پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۰
کد خبر: 69666

سرنگ آلوده چینی، داروی بیهوشی چینی و مرگ ماحصل استفاده از داروهای چینی، امروز در صدر اخبار پزشكی كشور قرار دارد و بسیاری از بیماران را با بیمی بی‌پایان روبه‌رو كرده است اما این مسئله همواره از سوی مسئولان تكذیب می‌شود.

توزیع سرنگ و پنی سیلین غیراستاندارد؟
سلامت نیوز : سرنگ آلوده چینی، داروی بیهوشی چینی و مرگ ماحصل استفاده از داروهای چینی، امروز در صدر اخبار پزشكی كشور قرار دارد و بسیاری از بیماران را با بیمی بی‌پایان روبه‌رو كرده است اما این مسئله هماره از سوی مسئولان تكذیب می‌شود.

در تازه‌ترین خبرها، «محمدعلیزاده» مدیرعامل شركت تجهیزات پزشكی هلال‌احمر از كشف سرنگ‌های چینی استریل نشده در بازار خبر می‌دهد و می‌گوید: «وزارت بهداشت با وجود تولید سرنگ‌های مرغوب در كشور، بی رویه مجوز واردات این كالا را صادر می‌كند و ما نمونه‌هایی از سرنگ‌های چینی استریل نشده را در بازار كشف كرده‌ایم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ اما به موازات اعلام این خبر توسط او، مهندس شاهمرادی رئیس اداره كل تجهیزات پزشكی سازمان غذا و دارو خبر او را كذب محض می‌خواند. پیش از شاهمرادی هم دكتر امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكی گفته بود كه هیچ داروی بیهوشی چینی در كشور وجود ندارد و داروی ناسالم به دست مردم نخواهد رسید، این شایعات جهت مخدوش كردن اذهان مردم در حوزه ارائه خدمات سلامت است.

او زمانی چنین اظهارنظری را به رسانه‌ها، اعلام کرده بود كه «امیرحسین جمشیدی» دبیر شورای بررسی و تدوین داروهای طبیعی ایران اظهار كرده بود كه ایران مدت‌هاست مشتری داروها و پنی‌سیلین‌های چینی است. همچنین تاكنون خبرمرگ‌هایی در تهران و یزد براثر استفاده از داروی چینی و سرنگ آلوده چینی به رسانه‌ها رسیده كه البته هماره از سوی وزارت بهداشت تكذیب شده است. همچنین جانبازان زیادی در گفت‌وگو با تهران‌امروز از اثر بد داروی‌های چینی روی خود شكایت كردند.

تكذیب‌ها از سوی مسئولان در حالی همچنان ادامه دارد كه به گفته علیزاده، نمونه‌هایی از سرنگ چینی از بازار به دست آمده كه با مطالعه در آزمایشگاه به این نتیجه رسیدیم كه این سرنگ‌ها استریل نشده است در حالی كه روی آن نوشته «استریل شده». به گفته او 18 كارخانه در كشور سرنگ تولید می‌كنند ولی وزارت بهداشت همچنان مجوز واردات این محصول را می‌دهد. اما مهندس شاهمرادی رئیس اداره كل تجهیزات پزشكی سازمان غذا و دارو در واكنش به اظهارات اخیر مدیركل تجهیزات پزشكی هلال‌احمر مبنی بر «ورود سرنگ‌های استریل نشده از چین»، گفت: چنین چیزی صحت ندارد و كذب محض است.

او همچنین می‌گوید: «باید سعی كنیم تاحد‌امكان مواد اولیه تجهیزات پزشكی را هم در داخل تولید كنیم تا در صورت تحریم و وارد نشدن یك ماده خاص، تولید ملی و سلامت مردم به خطر نیفتد.» به گفته علیزاده مثلا می‌توان با نصف قیمت سرنگ را از خارج كشور تهیه كرد، اما اگر فقط برای چند روز به ما سرنگ ندهند سلامت مردم به مخاطره می‌افتد پس باید همیشه و به‌ویژه در مواقع بحران، سرنگ داخلی را تولید و دپو كنیم. شاهمرادی همچنین می‌گوید: «شخصی كه چنین اظهاراتی را اعلام كرده است، بایستی مدرك ارائه دهد، در غیر این صورت از وی شكایت می‌كنیم.»

علیزاده هم با اشاره به اینكه متاسفانه در برخی موارد كیفیت، قربانی قیمت یك محصول می‌شود، می‌گوید: اكنون سرنگ‌های چینی با نصف قیمت محصول مشابه ایرانی در بازار عرضه می‌شود و كسی به كیفیت آن توجه نمی‌كند. بیمار هنگام اضطرار فقط كیسه دارو و سرنگ را تحویل می‌گیرد تا زودتر آن را تزریق كرده و بهبود یابد و كسی دقت نمی‌كند كه آیا درجه‌بندی سرنگ یا سوزن آن استاندارد است.

به گفته او در برخی سرنگ‌های چینی درجه‌بندی روی سرنگ دقیق نیست و حتی نمونه‌هایی از سرنگ چینی را از بازار گرفته و با مطالعه در آزمایشگاه به این نتیجه رسیدیم كه این سرنگ‌ها استریل نشده است در حالی كه روی آن نوشته «استریل شده». او در نهایت می‌گوید: «جنس كاغذ سرنگ‌های چینی به حدی نازك است كه میكروب به داخل سرنگ نفوذ كرده است.»

تولیدات داخلی داریم اما وارد می‌كنیم

سرنگ‌های چینی درحالی جان مردم را به مخاطره انداخته است كه حساب وكتاب‌های علیزاده نشان می‌دهد ایران احتیاج به‌ورود سرنگ از كشورهای دیگر ندارد.علیزاده در مورد سرانه مصرف سرنگ در كشور می‌گوید: «سرانه مصرف سرنگ در كشور 10 است و طبق آخرین آمار رسمی جمعیت كشور سالانه 770‌میلیون سرنگ مصرف می‌شود.»

همچنین به گفته او فقط كارخانه سها هلال به تنهایی 500 میلیون سرنگ در سال تولید می‌كند و به جز آن 17 كارخانه دیگر در كشور این محصول را تولید می‌كنند و باید پرسید چرا به‌خاطر سودجویی برخی، اجازه واردات می‌دهند، مگر جز این است كه بدون اجازه وزارت بهداشت كسی نمی‌تواند مجوز واردات تجهیزات پزشكی را بگیرد. او با تاكید بر اینكه سرنگ‌هایی كه وزارت بهداشت ایران مجوز واردات برای آن صادر می‌كند، تمام تایید‌یه‌های لازم را دارند و حائز گواهی استاندارد از كشور مبدا هستند، می‌گوید: «علاوه بر این گمرك و موسسه استاندارد هم بررسی‌های لازم را روی سرنگ‌ها انجام می‌دهند، زیرا اینها استاندارد اجباری دارند.»

او درباره واردات سرنگ از چین، می‌گوید: سرنگ ممكن است از هر جایی وارد شود و محدودیتی ندارد، اما ما به سرنگ‌هایی مجوز می‌دهیم كه در داخل كشور به تولید نمی‌رسند و شامل سرنگ‌های سرپیچ‌دار و خاص مثل SAFTY سرنگ‌ها هستند، اما به سرنگ‌های معمولی به این علت كه تولید داخل دارند، مجوز نمی‌دهیم. رئیس اداره كل تجهیزات پزشكی سازمان غذا و دارو با بیان اینكه برای رفع نیاز كشور، ناگزیر به‌واردات این سرنگ‌های خاص هستیم، می‌گوید: اما همه این سرنگ‌ها با كیفیت هستند و استانداردهای لازم را دارند.

تست‌های لازم نیز رویشان انجام شده و مشكلی ندارند. به گفته او ملاك عمل ما استاندارد و بررسی كیفی یك قلم تجهیزات پزشكی است، نه نام كشور تولیدكننده. علیزاده هم در پاسخ به اینكه برخی كیفیت نامناسب سرنگ ایرانی را دلیل واردات می‌دانند هم می‌گوید: «به گواه كارشناسان كیفیت سرنگ‌های ایرانی چیزی از مشابه خارجی كم ندارد و حتی استیل سوزن آن از نوع مرغوب‌تری است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha