سرانجام تعرفه های بخش سلامت برای سال بعد اعلام شد.اعلام با تاخیر تعرفه های پزشکی امسال پزشکان و بیمارستانها را با مشکل روبه رو کرد،از این رو تعرفه های سال 92 زودتر اعلام شد.

دولت کمک نمی کند،مردم باید بخش زیادی ازهزینه های درمان را از جیبشان بپردازند
سلامت نیوز : سرانجام تعرفه های بخش سلامت برای سال بعد اعلام شد.اعلام با تاخیر تعرفه های پزشکی امسال پزشکان و بیمارستانها را با مشکل روبه رو کرد،از این رو تعرفه های سال 92 زودتر اعلام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ بنابر اعلام وزارت بهداشت، تعرفه بخش خصوصی 18 وبخش خصوصی 29 درصد افزایش می یابد.آیا این افزایش واقعی است و آیا مشکلات بخش سلامت در سال بعد کم می شود؟در این باره با دکتر مراد هاشمی زهی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت وگویی را انجام دادیم که می خوانید:

همانطور که اعلام شده بود قبل از شروع سال جدید،تعرفه های نظام پزشکی اعلام شد.بنابراین قرار است که تعرفه بخش خصوصی 18 وبخش خصوصی 29 درصد افزایش یابد.در شرایطی که امسال مردم بخش زیادی از هزینه های درمان را از جیبشان می دادند سال بعد چطور خواهد بود؟

هنوز برای قضاوت زود است اما با توجه به تورم و مشکلاتی که امسال بخش سلامت داشت،این تعرفه ها باید بیش از این می بود،اما به هرحال مسئولان با توجه به شرایط اقتصادی این تعرفه ها را تعیین کردند.الان شرایط اقتصادی برای بیمارستانها و پزشکان سخت است و چون دولت و بیمه هم کمکی نمی کند،مردم ناگزیرند که بخش زیادی از هزینه ها را از جیبشان بپردازند که سال بعد احتمالا بیشتر هم خواهد شد.

یعنی به نظر شما تعرفه ها باید بیش از این رقم بود؟

قطعا.من به عنوان یک پزشک معتقدم که تعرفه ها واقعی نیست و نسبت به سایر کشورها کم است.امسال بیمارستانها با کمبود بودجه مواجه بودند.از طرف دیگر پزشکان برای تامین هزینه های خود زیرمیزی دریافت می کنند،درحالیکه دولت و نهادی غیر دولتی باید رابطه پولی بیمارو پزشک را حذف کنند. پوشش بیمه ای مردم، جلوگیری از پدیده زیرمیزی، تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان، تجمیع تمام بیمه های درمانی و واقعی کردن تعرفه های پزشکی از مهم ترین موضوعاتی است که از دید مسئولان دولتی مغفول مانده است.

شاید دولت تعرفه ها را پایین اعلام کرده تا دولت در بودجه سال 92 حمایتهای خود را از بخش سلامت داشته باشد؟

به نظرم آنگونه که از لایحه بودجه مشخص است بخش سلامت سال بعد با مشکلات بیشتری مواجه است،چون درآمدهای اقتصادی برای تامین بودجه غیر واقعی است و امکان تحقق آنها وجود ندارد.بنابراین مردم بیشتر تحت فشار خواهند بود و بیمارستانها برای تامین درآمدهایشان بیشتر به مردم فشار می آورند.بنابراین سال بعد هم حوزه سلامت با کمبود بودجه مواجه است و مردم در این سیکل معیوب دچار مشکلات بیشماری می شوند.لذا سهم پرداختی از جیب مردم هم بالاتر می رود.دولت باید توجه داشته باشد که بخش سلامت بنگاه اقتصادی نیست و باید سرمایه گذاری کند و صرفه جویی در این جوزه معنا ندارد.

من در جلساتی که مسئولان وزارت بهداشت با کمیسیون داشتند متوجه شدم که اصلا دولت در بودجه نویسی بخش سلامت از مسئولان این وزارتخانه نظر نخواسته است و این یعنی دولت به سلامت مردم توجهی ندارد.از همه مهمتر اینکه دولت قصد ندارد سهم بخش سلامت از هدفمندی یارانه ها را پرداخت کند و برای همین بخش سلامت در تامین اعتبار مشکل دارد.الان با بودجه کم برای سال بعد تکلیف پزشک خانواده مشخص نیست. اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای بزرگ بلاتکلیف است و مشکل تامین اعتبارات برای این طرح همچنان وجود دارد و چه بسا ادامه این مشکلات سبب ملغی شدن این طرح در روستاها نیز شود. همچنین سازمان‌های بیمه‌گر با تاخیر در پرداخت مطالبات مراکز درمانی و بهداشتی مشکلات حوزه سلامت را چند برابر می‌کنند و معلوم نیست اعتبارات در کجا هزینه می‌شود. بخش زیادی از مشکلات حوزه سلامت همکاری نکردن بیمه ها با نظام سلامت است و مسئولان هر چه سریعتر با اقدام غیر قانونی سازمان های بیمه گر برخورد کند.

برای اولین بارسرپرست وزارت بهداشت اعلام کرده که این تعرفه ها در بیمارستان های پایلوت اجرا می شود.آیا چنین چیزی امکان دارد؟

من نمی دانم منظور ایشان چه بوده است.اما امکان ندارد که تعرفه به صورت پایلوت اجرا شود چون در اینصورت پزشکان به این بیمارستانها می روند و بیماران تمایلی ندارند به این بیمارستانها مراجعه کنند.در این صورت تکلیف چه می شود؟باید تعرفه ها در کل کشور اجرا شود تا مشکلی پیش نیاید.شاید این کار برای تغییر تعرفه ها بوده اما از این موضوع اطلاع کافی ندارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha