چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 69598

هر سال در آستانه سال نو، فعالان و مسئولان محیط‌زیست نسبت به خرید و فروش ماهی قرمز، سمندر لرستانی، لاک‌پشت و... هشدار می‌دهند.در این میان برخی نهادها ازجمله شهرداری تهران با تمهیداتی تلاش می‌کنند مانع مرگ این حیوانات شوند اما هنوز سازوکاری برای مقابله با این رسم نادرست وجود ندارد.

10 میلیون ماهی قرمز، قربانی سفره هفت‌سین
سلامت نیوز : هر سال در آستانه سال نو، فعالان و مسئولان محیط‌زیست نسبت به خرید و فروش ماهی قرمز، سمندر لرستانی، لاک‌پشت و... هشدار می‌دهند.

در این میان برخی نهادها ازجمله شهرداری تهران با تمهیداتی تلاش می‌کنند مانع مرگ این حیوانات شوند اما هنوز سازوکاری برای مقابله با این رسم نادرست وجود ندارد. از همین رو، دوستداران محیط‌زیست، به‌ویژه حامیان حیوانات تلاش می‌کنند به شیوه‌های گوناگون ضمن اطلاع‌رسانی مانع از این رسم نادرست شوند. آنچه در پی می‌آید مطلبی است در همین زمینه به قلم مجید چاکری یکی از حامیان حیوانات.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ براساس آمارهای غیررسمی سالانه ده‌ها میلیون قطعه ماهی قرمز در کشور تولید و برای عرضه روانه بازار می‌شوند تعدادی بی‌شماری از آنها طی فرایند تولید‌، توزیع و انتقال با درد و رنج فراوان می‌میرند و بقیه هم که به خانه‌های ما می‌رسند با گذشت چند‌ماه از جشن نوروز تلف می‌شوند. این بدان معناست که هرساله برای برگزاری این رسم به ده‌ها میلیون ماهی درد و رنج فراوان وارد شده و در انتهای راه نیز همه آنها نابود می‌شوند. با نگاهی به این آمار متوجه می‌شویم هر سال در آستانه سال نو حدود 10 میلیون قطعه ماهی قربانی آیینی مرتبط با جشن سال نو می‌شوند که هدف آن بزرگداشت زندگی و رویش مجدد است!

خرید و فروش و حق مالکیت بر حیوانات

حامیان حیوانات معتقدند درصورت خرید و فروش حیوانات باید با آنها با محبت و احترام رفتار کرد و شخص خریدار باید شرایط نگهداری صحیح از آن موجود را فراهم کند. این درحالی است که اکثر ما ماهی قرمز را به‌عنوان یک کالای بی‌ارزش می‌شناسیم و با توجه به هزینه‌ای که برای آن می‌پردازیم خود را مالک زندگی او می‌دانیم. درواقع این نگاه باعث شده که این موجودات زیبا جایگاه خود را به‌عنوان موجود زنده لایق احترام ازدست داده و به موجوداتی همسنگ مبل‌، مجسمه و... تبدیل شوند.

در اغلب موارد در خانه‌های اکثر ما حتی شرایط برای تأمین نخستین نیازهای زندگی ماهی قرمز نیز وجود ندارد اما ما بی‌توجه به این موضوع و تنها به‌دلیل اینکه از داشتن ماهی‌های قرمز در منزل لذت می‌بریم آنها را می‌خریم و ضمن شکنجه، مرگ زودهنگام ماهی‌های قرمز را رقم می‌زنیم. حامیان حقوق حیوانات خرید و فروش و هرنوع برخورد کالاگونه با حیوانات را غیراخلاقی می‌دانند‌ و با اصل تولید حیوانات برای فروش مخالف هستند و این اقدام را نقض حقوق حیوانات می‌دانند.

جایگزین کردن سایر حیوانات به جای ماهی قرمز در هفت سین

با ایجاد بازار خرید و فروش ماهی‌قرمز در اواخر هر سال‌، شرایط برای سوءاستفاده‌ سودجویان هموار می‌شود تا آنجا که علاوه بر ماهی قرمز، به فروش جاندارانی چون سمندر‌، ماهی‌ فایتر‌، مار، لاک‌پشت و... ‌اقدام می‌کنند. بسیاری از افراد نیز این موجودات زیبا را می‌خرند وبرخی نیز این موجودات را جایگزین ماهی‌قرمز می‌کنند.

حامیان حیوانات معتقدند اگر قرار است با این کار ظلم به ماهی قرمز کمتر شود این عمل اقدامی نسنجیده است زیرا به جای ماهی‌قرمز، موجود دیگری قربانی می‌شود. بدیهی است هدف از حذف ماهی قرمز‌، پایان دادن به چرخه‌ تولید‌، عرضه‌ و نگهداری این موجود با هدف پیشگیری از ظلمی است که در حق این موجودات روا می‌شود. براین اساس، هر موجود دیگری هم که جایگزین ماهی‌قرمز شود بازهم گروه‌های حامی حیوانات و حمایت از حقوق حیوانات برای پایان دادن به این ظلم تلاش خواهند کرد.

در واقع کسانی که اقدام به جایگزینی ماهی قرمز می‌کنند احتمالا این کار را نه با هدف حمایت از ماهی قرمز بلکه تنها برای ارضای حس تملک‌طلبی خود انجام می‌دهند. در واقع آنها می‌خواهند حتما موجودی را بخرند و فرقی هم نمی‌کند که آن موجود ماهی قرمز باشد یا موجود درحال انقراضی همچون سمندر لرستانی.

زندگی را عیدی می‌دهیم

امسال شماری از گروه‌های حامی حقوق حیوانات با تشکیل کمپینی با عنوان «زندگی را عیدی می‌دهیم» کوشیده‌اند ضمن فراخوان آثار و تعیین جوایزی برای آثار برتر، در این زمینه گام‌های جدی‌تری بردارند. هدف گروه‌های حمایت از حیوانات مخالفت با خرید و فروش ماهی‌قرمز و حذف سیستمی است که حتی در بهترین حالت‌های مورد تصور برای آن، باعث زندانی بودن‌، تحت تملک بودن‌، حیوان خانگی بودن و. . . یک موجود زنده می‌شود. در واقع گروه‌های حمایت از حیوانات و حمایت از حقوق حیوانات با تلاش برای رهایی ماهی قرمز از این سیستم می‌خواهند جلوی شکنجه و کشتار سالانه این موجود زیبا را بگیرند و احتمالا به همین دلیل است که نام زندگی را عیدی می‌دهیم را برای پویش خود انتخاب کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha