سلامت نیوز :درحالی که مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر از واردات بی رویه سرنگ های استریل نشده و غیر استاندارد چینی به کشور خبر می دهد، مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با تکذیب ورود هرگونه تجهیزات پزشکی غیر استاندارد به کشور،خبر واردات سرنگ های استریل نشده را غیرقابل استناد دانست.

واردات بی رویه سرنگ چینی با وجود تولید سرنگ مرغوب در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ محمد علیزاده مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر در گفت وگو با فارس از کشف سرنگ های چینی استریل نشده در بازار خبر داد و گفت: وزارت بهداشت با وجود تولید سرنگ های مرغوب در کشور، به صورت بی رویه ای مجوز واردات این کالا را صادر می کند. وی خاطرنشان کرد: نمونه هایی از سرنگ چینی موجود در بازار در آزمایشگاه ها، آزمایش شده است که نتیجه آزمایش ها نشان از غیراستریل بودن این سرنگ ها دارد. وی افزود: 18 کارخانه در کشور سرنگ تولید می کند ولی وزارت بهداشت همچنان مجوز واردات این محصول را می دهد.علیزاده با اشاره به این که متأسفانه در برخی موارد کیفیت، قربانی قیمت یک محصول می شود افزود: اکنون سرنگ های چینی با نصف قیمت مشابه ایرانی در بازار عرضه می شود و کسی به کیفیت آن توجه نمی کند.

وی گفت: درجه بندی برخی سرنگ های چینی دقیق نیست و حتی نمونه هایی از سرنگ چینی را از بازار گرفتیم و با مطالعه در آزمایشگاه به این نتیجه رسیدیم که این سرنگ ها استریل نشده است. به گفته مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر ایران جنس کاغذ سرنگ های چینی به حدی نازک است که میکروب داخل سرنگ نفوذ کرده است.علیزاده درباره سرانه مصرف سرنگ در کشور گفت: سرانه مصرف سرنگ در کشور 10 است و طبق آخرین آمار رسمی جمعیت کشور سالانه 770 میلیون سرنگ مصرف می شود. وی ادامه داد: فقط کارخانه سهای هلال احمر به تنهایی 500 میلیون سرنگ در سال تولید می کند این درحالی است که 17 کارخانه دیگر نیز در کشور این محصول را تولید می کنند.

واردات سرنگ معمولی نداریم

در همین رابطه مهندس سعید رضا شاهمرادی مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ضمن تکذیب خبر ورود بی رویه سرنگ به کشور و واردات سرنگ های غیر استاندارد چینی به بازار تجهیزات پزشکی کشور به خراسان گفت: تمامی محصولات تجهیزات پزشکی اعم از مصرفی و سرمایه ای استانداردهای اجباری خاص خود را دارد و تمامی محصولاتی که از مرزهای کشور وارد می شود باید آزمون های ویژه استاندارد را پشت سر بگذارد. وی تصریح کرد: البته برخی مواقع نواقصی در برچسب های نصب شده روی بسته سرنگ با محصولی که استاندارد آن تایید شده است وجود دارد که این امر ممکن است شبهه هایی درباره استاندارد بودن سرنگ ها ایجاد کند.وی با تاکید بر این که با توجه به خودکفایی کشورمان در عرصه تولید سرنگ های معمولی نیازی به واردات این دسته از سرنگ ها نیست گفت: درحال حاضر هیچ گونه وارداتی در عرصه سرنگ های معمولی وجود ندارد و نیاز بازار از طریق تولیدات کارخانه های داخلی تامین می شود.

شاهمرادی نیاز بازار پزشکی در زمینه واردات سرنگ را تنها برای سرنگ های «سرپیچ دار»، «ای بی» و «سیفتی» دانست که میزان تولیدات داخلی برای این سه نوع سرنگ نیاز کشور را تامین نمی کند. وی تصریح کرد:دو کارخانه تولید سرنگ داخلی تولید این دسته از سرنگ ها را نیز آغاز کرده است و در آینده و با بالارفتن میزان تولیداتشان واردات این قبیل سرنگ ها نیز قطع خواهد شد.وی واردات سرنگ از چین را نیز تکذیب نکرد و گفت: اولویت ما در واردات تجهیزات پزشکی ،وارد کردن محصولاتی باکیفیت و قیمت مناسب است و برای واردات ازکشور خاصی محدودیت تعیین نکرده ایم؛ به همین دلیل بخشی از سرنگ های تخصصی وارداتی از کشور چین وارد کشور می شود.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت همچنین به فارس گفت: واردات سرنگ های غیر استریل به کشور واقعیت ندارد و تمام ادعاهای مطرح شده در این زمینه کذب است. ضمن اینکه در سرنگ های تولیدی هلال احمر سرنگهای زنگ زده و حاوی مو دیده شد که با آنها برخورد کردیم.شاهمرادی در پاسخ به این پرسش که آیا سرنگ های دارای مجوز در بازار دچار مشکل نمی شوند گفت: ممکن است در نگهداری و انبار آنها مشکلاتی وجود داشته باشد و سرنگ ها زنگ زده یا آلوده شوند که مسئول این مسائل سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی نیست و به شبکه توزیع مربوط است و مسئولان شبکه توزیع باید در این زمینه پاسخ دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha