چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 69620

سلامت نیوز : مسعود مردانی در گفت‌وگو با فارس اظهارداشت: در فصل بهار به علت تعطیلات نوروز و مسافرت عامه مردم، اصولاً افراد از غذای خانه محروم شده و برای خوردن غذا یا به رستوران های بین راهی مراجعه می‌کنند یا از غذاهای آماده استفاده می‌کنند که متأسفانه بی دقتی در تهیه مواد غذایی سالم و استفاده از مواد فاسد، بروز مسمومیت را در این ایام  شایعتر می‌کند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان گفت: علائم گوارشی مانند استفراغ، دل‌درد، استهال یا حتی تب می‌تواند از علائم مسمومیت در افراد باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بعضی از این مسمومیت‌ها دوران کوتاهی دارند اما دسته‌ای دیگر نهفتگی طولانی دارند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: یکی از مسمومیت‌های غذایی استافیلوکوکی است که عمدتاً در دید و بازدیدهای عید روی می‌دهد.

مردانی افزود: استفاده از شیرینی خامه‌ای آلوده و مواد غذایی آماده که حاوی سوسیس و کالباس باشند به این مسمومیت می‌انجامد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: درست 6 ساعت بعداز خوردن نان خامه‌ای فاسد، فرد به استفراغ شدید دچار می‌شود که با داروهای معمولی قابل کنترل نیست و باید به بیمارستان مراجعه کند و سرم و آمپول به او تزریق شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی دوره کمون این مسمومیت پر سر و صدا را 24 تا 48ساعت دانست.

وی افزود: برای درمان این مسمومیت نیاز به آنتی بیوتیک نیست.

مسعود مردانی شایع‌ترین مسمومیت سفری را استفاده از گوشت قرمز دانست و گفت: خوردن شیشلیک، کباب برگ و کباب کوبیده می‌تواند فرد را به مسمومیت دچار سازد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشخصه مسمومیت با گوشت قرمز را دردهای وحشتناک شکمی، دردهای پیچشی، استفراغ و گاهی اسهال دانست و افزود: این افراد به تب دچار نمی‌شوند اما دردهای شکمی‌شان آن قدر زیاد است که فکر می‌کنند آپاندیسشان عود کرده و نیاز به جراحی دارد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان گفت: این افراد باید به بیمارستان مراجعه کرده و از سرم و داروهای ضد اسپاسم و ضد درد استفاده کنند. این دسته از افراد نیز نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بخش دیگری از مسمومیت ها رادر دسته کنسروها دانست و گفت: مسمومیت کنسروهای غذاهای آماده به ویژه کنسرو تن ماهی مسئله مهم دیگری است که به علت استفاده از کنسروهای فاسد باد کرده یا عدم جوشاندن کنسرو قبل از استفاده از آن رخ می‌دهد که به مسمومیت بوتولیسم می‌انجامد.

این متخصص عفونی افزود: بر اثر استفاده از این کنسروهای فاسد افراد دچار اختلال‌های حرکتی شده و حتی در بعضی موارد پلک‌ها می‌افتند.

وی افزود: چند ساعت پس از مسمومیت نیز دوبینی و اختلالاتی در توانایی بلع غذا در فرد روی می‌دهد؛دربعضی موارد نیز دهان خشک می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: این سم در حالت پیشرفته می‌تواند فرد را به علائم شبه فلجی دچار کند که در نهایت به مرگ نیز منجر می‌شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان به مردم پیشنهاد داد که از خوردن مواد غذایی مشکوک و غیر استاندارد بپرهیزند؛ همچنین از آبی که به سلامت آن اطمینان ندارند ننوشند، از آب چاه و آب آلوده نیز استفاده نکنند و در مسافرت از آب جوشیده استفاده کنند.

مسعود مردانی، شستن دست با آب و صابون را به افراد پیشنهاد کرد و ادامه داد: حتماً از لبنیات پاستوریزه و استاندارد استفاده کنید و سعی کنند که غذا را برای یک وعده آماده کنند و در استفاده از کنسرو نیز حتماً آن را بجوشانند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه کرد: خوردن نان و پنیر و گردوی سالم بهتر از خوردن شیشلیکی است که دردهای شکمی وحشتناک برای فرد ایجاد کند.

وی افزود: بهتر است از خوردن غذا در رستورانهای بین‌راهی بپرهیزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha