سلامت نیوز : رسول علی اشرفی پور در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: یکی از مهمترین معضلات موجود در استان تهران عدم مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه صنعتی است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران افزود: با توجه به اینکه هم‌اکنون 16هزار و 600 واحد صنعتی مجاز در سطح استان تهران در حال فعالیت است، روزانه حجم قابل توجهی پسماند صنعتی در این استان تولید می‌شود.

وی بیان داشت: بر اساس نظر کارشناسان روزانه حدود 800 تا هزار تن پسماند صنعتی و ویژه صنعتی در این استان تولید می‌شود که هم‌اکنون حدود 450 تن از پسماندهای صنعتی توسط اداره کل محیط زیست استان تهران در پایش‌های زیست‌محیطی از واحدهای صنعتی ممیزی شده است که از این مقدار نیز به طور روزانه حدود 90تن زباله صنعتی از نوع ویژه تولید می‌شود که مدیریت امحاء این مقدار نیازمند اتخاذ و به کار گیری مدیریت ویژه‌ای است.

وی اضافه کرد:‌ نبود سایت مشخص و با فناوری مشخص در ارتباط با مدیریت پسماندهای صنعتی در استان تهران از جمله معضلات پیش‌رو است.

این مقام مسئول ادامه داد: این موضوع از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور  برای تعیین سایت مشخص توسط دانشگاه امیر کبیر مورد مطالعه قرار گرفت.

وی یادآور شد: به منظور تشکیل سایت مشخص، مطالعاتی تحت نظر سازمان محیط زیست انجام شد و در نهایت منطقه هوشنگ آباد در جنوب غربی تهران برای تحقق امر مزبور در نظر گرفته شد.

اشرفی پور یادآور شد: در کارگروه مدیریت پسماند مقرر شد تا برنامه مدیریت پسماندهای صنعتی و همچنین مدیریت پسماند پزشکی- بیمارستانی و پسماندهای ناشی از کلینیک‌ها و پاراکلینیک‌های سطح شهر تهران را به اجرا درآوریم.

این مقام مسئول ادامه داد: هم‌اکنون بیش از 5هزار واحد کلینیک و پاراکلینیک در سطح شهر تهران فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت نسبت به مدیریت پسماندهای بیمارستانی به نحو شایسته توجه کرده است، گفت: باید توجه داشت که بکارگیری دستگاه‌های خنثی کننده در بیمارستان‌ها به تنهایی کفاف مدیریت پسماندهای بیمارستانی را نمی‌دهد.

به گفته وی هم‌اکنون اکثر بیمارستان‌های استان تهران مجهز به سیستم خنثی کننده پسماند بیمارستانی هستند.

مدیر کل اداره کل محیط زیست استان تهران در ادامه بیان داشت: برای تعیین سرمایه گزاران ایجاد این دو سایت، دفتر فنی استانداری تهران فراخوانی را اعلام کرد و بر اساس آن شرکت‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت دو شرکت که از امتیاز بهتری برخوردار بودند مشخص شدند.

وی ادامه داد:‌ نشست‌های کارشناسان تدوام یافت و نظرات و برنامه‌های شرکت‌های مزبور مطرح شد و در نهایت قرارگاه خاتم ‌الاوصیاء با توجه به اینکه بیشترین امتیاز را کسب کرد به عنوان سرمایه‌گزار مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه صنعتی استان تهران انتخاب شد.

اشرفی پور بیان داشت: سرمایه گذاری‌ها به مرور و در فازهای مختلف انجام می‌شود که مهمترین آنها شامل استقرار یک واحد زباله سوز دارای استانداردهای جهانی در رابطه با مدیریت پسماندهای صنعتی است.

وی بیان داشت:‌بر اساس پیش بینی سرمایه‌گذار، کل طرح در قالب 4 تا 5 فاز در مدت زمان 8سال اجرا می‌شود اما با تأکید کارگروه مدیریت پسماند استارت پروژه از ابتدای سال 1392 زده می‌شود و بر همین اساس پیش‌بینی‌ می‌شود این امر طی مدت زمان 5سال اجرایی شود.

وی یادآور شد: در صورتی که استارت این امر در سال آتی زده شود می‌توان پیش بینی کرد که حداقل 2فاز نخست آن تا انتهای سال آتی اجرایی شود و بر همین اساس می‌توان گفت که از انتهای سال 92 سایت آماده پذیرش زباله‌های صنعتی در سطح استان تهران خواهد بود.

اشرفی پور افزود: امیدواریم در ابتدای سال 92 کارگروه مدیریت پسماند تکلیف زباله‌‌های بیمارستانی را هم نیز مشخص کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha