چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 69632

سلامت نیوز : یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال گفت: برای پیشگیری از عصبانیت کودک، زمانی که معده او خالی است و غذای اصلی کودک آماده نیست یا زمان صرف غذای اصلی نیست، باید به کودک تکه‌ای نان و یا میوه‌ای مانند موز داد، مصرف این مواد طبیعی به مراتب بهتر از شیرینی و شکلات بوده، از تغییرات ناگهانی قند خون و عصبانیت کودک پیشگیری می‌کند.

دکتر جواد فیض در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه عصبانیت و رفتار نامناسب کودکان از شکایات شایع مادران است، گفت: کودک مجموعه‌ای از نیازهای روانی و جسمانی است که قادر به بیان احساساتش نیست.

وی در ادامه با اشاره به بی‌توجهی والدین نسبت به علل بوجودآورنده عصبانیت در کودک گفت: کم خوابی، خستگی و گرسنگی از علل اصلی عصبانیت در کودکان است، کم خوابی موجب افت قند خون شده، کودک نسبت به استرس‌ها و ناراحتی‌ها بیشتر حساس می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر کودک خسته نباشد ولی پرخاشگری و عصبانیت کند، باید علل ناراحتی او به دقت بررسی شده با او گفتگو شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال با بیان اینکه گرسنگی تغییرات مهمی در مغز کودک ایجاد می‌کند، گفت: زمانی که قند خون در اثر گرسنگی پایین می‌افتد، هورمون‌های استرس (کورتیزول و اپی نفرین)، از غدد فوق کلیه ترشح می‌شود تا قند خون را بالا ببرد.

وی همچنین افزود: نخوردن صبحانه موجب افت قند خون و فعالیت بیش از حد کودک می شود، اگر کودک صبحانه بخورد، خلق و خوی او در تمام روز خوب بوده، نسبت به تحریکات محیطی تحریک پذیری کمتری نشان می دهد.

دکتر فیض با تاکید بر اثر مصرف شکلات و شیرینی در تحریک پذیری کودکان گفت: خوردن شکلات و شیرینی در مواقعی که معده کودک خالی است، موجب افزایش ناگهانی قند خون او شده، با ترشح انسولین از لوزالمعده، کاهش مجدد قند خون پس از گذشت 30 دقیقه، باعث می‌شود میزان قند خون به میزان کمتر از زمانی که هنوز شکلات و شیرینی نخورده کم شده، کودک عصبانی و آشفته شده، به اطراف می دود و از صندلی بالا می رود.

وی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از عصبانیت کودک، زمانی که معده او خالی است و غذای اصلی کودک آماده نیست یا زمان صرف غذای اصلی نیست، باید به کودک تکه‌ای نان و یا میوه‌ای مانند موز داد، مصرف این مواد طبیعی به مراتب بهتر از شیرینی و شکلات بوده، از تغییرات ناگهانی قند خون و عصبانیت کودک پیشگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha