پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۶
کد خبر: 69673

باید بدانیم هوایی که تنفس می کنیم، تنها ۲۱ درصد اکسیژن دارد، بنابراین روش صحیح نفس کشیدن بسیار مهم است.

درست نفس بکشیم

سلامت نیوز : نفس کشیدن یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که بدن انجام می دهد. هنگام نفس کشیدن آرام تنها ۳ درصد کل انرژی بدن صرف می شود.اکسیژن برای زندگی عنصر حیاتی است. انسان بدون آب می تواند حدود ۱۴ روز دوام بیاورد اما بدون اکسیژن طی ۵ دقیقه مغز از کار می افتد و این امر باعث مرگ فرد می شود. برای یادگیری روش نفس کشیدن عمیق و آرام به مکان، وسیله یا مهارت خاصی نیاز نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ باید بدانیم هوایی که تنفس می کنیم، تنها ۲۱ درصد اکسیژن دارد، بنابراین روش صحیح نفس کشیدن بسیار مهم است. با یادگیری نفس کشیدن عمیق می توانیم هر بار اکسیژن بیشتری وارد بدن کنیم. بررسی های متعدد نشان می دهد، پایین بودن سطح اکسیژن خون روی عملکرد مغز تأثیر می گذارد.

هنگام نفس کشیدن، دیافراگم و عضله شکم منبسط می شود و هنگام بازدم دیافراگم و عضله شکم منقبض می شود. این روش نفس کشیدن باعث ورود اکسیژن بیشتری می شود و آزادسازی انرژی نیز بیشتر می شود. هنگام ورزش، به طور طبیعی بدن برای تغذیه و زنده نگه داشتن عضلات خود نیاز به انرژی بیشتری دارد، بنابراین اگر بتوانیم اکسیژن بیشتری وارد بدن کنیم، بدن می تواند مولکول های تغذیه ای را بشکند و به انرژی تبدیل کند. شکسته شدن مولکول های مغذی ترکیب شده از گلوکز و اسیدهای چرب از طریق اکسیژن، باعث تولید غنی ترین شکل اکسیژن به نام آدنوزین تری فسفات (ATP) می شود.

تولید ATP برای تهیه انرژی برای مغز حیاتی است و باعث کار کردن طولانی تر عضلات و سوخت بیشتر کالری بدن و خستگی کمتر می شود. در حالی که کاهش اکسیژن به خستگی مفرط می انجامد. این امر باعث تراکم اسید لاکتیک و درد عضله می شود. هنگامی که حجم کار شما زیاد است، نفس های عمیق تر و سریع تر لازم است تا اکسیژن بیشتری وارد بدن شود.هنگام انجام دادن ورزش های سخت، بهتر است نفس را بیرون دهید تا به قلب فشار نیاید. هنگام بازدم هم قلب برای پمپاژ کردن خون بیشتر به بافت های عضلات سخت تر کار می کند.

استرس ایجاد شده هنگام انقباض عضله و نفس کشیدن هنگام برداشتن وزنه می تواند مشکلاتی ایجاد کندواین امرباعث فشار خون بالا و فتق شود و روی رگ ها فشار وارد کند. برای بهبود تنفس، کافی است روزی ۵ تا ۱۰ دقیقه این روش را تمرین کنید.

در هر وضعیتی که هستید چه نشسته، خوابیده یا دراز کشیده، سعی کنید راحت و آرام باشید.

کمر را صاف کنید. شانه ها را کمی به طرف جلو شل کنید، چانه کمی به طرف سینه بر گردد، طوری که سر با بقیه ستون فقرات در یک خط قرار گیرد.

نفس بکشید تا ریه کاملاً منبسط شود در این مرحله آرام و منظم از بینی هوا را به داخل بکشید. به گونه ای که شکم بالا بیاید.

کمی مکث کنید و آهسته هوا را خارج کنید تا شکم صاف شود.

کمی مکث کنید و این حرکت را دوباره تکرار کنید.

فواید نفس کشیدن صحیح

۱ - هوشیاری ذهنی

۲ - کاهش استرس و افزایش آرامش

۳ - انرژی و نشاط بیشتر و خستگی کمتر

۴ - سم زدایی از بدن

۵ - بهبود تمرکز و حافظه

۶ - هضم بهتر

۷ - عملکرد بهتر اعضای بدن و قلب و عروق

۸ - گردش خون بهتر

۹ - ترمیم کننده و احیا کننده سلول ها

۱۰ - بهبود دهنده سلامت

۱۱ - کاهش وزن و کنترل درد

۱۲ - رفع سردرد

۱۳ - درمان برخی بیماری ها از جمله فشارخون، آسم، و برونشیت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha