سلامت نیوز : یک جراح عمومی در پاسخ به اینکه آیا نگه داری چند بیمار سوخته در یک اتاق در بیمارستان‌های تهران صحیح است؟ گفت: اتاق ایزوله برای درمان سوختگی در تمام دنیا یک اصل کلی است و اگر در یک اتاق دو بیمار سوخته را در کنار یکدیگر بخوابانند، ممکن است بیماری که درصد سوختگی پایین‌تری دارد، دچار عفونت شدید شود و دو بیمار عفونت را به یکدیگر منتقل کنند. به همین خاطر اتاق ایزوله جزو انفکاک ناپذیر بخش‌های سوختگی است.

دکتر سید حسن طاووسی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به قرار گرفتن در آستانه برپایی مراسم سنتی "چهارشنبه سوری" و وقوع آسیب‌های ناشی از سوختگی‌ اظهار کرد: اگر سوختگی ناشی از آتش سوزی باشد، رفتن بیمار به اتاق عمل ضرورت پیدا نمی‌کند و شاید به روزها و هفته‌های بعد از وقوع موکول شود.

وی ادامه داد:‌ اما متاسفانه چون در سال‌های اخیر در شب چهارشنبه سوری از ترقه استفاده می‌کنند، انفجار باعث بروز آسیب‌های سنگین و برگشت ناپذیر که تهدید کننده سلامت هستند می‌شود. در این صورت شاید نیاز باشد فرد حادثه دیده را به صورت اورژانسی به اتاق عمل انتقال دهند.

عضو هیات علمی گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه البته روند درمان بستگی به آسیب اولیه دارد، گفت: متاسفانه بسیاری از قربانیان مراسم چهارشنبه سوری به علت شدت انفجار چشمان خود را از دست می‌دهند و ناچارند تا آخر عمر با «نابینایی» سر کنند. یکی دیگر از عارضه‌های سنگین ناشی از آسیب‌های سوختگی، قطع اندام بویژه دست است که شیوع بالایی هم دارد.

طاووسی در پاسخ به پرسشی پیرامون احتمال بروز عفونت در سوختگی‌ها عنوان کرد: عفونت جزء جدا نشدنی سوختگی است و بیماری که سوختگی عمقی دارد باید منتظر باشد تا عفونت به سراغش بیاید.

وی با بیان اینکه عفونت معمولا در بیمارستان و مراکز درمانی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: احتمال بروز عفونت در بیرون از محیط بیمارستان بالا نیست، زیرا این بیماران را در بیمارستان نگه می دارند تا زخم ترمیم شده و بهبود یابند.

این جراح عمومی ادامه داد: بنابراین عفونت زخم ناشی از سوختگی‌های عمیق در بخش‌های سوختگی و در محیط بیمارستان اتفاق می‌افتد.

طاووسی درباره ضرورت انجام اقداماتی برای کاهش بار عفونت‌ در بخش‌های سوختگی گفت: کارهای لازم برای جلوگیری از انتقال عفونت‌ها انجام می‌شود، اما باید در نظر داشت که پوست بدن به علت سوختگی کاملا از بین رفته است و هیچ گونه سد دفاعی برای جلوگیری از ورود عفونت وجود ندارد.

عضو هیات علمی گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به اینکه آیا نگهداری چند بیمار سوخته در یک اتاق در بیمارستانهای تهران صحیح است، گفت: اتاق ایزوله برای درمان سوختگی در تمام دنیا یک اصل کلی است و اگر در یک اتاق دو بیمار سوخته را در کنار یکدیگر بخوابانند، ممکن است بیماری که درصد سوختگی پایین‌تری دارد، دچار عفونت شدید شود و دو بیمار عفونت را به یکدیگر منتقل کنند.

وی افزود: به همین خاطر اتاق ایزوله جزو انفکاک ناپذیر بخش‌های سوختگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha