحت‌اندیشی و عافیت‌طلبی را در پیش بگیرد و اقدام خاصی انجام ندهد؟ با این حال اگر اصلاحات قابل ملاحظه‌ای در افزایش بودجه درمان كشور صورت بگیرد می‌توان به رفع برخی كمبودها امیدوار بود اما اگر بودجه درمان همان رشد 20 درصدی را داشته باشد نه تنهامشكلات این بخش كم نمی‌شود بلكه بیشتر هم می‌شود اما اگر مسئولان وزارت بهداشت و دولت به پیشنهاداتی كه كمیسیون بهداشت و درمان مجلس و دست اندركاران حوزه سلامت ارائه می‌كنند توجه كرده و به آن عمل كنند می‌توان امیدوار بود كه مشكلات بخش بهداشت و درمان تا حد زیادی رفع ‌شود در غیر این صورت تا آخر دولت دهم باید شاهد مشكلات عدیده در حزوه بهداشت ودرمان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha