سلامت نیوز : رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت با بیان اینکه در فشارخون، سن فرد یك فاكتور مهم است، گفت: افزایش سن همراه با افزایش فشارخون است افرادی كه فشارخون بالا دارند داروهایی مثل قرص سرماخوردگی بزرگسالان را نباید مصرف كنند چون باعث افزایش فشارخون می‌شود. همچنین مصرف كورتون نیز باعث افزایش بیشتر فشارخون می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر طاهره سماوات در خصوص اندازه گیری فشارخون و نیز دستگاههای مورد تایید و دقیق اندازه گیری فشارخون گفت: هرچند بهترین و دقیق‌ترین دستگاهها، دستگاههای جیوه‌ای است، اما این دستگاهها الان دیگر معمولاً استفاده نمی‌شوند چون مسمومیت جیوه‌ای ایجاد می‌شود، مگر اینكه خیلی به دقت استفاده شوند تا جیوه از دستگاه خارج نشود.

وی تصریح کرد: دستگاههای جیوه‌ای و عقربه‌ای هر 6 ماه یك بار باید تست شوند تا دقت و صحت آنها تایید شود. اندازه‌گیری با این دستگاهها سخت است به همین خاطر ممكن است بعضی‌ها در اندازه‌گیری فشارخون دچار اشتباه شوند. بهترین آنها برای منزل همان دستگاههای دیجیتالی بازوبندی است. دستگاههای دیجیتال كه به مچ بسته می‌شوند فشارخون را كمی بالاتر نشان می‌دهند. البته كسانی كه فشارسنج در خانه دارند نباید دچار وسواس شوند و مدام فشارخون خود را اندازه بگیرند چون خود همین كار باعث استرس و اضطراب و در نتیجه افزایش فشارخون می‌شود.

سماوات همچنین در خصوص اقداماتی که در زمینه مقابله با شیوع فشارخون بالا انجام شده است، گفت:  از سال 71 به بعد یك برنامه كنترل و پیشگیری فشارخون در تمام روستاها اجرا شد. هر سه سال یك بار افراد 30 سال به بالا را فراخوان می‌كنند و فشارخون آنها را اندازه‌گیری می‌كنند. اگر فشارخون فرد در یك بار اندازه‌گیری از 14 روی 9 بیشتر بود، بعد از 5 دقیقه دوباره فشارش را می‌گیرند و اگر متوسط این دو فشار از 14 روی 9 بیشتر بود، این فرد به پزشك ارجاع داده می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر فشارخون از 16 روی 10 بیشتر بود ارجاع فوری به پزشك داده می‌شود و در چند نوبت فشارش را اندازه‌گیری می‌كند. اگر متوسط این فشارها از 14 روی 9 بیشتر بود تحت درمان قرار می‌گیرد (یا درمان دارویی یا درمان غیر دارویی) و هر ماه یك بار، بهورز و هر سه ماه هم پزشك او را معاینه می‌كند.

رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت ادامه داد: این برنامه در حال حاضر در كشور در حال اجراست و بنا بر ارزیابی كه در سال 84 كرده‌ایم مردمی كه این خدمت را می‌گرفتند بسیار راضی بودند و كاركنان بهداشتی هم از آن به عنوان یك برنامه موفق یاد می‌كردند و بسیار راضی بودند. بین 95 تا 99 درصد هم سطح پوشش این برنامه بوده در حال حاضر هم داریم برنامه‌ریزی می‌كنیم تا این برنامه را در شهرها هم انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha