پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۳
کد خبر: 69688
سلامت نیوز :  پدیده شوم و نامیمون ریزگردها مدت‌های مدید است سد راه سلامت مردم شده است. تا مدت‌ها قبل تنها به شهرها و استان‌های غربی و جنوبی كشور متعلق بود و تنها مردم آن دیار را می‌آزرد. هرچقدر هم كه مردم این استان‌ها از دولت استمداد می‌طلبیدند، صدایشان به گوش كسی نمی‌رسید تا اینكه این میهمانان ناخوانده پایشان به پایتخت باز شد و تهرانی‌ها هم دچار شدند به مرض ریزگرد و این‌بار دولتی‌ها فهمیدند این پدیده شوخی بردار نیست و باید جدی گرفتش. پزشكان در تخصص‌های مختلف هرروز هشدار می‌دادند و شهر بیش از پیش در ابرهای تیره فرو می‌رفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ اما پاسخ دولت و به طور خاص سازمان حفاظت محیط زیست در این میان مقصر نشان دادن كشورهای بیابانی همسایه چون عراق و دورتر از آن سوریه و عربستان بود. در عراق كه نزدیك‌ترین‌شان بود و چندین بار طی ملاقات‌های مختلف وزیر محیط زیست این كشور به تهران آمده بود، هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است، فقدان امنیت لازم برای حضور كارشناسان ایرانی تا چندی پیش از معضلات حل این مساله شده بود، اما این تنها مشكل سازمان برای حل این معضل نبود. كمبود بودجه هم مشكلی بود در كنار دیگر مشكلات، تا جایی كه قائم‌مقام سازمان، عدم تامین منابع مالی را مهم‌ترین چالش‌ مبارزه با ریزگردها عنوان كرد.

علی محمد شاعری تخصیص بودجه چهار هزار میلیارد تومانی را برای كنترل و مبارزه با این پدیده لازم دانست و با اشاره به اینكه در صورت تامین این بودجه، یك دوره 10 ساله برای كنترل این پدیده لازم است، گفت: «اجرای طرح مبارزه با پدیده ریزگردها در انتظار تخصیص بودجه چهار هزار میلیارد تومانی از سوی مجلس شورای اسلامی است. چنانچه طرحی را كه سازمان حفاظت محیط زیست تدوین كرده و به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است، به تصویب برسد و همچنین منابع مالی آن تامین شود، می‌توان امیدوار بود كه در یك دوره بلندمدت 10ساله پدیده ریزگردها در داخل و خارج از كشور مهار شود.»

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه ابراز داشت: «علاوه بر تامین منابع مالی، متوازن كردن نظام توسعه كشورهای منطقه و انطباق فعالیت‌های توسعه‌یی كشورها با وجود مبانی توسعه پایدار، مدیرت منابع آب، ‌استفاده خردمندانه از ظرفیت‌های طبیعی، بهره‌برداری عقلانی از منابع طبیعی، حفاظت از تالاب‌ها و زیستگاه‌های حساس طبیعی، فرهنگ‌سازی درباره استفاده بهینه از آب و بهبود منابع آب منطقه از جمله راهكارهای اساسی برای مقابله با پدیده ریزگردها است. جنگل‌كاری در مناطق بیابانی، اجرای طرح‌های جامع بیابان‌زدایی، تثبیت كانون‌های بحرانی مناطق بیابانی كشورهای منطقه از دیگر راهكارهای موجود برای مقابله با پدیده ریزگردها در داخل و خارج از كشور است.»

به گفته شاعری، هم‌اكنون برنامه‌یی از سوی سازمان محیط زیست در این راستا تدوین شده است و به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

شاعری یادآور شد: «اجرای طرح مبارزه با ریزگردها نیازمند تخصیص بودجه‌یی بیش از چهار هزار میلیارد تومان است كه در صورت تامین شدن، این طرح قابلیت اجرایی خواهد داشت. در غیر این صورت امكان مقابله با پدیده ریزگردها میسر نخواهد بود. هم‌اكنون بودجه اختصاصی برای مقابله با ریزگردها در كشور بسیار اندك است به طوری كه سالانه نیاز كشور برای مقابله با ریزگردها انجام عملیات بیابان‌زدایی در حدود 300 هزار هكتار از مساحت كشور است این در حالی است كه هم‌اكنون بودجه اختصاصی برای اجرای این عملیات برای حدود 30 هزار هكتار از این مساحت اختصاص یافته است. ‌قطعا این میزان اعتبار برای پیشبرد این مهم كافی نخواهد بود.»

شاعری طی پیشنهادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواست اعتبار طرح جامع مبارزه با ریزگردها را به تصویب برسانند.

قابل ذكر است طرح دوفوریتی كاهش آلودگی هوا كه چندی پیش در مجلس مطرح شده بود از سوی نمایندگان مجلس تایید نشد و برای بررسی بیشتر و جامعیت بیشتر آن به فراكسیون محیط زیست ارسال شد تا جنبه‌هایی كه در آن مغفول واقع شده بود هم به طرح افزوده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha