چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 69657
سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه گفت: نمك موجود در آجیل و مصرف مواد غذایی پرچرب و نمكین موجب افزایش فشار خون می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دكتر احمدرضا درستی افزود: با توجه به شروع سال نو و دید و بازدیدها، بهتر است تا جایی كه ممكن است غذاهای چرب، شیرین، نمكی، نوشابه های گازدار، تنقلات كم ارزش تغذیه ای و آجیل كمتر میل شود تا علاوه بر جلوگیری از ابتلا به دل درد و اسهال و عوارض مشابه، مواد مغذی مورد نیاز بدن نیز به اندازه كافی دریافت شوند.

وی تاكید كرد: همانگونه كه واضح و روشن است، نمك زیاد موجود در غذا و در برخی تنقلات مانند آجیل، زمینه ایجاد پرفشاری خون و بیماریهای قلبی عروقی را فراهم می سازد و در كسانی كه اندك آمادگی داشته باشند، لطمات جدی و فوری نیز ممكن است در آنها ظاهر شوند.

این متخصص تغذیه در مورد ارزش غذایی مغز دانه ها با توجه به مصرف بالای آن درروزهای نخست سال نو گفت: مغزدانه ها از ارزش تغذیه ای بالایی برخوردارند؛ با این حال، آجیل ها عموما در هرم غذایی علم تغذیه جزو گروه غذاهای متفرقه قرارمی گیرند كه توصیه می شود در مصرف آنها صرفه جویی شود. در واقع، بدلیل بالا بودن چربی موجود در مغزدانه ها، مقدار انرژی تولیدی آنها در بدن نیز زیاد است؛ به گونه ای كه هر صدگرم مغزدانه بین 300 تا 600 كیلوكالری انرژی تولید می كند. درهرحال مصرف مقدار كمی از این مواد (در حد توصیه متخصص تغذیه برای افراد مختلف با توجه به وضعیت فیزیولوژیك آنها)، به سلامت كمك كرده ولی مصرف بیش از اندازه آنها به هیچوجه قابل توصیه نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران همچنین درخصوص مصرف میوه گفت: مصرف میوه فراوان نه تنها ارزش غذایی بالایی ندارد، بلكه ویتامین های آن از راه ادرار دفع شده و قند آنها در بدن به چربی تبدیل می شود.

این استاد دانشگاه در مورد مقدار غذای مصرفی توصیه كرد: به هنگام صرف غذا، مقدار مناسب برنج (و نه فراوان)، مقداری خورشت (از قسمتهایی كه چربی كمتری دارند) و یا ترجیحا كباب در بشقاب خود قرار داده و بخشی از ظرفیت بشقاب را نیز به سالاد (كم سس) و سبزیجات اختصاص دهید. مصرف تكه ای نان و یك پیاله ماست مكمل غذای شما خواهد بود.

درستی گفت: از نشستن طولانی مدت و تماشای طولانی تلویزیون و انجام بازی های كامپیوتری احتراز كرده و فعالیت بدنی مناسبی را نیز برای خود در نظر بگیرید. قرار گذاشتن در پارك ها و محل های تفریحی و صرف غذای كافی (و نه بیش از نیاز) در اینگونه محلها اگر با مقداری پیاده روی همراه باشد، بهترین روش دید و بازدید خواهد بود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha