چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 69597
سلامت نیوز :یکی از سنت‌های خوب این روزها که در میان ما ایرانیان رواج دارد خانه‌تکانی و نظافت محل زندگی است که بیشتر مردم را به نوعی در روزهای پایانی درگیر خود می‌کند. این سنت علاوه براینکه مزایای زیادی دارد گاهی موجب بروز مشکلاتی هم برای افراد می‌شود که در این‌جا سعی می‌کنم پاره‌ای از این مشکلات و روش‌های مقابله با آن را بازگو کنم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ در مجموع می‌توان گفت افرادی که کار بدنی انجام می‌دهند نسبت به افراد دیگر که بی‌تحرک و پشت‌میزنشین هستند سالم‌ترند و به همین نسبت از طول عمر بیشتری برخوردارند. یکی از فعالیت‌هایی که این روزها انجام می‌شود همین خانه‌تکانی و نظافت است که اگر با رعایت نکات ایمنی باشد، می‌تواند توانایی و قوای بدن را افزایش دهد و چربی‌های مضر خون را کاهش داده و در نهایت منجر به سلامت قلب شود. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که کارهای بدنی انجام می‌دهند همواره افراد سالم‌تری بوده و هستند. یکی دیگر از مزایای مهم خانه‌تکانی این است که این کار معمولا در خانواده‌هایی انجام می‌شود که از استحکام بیشتری برخوردارند و در اعضای خانواده انگیزه و علاقه بیشتری نسبت به یکدیگر وجود دارد. در خانواده‌هایی که تنش و مشکل وجود دارد کمتر به دنبال این نوع کارها هستند. خانه‌تکانی و نظافت گروهی علاقه و استحکام بین افراد خانواده را بیشتر می‌کند. نکته دیگری که در رابطه با خانه‌تکانی وجود دارد موضوع و نظافت و اهمیت دادن به بهداشت و سلامت خانه و خانواده است که در جای خود مهم و اهمیت دارد.

در انجام امور مربوط به خانه‌تکانی نکاتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد تا صدماتی که ممکن است به افراد وارد شود کمتر باشد. این موضوع را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول این‌که افرادی که به‌طور کلی عادت به کارهای سنگین و سخت‌تر‌ از روال عادی ندارند و ممکن است خطراتی آن‌ها را تهدید کند سراغ انجام این امور نروند. افرادی مانند سالخوردگان یا کسانی که بیماری‌های خاصی دارند یا آن‌هایی که مشکلات مفصلی در ناحیه زانوها و کمر دارند که اگر صدمه‌ای هرچند کوچک به آن‌ها وارد شود مشکلات جدی برایشان به وجود می‌آورد.

آسیب‌های مرتبط به این کارها را می‌توان به دو نوع تقسیم کرد؛ آسیب‌های عضلانی که معمولا پارگی عضله بر اثر فشار به وجود می‌آید و در نوع دوم که هم عضله پاره می‌شود و هم مفصل دچار آسیب‌دیدگی می‌شود و مایعی که در استخوان‌ها وجود دارد به حرکت درمی‌آید و فرد را دچار آزردگی و دردهای عصبی شدید می‌کند به همین دلیل توصیه می‌کنم که این افراد این کارها را انجام ندهند و کارهای منزل را به وسیله کارگر یا آن‌هایی که توان بدنی بیشتری دارند انجام دهند.

اما در مورد آسیب‌دیدگی افرادی که کار زیادی انجام می‌دهند یک نوع آسیب به نام «over use» یا استفاده بیش از حد از اعضای بدن وجود دارد که خوردگی سر استخوان‌ها یکی از این مشکلات است و این افراد معمولا بدون این‌که دوره نقاهت آسیب‌دیدگی را طی کنند دوباره شروع به کار می‌کنند و به مرور دچار دردهای مزمن می‌شوند.

این افراد به دلیل این‌که از قشر ضعیف و کم‌درآمد یا کم‌سواد جامعه هستند چندان به سلامت بدن خود اهمیت نمی‌دهند و همواره برای گذران زندگی به دنبال درآمد بیشتر هستند و در جوانی توان بیشتری در بدن دارند و می‌توانند کار بیشتری انجام دهند اما در دوران کهنسالی زندگی دردناک و سختی را می‌گذرانند. در این افراد کارفرمایان یا آن‌هایی که از این نیروی کاری استفاده می‌کنند باید به دنبال ایجاد موقعیت ایمن کاری برای آن‌ها باشند و به دلیل سودجویی و استفاده بیش از حد از کار آنها سلامت این افراد را به خطر نیندازند.
نکته دیگر درمورد خانم‌هایی است که این روزها خود را درگیر کارهای منزل می‌کنند و دردها و مشکلاتی برای آن‌ها پیش می‌آید این دردها معمولا با استراحت و کارنکردن و گرم نگه داشتن عضو درگیر، استفاده از سونا و ماساژ بهبود پیدا می‌کنند.

این دردها دو نوع هستند، یکی دردهای مطبوع و خوشایند که با دوش آب گرم و آن‌هایی که عادت دارند دوش سرد و گرم تسکین پیدا می‌کند. منظور از دوش سرد و گرم این است که ابتدا با آب سرد و سپس با آب گرم دوش بگیرند. البته آن‌هایی که عادت دارند. این نکته به کسانی که ممکن است سرما بخورند به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. نوع دوم درد در افراد آسیب‌دیده که بسیار هم آزاردهنده است دردی است که به دلیل پارگی عضله ایجاد می‌شود که به این افراد توصیه می‌کنم در موضع آسیب دیده یخ بگذارند، برای چند ساعت این کار را انجام داده پس از آن از دوش آب گرم استفاده کنند. این افراد می‌توانند بنا به توصیه پزشک از پمادهای تسکین‌دهنده همراه با ماساژ استفاده کنند و برای این‌که این آسیب مزمن نشود استراحت کنند تا بهبودی حاصل شود.

دردهایی که در این نوع کارها شایع است دردهای عضلانی، درد گردن، کتف، شانه‌ها، زانو و کمردرد است که تقریبا 80‌درصد از افراد آسیب‌دیده را درگیر خود می‌کند. در این روزها نمی‌توانیم صورت‌مسئله را پاک کنیم و بگوییم که افراد کارهای منزل را انجام ندهند اما باید نکات ایمنی را در نظر گرفت تا مشکلات و صدمات کمتری متوجه افراد شود. مهم‌ترین نکاتی که می‌توان به آن توجه داشت این است که افراد کارهایی را انجام دهند که به آن عادت دارند و از کارهایی که تجربه نکرده‌اند پرهیز کنند. کارهایی مانند تمیزکردن سقف و رفتن روی نردبان و درگیر شدن با نقاطی که دسترسی به آن‌ها سخت است.

دوم این‌که وزنه‌ها و اجسامی که سنگین‌تر از توان بدنی آن‌هاست بلند نکنند و به اشخاصی که این توان را دارند واگذار کنند زیرا این کار باعث پریدگی استخوان سر زانوها می‌شود و به شدت باید از آن پرهیز کرد.

در مورد وزنه‌ها و اجسامی سبک‌تر هم باید زانوها را خم کردن کمر را زیرا بیشتر افراد ناخودآگاه اول کمر را خم می‌کنند و این حالت آسیب را شدید می‌کند و به دیسک‌های کمر صدمه می‌زند.

نکته دیگر اینکه برای بلند کردن اجسام باید آنها را تا می‌شود به بدن نزدیک کرد. به عنوان مثال سطل آبی را که می‌خواهیم از زمین بلند کنیم ابتدا باید در مورد دسته این سطل اطمینان پیدا کنیم که تحمل این وزن را دارد و سپس به بدن نزدیک کنیم تا راحت‌تر بلند شود. در بسیاری مواقع دیده می‌شود که دسته سطل شکسته شده و روی انگشتان پا افتاده و باعث شکستگی یا صدمات جدی شده است.

در مورد نظافت شیشه‌ها و دیوار هم باید دقت شود که تا جایی که ممکن است بدن به محل مورد نظر نزدیک شود و از کشیده شدن بدن و دست‌ها جلوگیری کنیم. همچنین از نردبان و چهارپایه‌های مطمئن و محکم برای این کار استفاده شود.

تا جایی که ممکن است نظافت را نباید از فاصله دور انجام داد و در قسمت پایین دیوار هم باید زانوها خم شود و حتی حالت نشسته این کار را انجام داد.

در آخرین بخش از ایمنی کار هم باید بگویم که برای نظافت سقف از نردبان‌ها و ابزار مطمئن و چوب‌های بلند گردگیری استفاده شود تا فشار بر عضلات و مفاصل به حداقل برسد و نظافت منزل و آماده شدن برای سال نو لذت بیشتری برای افراد به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha