سلامت نیوز : عباسعلی ناصحی در گفت و گو با پانا با هشدار نسبت به كاهش سن اعتیاد در كشور بیان کرد:  بزرگترین گروه سنی كه درگیر اعتیاد هستند، سنین 20 تا 35 سال یعنی سنین جوانی است. از طرف دیگر هدف قاچاقچیان مواد مخدر درگیر كردن سنین پایین‌تر است تا آن جا که سن اعتیاد در سال‌های اخیر كاهش یافته است و گروهی از نوجوانان نیز گرفتار شده‌اند.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت ادامه داد: در امر پیشگیری و درمان و مبارزه با اعتیاد سازمان‌هایی نظیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها، سازمان فنی و حرفه‌ای و معاونت اجتماعی وزارت كشور با وزارت بهداشت همكاری‌های خوبی دارند. درصد زیادی از زندانیان اعتیاد دارند و گروه زیادی از آنها به دلیل جرایم اعتیاد دستگیر شده‌اند. وزارت بهداشت با همكاری سازمان زندان‌ها برای كاهش آسیب و درمان در زندانیان معتاد، برنامه‌های خوبی دارد و این برنامه‌ها به طور مستمر در حال انجام است.
 
 وی اجرای برنامه پیشگیری از سوء مصرف مواد برای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور، اجرای برنامه‌های مهارت‌های فرزندپروری جهت خانواده‌ها، آموزش كارشناسان دانشگاه‌ها در حوزه پیشگیری از سوء مصرف مواد، طراحی برنامه پیشگیری از سوء‌ مصرف مواد در محیط‌های آموزشی، برنامه درمان سوء مصرف مواد و... را از جمله اقدامات وزارت بهداشت برای كنترل، پیشگیری و مبارزه با اعتیاد عنوان كرد. همچنین تدوین برنامه پیشگیری از سوء مصرف مواد محرک صنعتی در گروه کودکان و نوجوانان نیز از دیگر طرح هایی است که در دستور اجرا قرار دارد.
 
به گفته ناصحی در حال حاضر 189 مركز درمان اعتیاد در بخش دولتی و در سطح دانشگاه‌ها فعالند. همچنین دو هزار و 162 مركز نیز با مجوز وزارت بهداشت به صورت خصوصی خدمات ترك اعتیاد را ارائه می‌دهند. در حال حاضر 47 هزار و 233 نفر تحت پوشش مراكز درمان دولتی و 385 هزار و 417 نفر تحت پوشش مراكز غیر دولتی قرار دارند. عمده این مراكز برای درمان اعتیاد در مواد مخدر فعالیت می‌كنند. در مجموع اكنون در سطح كلی كشور كمبودی از نظر مراكز ارائه‌دهنده خدمات ترك اعتیاد نداریم، اما ممكن است در برخی از استان‌ها این كمبود را داشته باشیم.
 
مدیركل دفتر سلامت اجتماعی روانی و اعتیاد وزارت بهداشت به برنامه‌های كاهش آسیب وزارت بهداشت اشاره كرد و گفت: به دنبال اجرای این برنامه‌ها شاهد هستیم كه طی 10 سال گذشته آسیب‌ها و عوارض اعتیاد به صورت قابل ملاحظه‌ای كاهش داشته است، از نظر بهداشتی، گسترش ایدز مهم‌ترین آسیب اعتیاد است كه به دنبال برنامه‌های كاهش آسیب، كاهش شیب ابتلا به HIV و ایدز تزریقی طی چند سال گذشته را شاهد هستیم.
 
وی افزود: همچنین بر روی درمان، كنترل و كاهش آسیب سوء مصرف الكل نیز تمركز كرده‌ایم. این برنامه‌ها از یك سال گذشته به صورت جدی در حال پیگیری است و برنامه‌های مختلفی در این زمینه طراحی شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha