سلامت نیوز :  محمد میرزابیگی در همایش روز پرستار در تالار وزارت کشور با اشاره به 145 دانشکده پرستاری و 120 هزار پرستار در سطح دوم نظام سلامت، افزود: این پرستاران برای 160 هزار تخت دولتی و خصوصی از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین خدمات را ارائه می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با بیان اینکه روزانه درخواست کشورهای اروپایی، همسایه و غیره را برای اعزام پرستاران ایرانی رد می‌کنیم، گفت: نمی‌خواهیم در مورد کمبود شدید نیروی پرستاری بگویم و از هزینه‌های کمرشکن که بر روی دوش این افراد گذاشته می‌شود حرف بزنیم بلکه حامی مردم با رویکردی علاج‌جویانه هستیم.

میرزابیگی سلامت را حق مردم دانست و افزود: باید تا پایان برنامه چهارم توسعه سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمانی به 30 درصد می‌رسید و عدالت در سلامت اجرا می‌شد و دسترسی مردم به خدمات آسان می‌شد، اما نشد.

میرزابیگی ادامه داد: پرستاران شبانه‌روز مشکلات بیماران را لمس می‌کنند و می‌دانند که این مردم بسیار ناراحت هستند چرا که عده‌ای از پزشکان متخصص و فوق تخصص که 8 درصد کارکنان نظام سلامت هستند، تصرف بی‌حد و حصری در سلامت دارند.

وی تصریح کرد: اما در مقابل ۹۲ درصد دیگر سلامت را حق مردم می‌دانند و برخلاف متخصصان که عرصه رقابت را تنها برای کسب سود دانسته و به صورت گروهی سیری‌ناپذیر بیماری مردم را محل درآمد و کسب پول می‌دانند و بیمارستان را بنگاه معاملاتی خود تلقی می‌کنند.

میرزابیگی افزود: پرستاران به عنوان حامی حقوق بیماران فریاد مظلومیت آنها را به گوش مسئولان خواهند رساند و در افزایش رضایتمندی بیماران کمک خواهند کرد.

وی خطاب به مسئولان نظام سلامت گفت: در واگذاری و اختیار دادن به پزشکان متخصص و فوق تخصص مراقب باشید و نگذارید با اختیار دادن به عنوان رؤسای بخش‌های بیمارستانی عدالت در این بخش‌ها را نیز به خاکستر تبدیل کنند.

وی گفت: این 8 درصد از پزشکان متخصص بسیار زیرک هستند در حالی که باید بدانیم قوانین پرستاری نه تنها راهی برای افزایش درآمد پرستاران است بلکه راهی عملی برای کاهش هزینه‌های درمانی مردم است.

میرزابیگی افزود: چرا خدمتی که توسط پرستار، ماما، پزشک عمومی و پیراپزشک با یک پنجم تا یک بیستم انجام می‌شود فقط به دلیل درج مهر یک فوق تخصص به 20 تا 25 برابر محاسبه می‌شود و این پول‌ها را از مردم می‌گیرند.

وی افزود: چرا این عده 8 درصدی با کمترین خدمت درآمدهای چند صد میلیونی دارند و سایرین با شیفت‌های چند برابر درآمد آنها کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد. متأسفانه برخی پزشکان متخصص بیماری مردم را محلی برای کسب پول و بیمارستان‌ها را بنگاه معاملاتی خود فرض می‌کنند و به دنبال سلامتی مردم نیستند.

میرزابیگی اظهار کرد: چرا پوشش بیمه‌ای فقط باید متوجه پزشکان باشد آیا این به معنی اعمال ظلم مضاعف به مردم، دولت و بیمه‌ها نیست. چرا پوشش بیمه‌ای لازم را نمی‌دهیم تا بین قیمت و خدمات موازنه ایجاد شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: چرا از کشورهایی که نظام پرداخت خود را اصلاح کردند درس نمی‌گیریم. باید به خاطر مردم و مظلومیت بیماران بی‌پول بحث پزشک و پرستار را کنار بگذاریم و جلوی سوءاستفاده برخی‌ها را بگیریم.

میرزابیگی گفت: برخی‌ها در طول 5 سال گذشته در جلسات شورای عالی بیمه از حضور نماینده جامعه پرستاری جلوگیری کرده‌اند و پرستاران نتوانستند حرف خود را بزنند.

وی اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری را نجات مردم از هزینه‌های کمرشکن درمانی عنوان کرد و گفت: نظام پرداختی امروز عاملی برای خالی کردن جیب مردم و ایجاد فاصله طبقاتی در تیم سلامت است.

میرزابیگی ادامه داد: با وزارت بهداشت در واگذاری بخش‌های بیمارستانی اختلافنظر داریم اما در سایر موارد تلاش‌های خوبی از سوی سرپرست وزارت بهداشت انجام شده است با این وجود اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در دو سال گذشته با ابلاغ 28 دستور از رئیس جمهور و 5 دستور از معاون اول ریاست جمهوری هنوز اجرایی نشده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: قول می‌دهیم در صورت اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری وزیر بهداشت از کمکی که به پرستاران می‌کند سربلند بیرون آید.

میرزابیگی با اشاره به اجرای دو بند از قانون ارتقای بهره‌وری افزود: نیاز است که مسئولان وزارت بهداشت در سال‌های 90 تا 92 بودجه اجرایی آن را در بودجه سنواتی دانشگاه‌های علوم پزشکی لحاظ می‌کردند اما اکنون که فصل بودجه‌ریزی است نمی‌دانیم که آیا بودجه این قانون در نظر گرفته شده است یا خیر.

وی افزود: در حوزه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری انتظار داریم وزارت بهداشت بخش قلیلی که با دادن گزارش‌های غلط باعث انحراف در مسیر اجرای این قانون می‌شوند را شناسایی کرده و برخورد لازم را انجام دهند.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: باید به جایگاهی برسیم که هر پرستار با انجام یک شیفت کاری از زندگی خود راضی باشد.

 رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: هر سال به مناسبت روز وفات حضرت زینب (س) کنگره اخلاق حرفه‌ای پرستاری برگزار خواهد شد.

همایش روز پرستار با حضور معاون اول رئیس جمهور، سرپرست وزارت بهداشت و جمعی از مسئولان و پرستاران از سراسر کشور عصر امروز در سالن وزارت کشور در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha