سلامت نیوز : رییس انجمن نفرولوژی کودکان با بیان اینکه روش «دیالیز صفاقی» در کودکان مبتلا به نارسایی‌های کلیوی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر روش همودیالیز خونی ارجحیت دارد، اظهار کرد: در واقع روش CAPD یا دیالیز صفاقی همانند یک کلیه جایگزین برای بدن عمل کرده و قادر به خارج ساختن سموم از بدن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر عباس مدنی در سمینار دو روزه «دیالیز صفاقی مزمن در کودکان» که از صبح امروز در بیمارستان کودکان حضرت علی اصغر (ع) آغاز به کار کرد، هدف از برگزاری این سمینار را اطلاع‌رسانی به پزشکان و خانواده‌های بیماران عنوان کرد و گفت: روز اول این سمینار به ارائه مطالب علمی به پزشکان و روز دوم به ارائه مطالب مناسب و آموزشی به خانواده‌ها اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه در برخی بیماران مبتلا به نارسایی کلیه‌، کلیه‌ها به تدریج از کار می‌افتند و به درجه‌ای می‌رسیم که دیگر ضریب تصفیه کلیه‌ها به حداقل ممکن می‌رسد، اظهار کرد: در این موارد سیستم بدن به هم می‌ریزد، به گونه‌ای که سموم دیگر نمی‌توانند دفع شوند، فشارخون بالا می‌رود و دچار حالت استفراغ و تهوع شده و اجازه خون‌رسانی و رشد برای بدن صادر نمی‌شود.

رییس انجمن نفرولوژی کودکان اضافه کرد: در این مواقع نیاز داریم کلیه‌ای را جایگزین کنیم. روش دیالیز صفاقی یا CAPD همانند یک کلیه جایگزین عمل می‌کند و می‌تواند سموم بدن را دفع کند، البته با وجود اینکه همه وظایف کلیه را نمی‌توانند انجام دهند، اما روش مطلوب برای بیمارانی است که به مرحله نهایی کارایی کلیه می‌رسند.

مدنی در ادامه بیماری‌های ساختاری کلیه، بیماری‌های اکتسابی التهابی کلیه، بیماری‌های ناشی از برگشت‌پذیری ادرار و عفونت‌های مکرر کلیه و سنگ‌ساز بودن برخی کلیه‌ها را از جمله عواملی دانست که به نارسایی کلیه منتهی می‌شوند و گفت: شیوع بیماری‌های ساختاری کلیه به نسبت سایر موارد ذکر شده، شیوع بالاتری دارد.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیوی کودکان در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از بیماری‌های ساختاری کلیوی در دوران بارداری و به کمک سونوگرافی قابل تشخیص هستند.

این متخصص کودکان با بیان اینکه روش دیالیز در کودکان، پدیده نوعی در دنیا است و بیش از 50 سال عمر ندارد، اظهار کرد: جا افتادن این روش در ایران مطمئنا با اشکالاتی مواجه بوده و است، اما امیدواریم در آینده تمام این اشکالات برطرف شود.

وی ادامه داد: در انجام روش CAPD که جایگزین کلیه طبیعی می‌شود، عوامل متعددی اهمیت دارند. در این روش بایستی والدین برای چگونگی استفاده از آن به کودکان خود، آموزش ببینند. برخی به علت عدم آگاهی، برخورد مناسبی با این روش ندارند. البته در حال حاضر با گسترش دستیابی به اطلاعات از طریق فضای مجازی، این وضعیت بهتر شده است.

رییس انجمن نفرولوژی کودکان، استفاده از روش CAPD را بر روش همودیالیز خونی ارجح دانست و گفت: به هر میزان که سن کودک کمتر باشد، این روش برای وی مناسب‌تر است.

وی در ادامه در توضیح چگونگی بکارگیری این روش برای کودکان مبتلا به نارسایی کلیه، افزود: در اینجا پس از انجام یک بی‌حسی موضعی، یک لوله توخالی که جداره‌های آن دارای منفذ هستند را وارد محوطه شکم کرده و آن را ثابت می‌کنند و سر دیگر این لوله را از زیر پوست خارج می‌کنند و به بطری‌های مایع دیالیز وصل می‌کنند. مایع دیالیز وارد شکم شده و مدتی در آن باقی می‌ماند. معمولا هر 6 تا 12 ساعت یک بار این مایع را که حاوی سموم بدن است، خارج می‌کنند و مایع جدید را وارد شکم می‌کنند. این روش هیچ گونه درد و ناراحتی به دنبال ندارد و کودک فعالیت طبیعی خود را در طول روز انجام داده و زندگی معمولی خواهد داشت. این روش از چند ماه تا چند سال انجام می‌شود، تا در نهایت کودک برای انجام پیوند آماده شود.

مدنی درباره وضعیت پیوند کلیه در کودکان در کشور، توضیح داد: در حال حاضر وضعیت پیوند کلیه در کشور مطلوب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha