سلامت نیوز : رضا شاهمرادی در گفت‌و‌گو با فارس افزود: صحبتهای مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر مبنی بر مشاهده مواردی از سرنگهای غیر استریل از چین به کشور واقعیت ندارد و تمام سرنگهایی که با مجوز وزارت بهداشت از کشورهای مختلف از جمله چین به کشور وارد شده استاندارد و استریل هستند.

وی ادامه داد: تمام سرنگهای وارداتی به کشور علاوه بر نظارت سختگیرانه وزارت بهداشت، تحت نظارت استانداردهای اجباری موسسه استاندارد نیز هستند و فقط کالاها و سرنگهایی می‌توانند مجوزهای قانونی واردات را بگیرند که استانداردهای لازم را داشته باشند.‌

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت:‌ موارد محدودی از تخلف در مورد برچسب سرنگهای وارداتی داشته‌ایم که به سرعت با آنها برخورد شد و موارد مشکل دار مرجوع شدند و با شرکت متخلف نیز برخورد کردیم. در مورد خود شرکت سها هلال احمر نیز این مسئله وجود داشت و در برخی سرنگهای تولیدی این شرکت سرسوزن های زنگ زده و سرنگهای حاوی مو کشف شده که با آن نیز برخورد شد.

وی افزود: هیچ گونه سرنگ آلوده و غیر استریل با مجوز وزارت بهداشت وارد کشور نشده است و فقط برخی شرکتها در مورد برند روی سرنگ و برچسب روی آن اشکال داشتند که با آنها برخورد کردیم که البته این سرنگها نیز هیچ خطری برای بیماران نداشتند و فقط برند آنها مشکل داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا واردات سرنگ از چین داریم گفت: بله واردات سرنگ از چین و اروپا داریم که البته بیشتر سرنگهای وارداتی چینی هستند که مشکلی از نظر کیفیت ندارند و به علت قیمت پایین تر توجیه واردات دارند. چون تولید سرنگ در کشور کفاف نیاز داخل را نمی‌دهد مجبوریم از خارج سرنگ وارد کنیم.

شاهمرادی گفت:‌ در مورد اشکال در درجه بندی سرنگهای وارداتی نیز اگر مستنداتی در اختیار وزارت بهداشت بگذارند با آن برخورد می‌کنیم اما تاکنون چنین گزارشی نداشته‌ایم و اگر گزارشی باشد به آن رسیدگی می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سرنگ وارداتی قاچاق در کشور وجود دارد گفت: نمی توانم به این سوال پاسخ بدهم اما تمام سرنگهایی که با مجوز وزارت بهداشت وارد شده باشند، هیچ مشکلی ندارند.

شاهمرادی در پاسخ به این پرسش که آیا سرنگهای دارای مجوز در بازار دچار مشکل نمی شوند گفت: ممکن است در نگهداری و انبارش آنها مشکلاتی وجود داشته باشد و سرنگها زنگ زده یا آلوده شوند که مسئول این مسائل سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی نیست و به شبکه توزیع مربوط است و مسئولان شبکه توزیع باید در این زمینه پاسخ دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha