بر اساس گزارشی که امروز یونیسف منتشر کرده است، خشونت بی امان، خیل عظیم آوارگان و خسارت وارد آمده به زیر ساخت ها و خدمات ضروری در جریان بحران سوریه، جراحاتی بر دل نسلی از کودکان سوری گذاشته که تا آخر عمر باقی می ماند.

نسلی از کودکان سوری در معرض خطر قرار دارند
سلامت نیوز :بیش از 2 میلیون کودک در سراسر منطقه تحت تاثیر بحران سوریه قرار گرفته اند

 بر اساس گزارشی که امروز یونیسف منتشر کرده است، خشونت بی امان، خیل عظیم آوارگان و خسارت وارد آمده به زیر ساخت ها و خدمات ضروری در جریان بحران سوریه، جراحاتی بر دل نسلی از کودکان سوری گذاشته که تا آخر عمر باقی می ماند.

به گزارش سلامت نیوز آنتونی لیک، مدیر اجرایی یونیسف گفت: میلیون ها کودک در سوریه و در سراسر منطقه شاهد نابودی گذشته و آینده خود در میان ویرانی های این بحران بی پایان هستند. خطر تبدیل این کودکان به نسلی گم شده هر روز افزایش میابد."

 در این گزارش که "دو سال پس از بحران سوریه" نام دارد آمده است: در مناطقی که درگیری بسیار شدید است دسترسی مردم به آب تا دو سوم کاهش یافته است که این امر باعث افزایش بیماری های پوستی و تنفسی شده است و این درحالیست که یک مدرسه از هر پنج مدرسه تخریب شده یا آسیب دیده اند و یا از آن به عنوان سرپناهی برای خانواده های آواره استفاده می شود. در آلپو، به عنوان مثال، تنها شش درصد کودکان به مدرسه می روند. در کلاس هایی که هنوز دایر هستند،گاهی تعداد کودکان در یک کلاس به 100 نفر می رسد.

بیمارستان ها و مراکز بهداشت آسیب دیده یا تخریب شده اند و کارکنان خبره آن نیز گریخته اند.

در این میان کودکان وحشت زده از سر و صدا و صحنه های جنگ و درگیری،  ناظر کشته شدن اعضای خانواده و دوستانشان هستند. این کودکان رنج می کشند.

آنتونی لیک گفت: "ما از تمامی احزاب می خواهیم تا به ما اجازه دهند به کودکانی که متاثر از این خشونت هستند بدون هیچ مانعی دسترسی پیدا کنیم. ما نیازهای روز افزون این بحران را به شرطی می توانیم برآورده کنیم که کمک مورد نیازمان را امروز دریافت کنیم."

از شروع بحران تا کنون، یونیسف و شرکای این سازمان فعالیت های خود را بر تامین آب آشامیدنی سالم، بهداشت، آموزش و حمایت از کودکان خانواده های آواره در داخل سوریه و جمعیت مهاجر در سراسر منطقه  متمرکز ساخته اند.

در نتیجه این فعالیت ها،اکنون 4 میلیون نفر در داخل سوریه به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند. این در حالیست که تیم بهداشت سیار به واکسیناسیون یک و نیم میلیون کودک علیه سرخک و فلج اطفال  کمک کردند. حدود 75000 کودک متاثر از این بحران در مدارس و یا کانون های آموزشی ثبت نام شدند تا دوری از تحصیل خود را جبران کنند و  شرایط عادی و طبیعی کودکی خود را بازیابند.

یونیسف در کشورهای اردن، لبنان، عراق و ترکیه خدماتی از جمله تامین آب سالم و فاضلاب بهداشتی، آموزش و مراقبت و حمایت تخصصی در مقابل بهره کشی و آزار را به بیش از  300000(سیصد هزار) کودک پناهنده ارائه میدهد.

با این حال، یونیسف در ارائه این خدمات  با خطر کمبود  قابل توجه بودجه مواجه است. یونیسف در دسامبر سال 2012  خواستار دریافت کمکی به مبلغ 195 میلیون دلار جهت کمک به نجات زندگی کودکان و خانواده های سوری تا ژوئن 2013 شد.  اما تا امروز تنها کمتر از 20 درصد این مبلغ جمع آوری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha