پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۰
کد خبر: 69669

متاسفانه شاهد کاهش 13‌درصدی اعتبارات محیط‌زیست در لایحه بودجه 92 هستیم البته این کاهش اعتبار در حالی صورت گرفت که امسال، تنها 100 روز هوای پاک در کشور وجود داشته است.

بی‌اعتنایی دولت به محیط‌زیست
سلامت نیوز : اعتبارات بخش محیط‌زیست در لایحه 92 رشد منفی داشته است. به طوری که عضو هیات‌رییسه فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس از این موضوع ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: «متاسفانه شاهد کاهش 13‌درصدی اعتبارات محیط‌زیست در لایحه بودجه 92 هستیم.» البته این کاهش اعتبار در حالی صورت گرفت که امسال، تنها 100 روز هوای پاک در کشور وجود داشته است. در جلسه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، بودجه محیط‌زیست کشور در لایحه 92 مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ به گفته کمال‌الدین پیرموذن، اعتبارات لایحه‌ای که دولت در حوزه محیط‌زیست به مجلس تحویل داده، نزدیک به 205‌میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته 13‌درصد کاهش داشته است. او می‌گوید: «تنها 45‌درصد این اعتبارات به عناوینی که در شرح وظایف تکالیف قانونی سازمان محیط‌زیست قرار دارد، اختصاص یافته است و مابقی آن در بخش‌های غیرمرتبط هزینه خواهد شد که بدون‌شک این امر هیچ کمکی به محیط‌زیست نمی‌کند.» این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه می‌دهد: «لایحه بودجه 92 با اولویت‌ها و معضلات زیست‌محیطی کشور همخوانی و تطبیق ندارد.

همین‌طور توجه نداشتن به امور حفاظتی و توسعه پایدار در بخش محیط‌زیست پررنگ است و مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های بخش محیط‌زیست، در لایحه پیشنهادی نسبت به بودجه سال 91 به میزان 28‌درصد کاهش داشته است.» از سال گذشته بحث‌هایی درباره نابودی دریاچه اورمیه مطرح بوده است، از جمله خشک شدن 3‌هزار کیلومترمربع از دریاچه اورمیه که 60درصد مساحت این دریاچه را شامل می‌شود. با خشک شدن این دریاچه، زندگی 6میلیون نفر در منطقه به خطر می‌‌افتد و ریزگرد نمک قسمت اعظمی از کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و زندگی را در این نواحی نابود می‌کند.

حتی کارشناسان هم از اوضاع این دریاچه و پیامدهای بعدی نابودی آن ابراز نگرانی می‌کردند ولی با این حال، به گفته پیرموذن طرح جدیدی درباره کاهش آلودگی هوا یا احیای دریاچه اورمیه یا حتی مبارزه با ریزگردها مشاهده نشده است. حتی میزان کل اعتبارات سازمان محیط‌زیست نسبت به سال گذشته با کاهش 23‌درصدی مواجه بوده است. با این‌که امسال، به طور کلی هوای تهران از شرایط اضطرار به هشدار و ناسالم در رفت و آمد بوده است ولی در لایحه پیشنهادی دولت، اعتبارات برای جلوگیری از آلودگی هوا، 40‌درصد کاهش داشته است. به این صورت که به عقیده پیرموذن، این اعتبارات برای یک روستا هم کم است چه رسد به کل کشور؛ در حالی که لازم بود، کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور در اولویت قرار گیرد. علاوه بر این گفته می‌شود که شیوع انواع بیماری‌ها و افزایش مرگ و میر در کلانشهرها و خیلی از خسارت‌ها، ناشی از آلودگی هوا بوده است.

به طوری که براساس آخرین برآورد بانک جهانی، خسارت سالیانه آلودگی هوا در ایران، حدود 14‌هزار‌میلیارد ریال، خسارت مرگ‌ومیر سالیانه 640‌میلیون دلار و همچنین نشانه‌های بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا نیز 520‌میلیون دلار به اقتصاد ایران خسارت وارد می‌کند. با وجود این، این آمار و ارقام باز هم نتوانست دلیلی برای افزایش اعتبار برای حل مشکل آلودگی هوا باشد. عضو هیات‌رییسه فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با گلایه‌ از سازمان حفاظت محیط‌زیست که به این موضوعات کم‌توجه بوده است، می‌گوید: «محیط‌زیست به عنوان سرمایه ملی و میراث ارزنده هر کشور محسوب می‌شود بر این اساس باید بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گرفت که متاسفانه مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست با ما همراه نشده و این نقصان را در بودجه محیط‌زیست شاهد هستیم.»

علاوه بر محیط‌زیست و مشکلاتی که در توجه نکردن به آن به وجود می‌آید، براساس آمارهای وزارت بهداشت سالانه 4هزار و 500تهرانی بر اثر آلودگی هوا می‌میرند. البته بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست بر این باورند که ناموفق بودن سازمان محیط‌زیست در اجرای طرح جامع آلودگی هوای تهران باعث به وجود آمدن شرایط اضطرار در این کلانشهر شده است و تنها گزینه مسئولان دولتی برای کاهش آلودگی هوا روی آوردن به تصمیم تکراری با نتیجه‌ای موقتی به نام تعطیلی تهران بوده است. این تعطیلی‌ها هم تا آن‌جا ادامه پیدا کرد که در سال 91، تهران با روزهای تعطیل زیادی مواجه شد به‌طوری که به قول نمایندگان مجلس، کشور نیمه‌تعطیل شد. این نیمه‌تعطیل شدن کشور هم البته بیشترین خسارت اقتصادی را متوجه کل کشور کرد. البته علاوه بر روزهای تعطیل، ماموریت‌های اورژانس تهران هم افزایش 10‌درصدی داشته است.

حتی مراجعه به مراکز قلب بر اثر افزایش آلاینده‌های هوا هم با 30‌درصد افزایش روبه‌رو بوده است. دیگر بیمارستان‌های عمومی هم 15‌درصد افزایش داشته است. به طوری که حتی به گفته اعضای شورای شهر تهران، تلفات آلودگی هوا از زلزله هم بیشتر بوده است. علاوه بر این‌ها، تالاب گاوخونی که تنها دریاچه آب شور دایمی در فلات مرکزی کشور است، به دلیل خشکی و کمبود آب، تا شعاع ده‌ها کیلومتر از تالاب، خالی از سکنه است. دریاچه هامون، زاینده‌رود، آلودگی رود کارون و رودخانه‌های مازندران از دیگر مسائل محیط‌زیست در این چند سال اخیر بوده است.

حال با این تلفات و خسارات و میزان بودجه‌ای که دولت برای سال 92 محیط‌زیست کنار گذاشته است، به عقیده ناصر کرمی، کارشناس محیط‌زیست، شرایط محیط‌زیست دچار بحران می‌شود. او می‌گوید: «در این‌که بدانیم محیط‌زیست از اولویت‌های دولت دهم نبوده لازم نیست به بودجه سال 92 نگاه کنیم. حتی در شرایطی از محیط‌زیست برای پیشبرد پروژه‌هایش استفاده کرده است.» به گفته کرمی، در حال حاضر هم شرایط نگهداری از مناطق حفاظت‌شده و وضعیت محیط‌بانان اسفناک است.

در همین باره، محسن صرامی‌فروشان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، به بهار می‌گوید: «اگر یک اولویت برای دولت مطرح باشد تشخیص اولویت‌های کشور با کمک کارشناسان است. در حال حاضر هم محیط‌زیست از اولویت‌های کشور است.» به گفته او، موضوعاتی مانند محیط‌زیست، اگر حتی یک روز مورد بی‌توجهی قرار بگیرد می‌تواند هزینه‌های زیادی را ایجاد کند که معادل هزینه‌ای چندین‌برابر بودجه نگهداری آن خواهد بود. صرامی همچنین ادامه می‌دهد: «این کاهش بودجه در بخش محیط‌زیست، اسفناک است. ولی اگر پیشنهادات و طرحی که نمایندگان برای رسیدگی به تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور تنظیم کرده‌اند، عملی شود، از سال‌های بعد دولت خود به خود موظف خواهد شد که حتما سرمایه‌ای برای نگهداری آن‌ها کنار بگذارد.»

 البته به گفته علی قنبری، اقتصاددان و استاد دانشگاه تربیت مدرس، مسائل زیست‌محیطی از مهم‌ترین مسائل روز دنیا است. قنبری به بهار می‌گوید: «معمولا در فصل بودجه‌ریزی توجه خاصی به مسائل زیست‌محیطی و آلودگی هوا و شیوه‌های رفع آن و تامین هزینه‌های آن می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «کاهش قابل توجه بودجه محیط‌زیست، به وخیم‌شدن اوضاع کشور درباره آلودگی در کلان شهر‌ها و افزایش خسارت‌های جانی و مالی در کشور منجر می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha