پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۴

عوامل عاطفی بیشترین دلیل گرایش زنان به مصف مواد مخدر و اعتیاد است.بیشتر زنان در کنار اعتیاد، در مسیر خودفروشی و روسپی‌گری و موارد غیراخلاقی قرار می‌گیرند.

افزایش روزافزون زنان معتاد در كشور
سلامت نیوز : مواد مخدر آرام آرام زیر پوست شهرها می‌خزد و هر روز دامش را از دیروز گسترده تر می‌كند. دامی‌كه به گفته طاها طاهری قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر تنها در‌سال گذشته سه هزار ایرانی را به كام مرگ فرو برده است. از روند رو به افزایش اعتیاد در میان زنان گرفته تا دانشجویان، انگار مواد مخدر در لایه‌های اقشاری كه روزی خود منشا ‌مبارزه با اعتیاد بوده اند نفوذ كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ بابك دین‌پرست معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است كه «هیچ‌کس در مقابل اعتیاد مصونیت ندارد چرا که مواد مخدر به راحتی در دسترس همه قرار می‌گیرد.» طاهری نیز دسترسی آسان به مواد مخدر در كشور را معضلی می‌داند كه فقط با پوستر چسباندن رفع نمی‌شود.

به بهانه لاغری مصرف شود یا شفافیت پوست، آمارهای رسمی‌نشان می‌دهد تعداد زنانی كه مصرف كننده مواد مخدر هستند روز به روز رو به افزایش است. پیش‌ترها چرخ خانواده دور محور صبوری‌های مادر می‌چرخید؛ هرچند خانواده‌هایی هم بودند كه به‌واسطه اعتیاد مردان تا مرز از هم پاشیدن شیرازه هم پیش‌رفته بودند، اما تا مادر بود خانواده هم پابرجا بود. اما در روزهایی كه 9 درصد جمعیت معتاد كشور را زنان تشكیل می‌دهند، می‌توان به چشم دید كه زمانه عوض شده است! كارشناسان می‌گویند آسیب‌های اعتیاد زنان بیش از مردان است.

چنانكه طاها طاهری قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است كه طرد از خانواده و کشیده شدن به فحشا از آسیب‌های ثانویه اعتیاد زنان است. آسیب‌هایی كه به گفته این مقام مسئول، مسئولان نباید تا رفع آن خواب داشته باشند. اما این همه ماجرا نیست. طاهری مصرف مواد مخدر در دانشگاه‌ها به صورت زیرپوستی را نوعی تهدید اجتماعی دانسته و می‌گوید:«شیوع و گسترش مصرف ریتالین در خوابگاه‌های دانشجویی، هوشیاری بیشتر مسئولان را نسبت به رفع این دسته از آسیب‌های اجتماعی می‌طلبد.»

از آرزوی لاغری تا ابتلا به ایدز

افزایش زنان معتاد در كشور سبب شده تا زنگ خطر به صدا در آید. زنگ خطری كه سبب شد معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از تشكیل کمیته تخصصی ویژه زنان و خانواده در این ستاد مبارزه با مواد مخدر از اوایل‌سال آینده خبر بدهد. حرف و حدیث‌هایی در باب آمارهای غیر‌رسمی ‌اعتیاد زنان نیز به گوش می‌رسد كه به گفته بابک دین‌پرست از پنهان‌كاری زنان معتاد سرچشمه می‌گیرد. او می‌گوید:«طبق آخرین سرشماری در‌سال 90 بیش از 9 درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که بسیاری از زنان نیز اعتیاد خود را پنهان نگه می‌دارند.»

اگرچه فرزندان معتاد هم در معرض خطرات بیرونی ناشی از اعتیاد قرار دارند اما در مورد آنهایی كه در دوران اعتیاد مادر متولد می‌شوند احتمال ابتلا به بیماری‌های گوناگون وجود دارد؛ از انواع بیماری‌های عفونی، سوء‌تغذیه، آسیب به اندام بدن گرفته تا ابتلا به ایدز برای این نوزادان،همه سوغات اعتیاد است! دین‌پرست نیز در این باره می‌گوید:«افزایش بارداری‌های ناخواسته و به دنبال آن سقط جنین و ازدیاد بچه‌های سرراهی از دیگر عواقب اعتیاد مواد مخدر در زنان می‌باشد.»

هرچند طاهری معتقد است: «دولت در خصوص پرداخت هزینه برای کاهش مصرف و جلوگیری از توزیع مواد مخدر در کشور هیچ مشکلی ندارد»، دین‌پرست درحالی كه به راه‌اندازی سه هزار و 940 مرکز درمان اعتیاد در سراسر کشور اشاره می‌كند، سهم زنان را از این میزان بسیار اندك می‌داند:«با توجه به فعالیت این تعداد مرکز درمانی، مراجعه زنان معتاد به این مراکز نسبت به جمعیت زنان معتاد بسیار کم است.»

به گفته دین پرست تبلیغات استفاده از مواد مخدر در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی زنانه به میزان قابل توجهی در اعتیاد زنان نقش دارد:«بسیاری از زنان به دلیل لاغری یا شفافیت پوست به مصرف مواد محرک گرایش پیدا می‌کنند، بدون آنکه نسبت به عواقب این کار اطلاع کافی داشته باشند.» او معتقد است كه «به دلیل انگی که به زنان زده می‌شود، تعداد زنان مراجعه‌كننده به این مراكز بسیار کم بوده و از این مراکز استفاده نمی‌شود.»

تجربه اعتیاد از زبان یك زن جوان

وحیده 28‌ساله است و در یكی از پناهگاه‌های زنان زندگی می‌كند. قبلا شیشه مصرف می‌كرده اما حالا چند‌سالی می‌شود كه روزهای پاك از مواد را می‌گذراند. چهره اش 50‌ساله نشان می‌دهد. سن واقعی اش را كه می‌گوید دستی به چین‌های صورتش می‌كشد. از گذشته كه تعریف می‌كند مدام سرش را به نشانه حسرت روزهای از دست رفته به چپ و راست تكان می‌دهد. پدر و مادرش را در كودكی از دست داده است و به گفته خودش زیر مشت و لگد‌های عمه و شوهر عمه بزرگ شده! می‌گوید:«14‌ساله بودم كه شوهرم دادند. شوهرم معتاد بود. تریاك می‌كشید.»

وحیده از باقی مانده مواد مصرفی شوهرش شروع كرده است و خیلی زود خودش یك مصرف‌كننده تمام عیار شده. آه می‌كشد و از روزهایی برایم می‌گوید كه بعد از فوت شوهرش، خانواده همسرش او را از خانه بیرون انداخته اند. عمه هم او را به خانه راه نداده. وحیده مانده و خیابان‌های این شهر. می‌گوید:«از همه جا مانده و رانده شده بودم. دلم نوازش‌های مادرم را می‌خواست هنوز هم وقتی از چیزی ناراحت می‌شوم با صدای بلند با مادرم حرف می‌زنم. شاید اگر مادرم بود این سرنوشت برای من نوشته نمی‌شد!» و ادامه می‌دهد:«اوایل گوشه پارك می‌خوابیدم. صبر می‌كردم هوا كه تاریك می‌شد یك گوشه ای دراز می‌كشیدم كه دور از دید باشم.» بعد از‌سالها هنوز هم از یادآوری آن روزها چشمانش پر از اشك می‌شود. از اذیت و آزارهایی می‌گوید كه از دیگران دیده است:«معتاد بدبخت است. برای مواد هر كاری می‌كند. همه به معتاد زور می‌گویند اما حتی معتاد مرد هم به معتاد زن زور می‌گوید.»

او حالا شش‌سالی می‌شود كه پاك است. اینجا در این پناهگاه به همدردان خود خدمت می‌كند. به آنهایی كه تازه روزهای پاك را شروع كرده اند. معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید:«عوامل عاطفی بیشترین دلیل گرایش زنان به مصف مواد مخدر و اعتیاد است.» بابک دین پرست با بیان اینکه بیشتر زنان جامعه به واسطه انگ‌زنی اجتماعی به زنان در خانه هستند، ادامه می‌دهد:«بیشتر زنان در کنار اعتیاد، در مسیر خودفروشی و روسپی‌گری و موارد غیراخلاقی قرار می‌گیرند.» وی نقش شوهران معتاد در اعتیاد زنان‌شان را 70 درصد عنوان کرده و ادامه می‌دهد:«مرد معتاد با این ترفند ناجوانمردانه از سرزنش همسر جلوگیری می‌کنند. مصرف مواد محرک و روان‌گردان در زنان کمتر از مردان اما مصرف محرک‌ها در زنان بالاتر از سایر موارد است.»

رد پای زنان در مواد محرك صنعتی

به گفته دین پرست در مصرف كنندگان مواد محرك اگر به سراغ مردان معتاد هم بروید، باز رد پایی از زنان می‌بینیم، او ادامه می‌دهد:«70 درصد زنان در دام افتاده اعتیاد از سوی همسران و فشارهای خانوادگی معتاد شده‌اند. این در حالی است كه پیشگیری از نفوذ و اعتیاد مصونیت زن به واسطه اینکه عضو اصلی کانون خانواده است باید بیشتر توجه شود و زنان در این رابطه مهم‌ترین عامل برای پیشگیری هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha