پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۵
سلامت نیوز : سازمان بهزیستی كشور تصمیم گرفته از امروز طرح شكستن شیشه را اجرایی كند. طرحی كه با توزیع كلاه و پوستر پیش می رود تا از مصرف مخدر شیشه پیشگیری كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ حمید صرامی مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به یك نمونه تحقیقات انجام شده می گوید: جمعیت نمونه تحقیق مهمترین مواد مصرفی را به ترتیب اولویت تریاک و مشتقات آن، شیشه، کراک (افغانستانی)، هروئین، حشیش و اکستازی را نشان می دهد كه از این آمار به دست آمده حدود 45 درصد مصرف‌کنندگان زیر 29 سال و حدود 30 درصد بین 30 تا 39 سال داشته اند. همچنین 64 درصد مصرف‌کنندگان تحصیلات زیر دیپلم داشتند و 63درصد جمعیت نمونه متاهل بوده و مصرف‌کنندگان مواد، اولین مکان شروع مصرف را به ترتیب اولویت منزل دوستان، منزل خود، اماکن مخروبه، پارک، کوچه و خیابان مطرح کرده اند.

پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز اعلام كرده است: در 9 ماه امسال روزانه به طور میانگین هزار و 286 کیلوگرم مواد مخدر در کشور کشف شده است.براساس اعلام پلیس در 9 ماه امسال 180 هزار پرونده در خصوص مواد مخدر در نیروی انتظامی تشکیل شده است. پرونده هایی که روزانه 652 بار و هر ساعت 27 مورد از آن در کشور تشکیل می‌شود. ماده مخدر شیشه به دلیل ارزان بودن، در دسترس بودن، نداشتن بو و دود قابل مشاهده و مصرف سریع و بدون دردسر مصرف کنندگان زیادی را جذب خود كرده است. یكی از معتادان بهبود یافته در گفت و گو با «حمایت» می گوید: بسیاری از دوستانم را می‌شناختم كه اولین تجربه آنها شیشه بود. البته آن موقع شیشه را مواد مخدر نمی دانستند و جرمی هم برای آن تعریف نشده بود چون در ردیف روان گردان ها بود.

یكی از معتادان دختری بود كه برای كار به تهران آمده بود اما در اینجا ماندگار شد. دخترك با چهره ای سیاه و لباسی پاره از سرما می لرزید گفتم تا حالا شما برای ترك اقدام كرده اید، گفت: می گویند ترك ندارد. تا آخر باید بسوزی و بسازی. دخترك نمی دانست اعتیاد به شیشه هم ترك دارد. گفت و گو با معتادان به پایان رسید. هر چند تلخ بود. در صورت و سیمای آنها هم غفلت و نادانی را می توانستیم ببینیم و هم کم توجهی نهادهای مسئول را. حالا دیگر شیشه از معتادان عبور كرده و وارد باشگاه های بدن سازی و لوازم آرایشی هم شده است. بگذریم از آدامس‌های شیشه ای اما آیا واقعا با ایجاد چند كمپ ترك اعتیاد شیشه می توان از این آسیب بزرگ اجتماعی عبور كرد؟

حال همایون هاشمی رییس سازمان بهزیستی كشور اعلام كرده است: طرح کارزار رسانه ای پیشگیری از اعتیاد به خصوص شیشه در مناطق 22 گانه تهران از امروز اجرایی می شود. وی با اشاره به اینکه این فعالیت ها با 4 عنوان در مورد باور غلط در خصوص اعتیاد به شیشه اجرایی می‌شود، گفت: اعتیاد به شیشه از مصرف تفریحی آغاز می شود، با فردی که شیشه مصرف می کند دوستی نکن، کم هستند شیشه ای‌ها، اما همه در خطرند و مصرف شیشه حتی یک بار هم نه از جمله مواردی است که توسط کارشناسان برای عموم مردم در سطح شهر بازگو می شود.هاشمی با اشاره به اینکه مصرف شیشه در تهران روند روبه بالایی داشته است، ادامه داد: پیشگیری از مصرف شیشه نیاز به همت عمومی و اطلاع رسانی گسترده‌ای دارد به طوری که باید بستر‌سازی آن نیز در قشرهای مختلف مردم فراهم شود.

به گفته رییس سازمان بهزیستی، بسته های اطلاع رسانی در قالب کلاه، کاور، بروشور، سی دی و... در مناطق مختلف شهر توزیع می شود! شواهد از هم اکنون گویای این واقعیت است كه این اقدام ها هر چند موثر است، اما باید گفت یك دست صدا ندارد، زیرا به گفته رییس قوه قضاییه و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضا باید تمامی دستگاه های پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی با هم باشند و این ید واحده می تواند ستادی قوی تشكیل دهد و در رفع تنش های جتماعی مفید واقع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha