سلامت نیوز : محمدرضا رحیمی امروز در مراسم روز پرستار در تالار وزارت کشور افزود: بنده از طرف آقای احمدی‌نژاد برای تبریک روز پرستار و قدردانی از قشر زحمتکش پرستاران که از نظر تحمل رنج بیماران شهره آفاق هستند به اینجا آمده‌ام و امیدوارم مشکلات این قشر زحمتکش هر چه زودتر حل شود و در روزهای پایانی سال با شوق و ذوق و عشق به خدا و عشق به خدمت وارد بهار 1392 بشوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: رئیس سازمان نظام پرستاری در این مراسم به مشکلات متعدد پرستاران اشاره کرد. همه این مسائل مسائل به حقی است که همه ما وظیفه داریم در وقت باقیمانده از این دولت که تا شهریور سال 92 حدود 6 ماه وقت داریم این مشکلات را حل کنیم.

رحیمی گفت: ما در اوایل سال آینده شورای عالی بیمه سلامت را تشکیل می‌دهیم و با حضور نماینده پرستاران در این شورا تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را به معنای واقعی اجرا می‌کنیم.

گلایه‌های پرستاران بحق است

وی گفت: رئیس سازمان نظام پرستاری در این مراسم مسائلی را درباره تبعیض بین پزشکان متخصص و پرستاران مطرح کرد من نمی‌خواهم هجمه‌ای علیه پرستاران نامدار ایرانی در اینجا باز کنم اما در زمینه عدالت باید بگویم که همه ما خودمان یا خانواده‌هایمان حتما به پزشکان و پرستاران مراجعه کرده‌ایم و از خدمات آن‌ها برخوردار شده‌ایم احترام پزشکان متخصص بر همه ما لازم است اما نباید فاصله درآمد پزشک و پرستاران اینقدر زیاد باشد، چرا باید یک پزشک جراح برای عمل‌های جراحی‌اش رقم‌هایی را بردارد که در کل عمرش هم نتواند آن‌ها را خرج کند و پرستاران از این درآمدها منتفع نشوند، این خلاف عدالت است.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: من به آقای طریقت هم گفتم که نباید منتظر باشیم تا منابع تأمین شود همین اعتبارها و منابعی که در بیمارستان‌ها رد و بدل می‌شود باید از همین منابع پرستاران را هم شریک کنیم. هفته گذشته شکایتی درباره یک عمل جراحی برای یکی از سفرای کشورهای همسایه داشتیم که از او  60 میلیون تومان بابت عمل گرفتگی عروق دریافت کرده‌اند و با کمترین اعتراض بعد از شکایت 14 میلیون تومان آن را برگرداندند.

رحیمی گفت: چرا باید یک پزشک درآمدی داشته باشد که اگر 500 سال هم عمر کند و هزار نفر عائله داشته باشد باز هم نتواند پول‌ها را خرج کند.

در سفره بیمارستانها، پرستاران هم باید سهم داشته باشند

رحیمی افزود: باید سفره‌ای را که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پهن شده است عادلانه کنیم و از این سفره ظالمانه که اکنون پهن است بخشی هم باید به حساب پرستاران بگذارد که قطعا کمتر از پزشکان زحمت نمی‌کشند.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: من این سخنان را برای خوشایند شما نمی‌گویم، به خاطر عدالت این حرفها را می‌زنم. نباید تفاوت درآمد یک پزشک متخصص با یک پرستار از زمین تا آسمان باشد. تفاوت باید منطقی و عادلانه باشد.

پرستاران هم مشکل دارند،حق دارند عصبی شوند

وی ادامه داد: ممکن است بعضی وقت‌ها بیماران از عصبی بودن پرستارها گله کنند اما یک همراه بیمار یا خود بیمار ممکن است حال و احوال پرستار و مشکلات او خبر نداشته باشد، ما همه انسان هستیم و از پوست، گوشت و استخوان ساخته شده‌ایم. وقتی یک پرستار مشکلات فراوانی دارد نمی‌تواند قسطش را سر ماه پرداخت کند نمی‌تواند از فرزندش نگهداری کند معلوم است که عصبی می‌شود. اگر بخواهد آدم را به یک تکه آهن تشبیه کنم در طول زمان زنگ می‌زند، باید یک نفر پیدا شود و پرچم عدالت را بردارد، قیام کند و این مشکلات را حل کند.

وی گفت: در این جلسه آقای میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری اعلام کرد که 28 دستور رئیس‌جمهور و 5 دستور معاون اول رئیس‌جمهور برای حل مشکلات پرستاران اجرا نشده است، من از این مسئله اظهار تأسف می‌کنم، من بی‌خبر بودم، نباید چنین اتفاقی بیفتد، حتی یک دستور رئیس‌جمهور هم نباید زمین بماند. امیدوارم آقای طریقت در روز یکشنبه از مجلس رأی اعتماد بگیرد و بعد از آن اوایل سال آینده با هم بنشینیم و همه مشکلات پرستاران را یک جا حل کنیم.

حق پرستاران از درآمد بیمارستانها

وی گفت: سفره‌ای در بیمارستان‌ها و مطب‌ها گشوده شده است ما باید پرستاران را هم به اندازه سهمشان و به صورت عادلانه در این سفره شریک کنیم و وقتی که بیمار پولی را به حساب بیمارستان می‌ریزد باید همان موقع سهم پرستار هم مشخص باشد. من در اینجا آقای طریقت و همه پزشکان را به عدالت دعوت می‌کنم.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح پایش سلامت و غربالگری فشار خون و وزن ایرانیان در اوایل سال آینده توسط پرستاران اشاره کرد و افزود: این طرح اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت سال آینده با حضور 100 هزار پرستار برای همه ایرانیان اجرا می‌شود و اطلاعات آن مقدمه‌ای برای برنامه پزشک خانواده است و آقای رئیس‌جمهور قول داده است که در اجرای این برنامه در کنار پرستاران حاضر شود.

وی ادامه داد: در اینجا از کمبود پرستاران و بیکاری پرستاران صحبت شد در همین دولت 6 هزار تخت بیمارستانی اضافه شده است و این تحول بزرگی است که فعالیت‌های این تخت‌های بیمارستانی نیازمند پرستار است و من تضمین می‌کنم که هر چه زودتر با بکارگیری پرستاران مشکل اشتغال پرستاران هم حل شود.

وی گفت: من معتقدم که نقش یک پرستار بعد از عمل جراحی بدون تردید از پزشک متخصص بالاتر است و باید حق و حقوق پرستاران هم به میزان زحمات آن‌ها داده شود.

معاونت پرستاری در وزارت بهداشت

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: خانم دستجردی که باید در اینجا از زحمات او هم تقدیر کنیم درخواست ایجاد چند معاونت جدید را در وزارت بهداشت داده بود که با  2 تای آن موافقت کردیم، من از آقای دکتر طریقت می‌خواهم که بعد از گرفتن رأی اعتماد از مجلس پیشنهاد ایجاد «معاونت پرستاری» را در وزارت بهداشت به هیئت دولت بیاورد و من تضمین می‌کنم که در اسرع وقت ایجاد این معاونت جدید را در وزارت بهداشت تصویب کنیم تا شخصی از بین خود پرستاران مسئولیت آن را به عهده بگیرد و حقوق پرستاران را حفظ کند.

رحیمی ادامه داد:‌:‌ اگر در اجرای قوانین پرستاران در دولت کوتاهی کرده‌ایم، از همه پرستاران عذرخواهی می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha