پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۶

افراد در برخورد با شرایط و موقعیت‌های استرس‌زا شیوه‌های مختلفی را به کار می‌گیرند. سبک مقابله افراد در واقع شیوه‌ای که فرد برای مهار شرایط استرس‌زا و کنار آمدن با نیاز‌های درونی و بیرونی‌اش به کار می‌برد است.

شیوه‌های مقابله با استرس
سلامت نیوز : در اصطلاح عام به تنش یا فشار استرس گفته می‌شود. در اصطلاح پزشکی هم استرس به افزایش فشار و تنش در سیستم و ساختار بدن دلالت می‌کند. همان آمادگی جسمی و ذهنی بالایی که لازمه برخورد با شرایط و موقعیت‌های حاد وبحرانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ افراد در برخورد با شرایط و موقعیت‌های استرس‌زا شیوه‌های مختلفی را به کار می‌گیرند. سبک مقابله افراد در واقع شیوه‌ای که فرد برای مهار شرایط استرس‌زا و کنار آمدن با نیاز‌های درونی و بیرونی‌اش به کار می‌برد است.

برخی از این شیوه‌هایی که افراد در برخورد با استرس‌های روزمره زندگی به کار می‌برند بدین قرارند:

 «شیوه مقابله عقلانی» شیوه‌ای است که فرد طی آن مستقیما تلاش می‌کند که با منبع اضطراب مقابله کند و مساله را حل کند .

در «شیوه مقابله انفصالی» فرد از هیجان‌ها فاصله می‌گیرد و مساله را از چشم انداز وسیع تری مجددا مورد بررسی قرار می‌دهد.

در «شیوه مقابله اجتنابی» چنانچه از لغت آن بر می‌آید فرد همان شیوه پاک کردن صورت مساله را در پیش می‌گیرد. یعنی مشکل را نادیده می‌گیرد، برای اینکه با اضطراب ناشی از آن مواجه نشود.

در شیوه «مقابله هیجانی» فرد در انبوه هیجانات غرق شده و آمادگی برای فرسوده شدن در انبوه هیجانات را نشان می‌دهد و دچار احساس یاس و درماندگی می‌شود. تمام افراد از تمام این شیوه‌ها برای حل مسائل و اضطراب‌های روزمره خود استفاده می‌کنند.

اما شیوه‌های اجتنابی و هیجانی نسبت به شیوه‌های دیگر بیشتر جنبه غیر انطباقی دارند. نه به این معنا که افراد نباید از این شیوه‌ها استفاده کنند بلکه بدین معنا که نادیده گرفتن مشکل یا به اصطلاح مانند کبک سر در برف کردن در بسیاری مواقع منجر به تشدید مشکل می‌شود.

به طوری که فرد توان مهار مساله را به کلی از دست می‌دهد. گرچه گاهی اوقات و در برخی شرایط‌، نادیده گرفتن موقتی مشکل می‌تواند کارساز باشد. همچنین غرق شدن در هیجانات و احساسات نیز در بسیاری مواقع شرایط را بدتر می‌کند.

برخورد عقلانی ومتمرکز بر مشکل اگر به صورت شیوه غالب برخورد فرد با مشکلات روزمره باشد در کنار سایر شیوه‌ها می‌تواند فرد را در حل مناسب مساله یاری دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha