سلامت نیوز : رییس بخش کلیه و دیالیز بیمارستان کودکان حضرت علی اصغر (ع) ضمن تاکید بر ضرورت فراهم کردن امکانات لازم برای تشخیص زودرس بیماری‌های کلیوی در کشور، اظهار کرد: پزشکان بایستی به رشد و نمو کودکان توجه کنند، چرا که مشکلات کلیوی و مجاری ادراری از جمله دلایل عدم رشد در کودکان است. همچنین نباید از عفونت‌های ادراری در کودکان به سادگی عبور کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر حسن اتوکش در سمینار دو روزه «دیالیز صفاقی مزمن در کودکان» که از صبح امروز در بیمارستان کودکان حضرت علی‌اصغر (ع) آغاز به کار کرد، با بیان اینکه بیماری‌های کلیوی به علت عدم وجود شرایط مراقبت از زمان تولد در نوزادان و شیرخواران و همچنین عدم وجود مراکز درمانی مناسب در شهرستان‌های دورافتاده بسیار تشخیص داده می‌شود، گفت: متاسفانه این بیماران به ما مراجعه می‌کنند که کلیه‌هایشان از کار افتاده و یا دچار صدمات غیرقابل بازگشت شده و لازم است به طور موقت از یک ماه تا چند سال تحت درمان با روش دیالیز صفاقی یا CAPD قرار بگیرند.

وی ادامه داد: CAPD روش منحصر به فرد دیالیز در شیرخواران و نوزادان است، تا زمانی که به سن مناسب برای انجام پیوند کلیه برسند.

وی در ادامه به ضرورت برگزاری سمینارهای از این دست در تمام مراکز درمانی کشور به منظور آمادگی خانواده‌ها برای انجام دیالیز، آشنایی با عوارض ناشی از آن، تاثیر بخشی مناسب دیالیز برای رشد کودک و حمایت همه جانبه از کودک و خانواده تا زمان اتمام دیالیز و آماده‌سازی برای پیوند کلیه تاکید کرد و گفت: بهترین راهکار برای تشخیص زودرس بیماری‌های کلیوی، توجه ویژه به این بیماری از بدو تولد است.

این فوق تخصص نفرولوژی کودکان با بیان اینکه اختلالات کلیوی و به خصوص مثانه در بسیاری از موارد با اختلالات ادراری همراه است، اظهار کرد: زمانی که نوزاد برای انجام معاینات به پزشک مراجعه می‌کند، لازم است به رشد و نمو وی نیز توجه شود. یکی از دلایل عدم رشد مناسب نوزاد، وجود مشکلات کلیوی و مجاری ادراری است. نباید پزشکان و خانواده‌ها از مقوله عفونت ادراری همانند یک سرماخوردگی معمولی به سادگی بگذرند.

رییس بخش کلیه و دیالیز بیمارستان کودکان حضرت علی اصغر (ع) با بیان اینکه شایع‌ترین علت نارسایی کلیه در شیرخواران و نوزادان کشورهای جهان سوم، بیماری‌های ساختاری کلیوی و انسداد مجاری ادراری در هر دو کلیه است، اظهار کرد: در کودکان با سن بالاتر، عمده‌ترین علل نارسایی کلیه، علاوه بر موارد بالا، ریفلاکس یا انسداد یک طرفه کلیوی همراه با صدمه به کلیه مقابل است.

اتوکش ضمن تاکید بر اینکه تشخیص زودرس می‌تواند باعث حفظ بافت باقی مانده کلیه شود و کودک را از نارسایی کلیه نجات داده و آن را به تعویق بیاندازد، گفت: بهتر است به جای صرف هزینه‌های هنگفت برای انجام دیالیز، اندکی هم به مقوله تشخیص زودرس توجه کنیم و برای آن سرمایه‌گذاری انجام دهیم.

دکتر نکیسا هومن، دبیر انجمن نفرولوژی کودکان در جمع خبرنگاران حاضر شد و به ارائه اطلاعاتی پیرامون برگزاری این سمینار پرداخت و گفت: روز اول این کنگره به پزشکان و پرستاران اختصاص دارد که در آن با مواردی نظیر چگونگی انجام دیالیز صفاقی، مراقبت‌های حین، قبل و بعد از آن و عوارض عفونی و غیرعفونی آن آشنا می‌شوند. روز دوم سمینار نیز به بیماران و خانواده‌های آنها اختصاص دارد که طی آن اطلاعاتی در خصوص چگونگی کنترل رشد و نمو کودکان، نحوه انجام مراقبت‌ها و آشنایی با عوارض استفاده از روش CAPD اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه این سمینار همراه با شش امتیاز بازآموزی برای شرکت‌کنندگان از جمله متخصصان تغذیه کودکان و کلیه است، اظهار کرد: CAPD از روش‌های درمانی نارسایی حاد یا مزمن کلیه است که طی آن بایستی سه تا چهار بار در منزل انجام شود، البته طی استفاده از این روش، بیمار می‌تواند زندگی عادی خود را داشته باشد.

وی با بیان اینکه نارسایی‌های کلیوی همراه با عوامل ارثی بیشتر در شیرخواران زیر دو سال مشاهده می‌شود، اما نارسایی‌های اکتسابی هم می‌توانند به دلایل مختلفی چون عفونت، صدمه یا ضربه فیزیکی و عوارض داروها ایجاد شوند، گفت: شایع‌ترین عارضه ناشی از بکارگیری روش دیالیز صفاقی، عفونت است که البته می‌تواند با رعایت بهداشت و آموزش‌های لازم از بین برود.

هومن در پایان اضافه کرد: روش دیالیز صفاقی در تمام مراکز دولتی سراسر کشور به صورت رایگان انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha