مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این كه مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود، گفت: مصرف مواد غذایی شیرین با تحریك انسولین موجب ورود قند به داخل سلولها و در نتیجه كاهش قند خون می‌شود از این رو با مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قند ساده نظیر شیرینی و شكلات، شخص دچار گرسنگی زودرس می‌شود.

دكتر سید مرتضی صفوی در گفت وگو با ایسنا، با تاكید بر این كه زمان صرف میوه در وعده افطار و یا در فاصله افطار تا سحر است، اظهار كرد: استفاده از سبزی و میوه‌های حاوی فیبر در هنگام افطار مانع بروز یبوست می‌شود.

وی مصرف سبزیجات در وعده سحری را عاملی برای جلوگیری از بروز تشنگی در طول روزه داری عنوان كرد و افزود: مصرف كربوهیدارتهای پیچیده، نظیر غلات، حبوبات، نان‌های سبوس دار و غذاهای حاوی فیبر نظیر سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌های با پوست و میوه‌های خشك نظیر گلابی، آلو، انجیر و بادام در وعده‌های سحر، به علت هضم آهسته احساس گرسنگی را كمتر می‌كند.

مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این كه باید با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا، نیازهای تغذیه‌ای تامین شود، گفت: ‌افراد روزه دار باید سه وعده افطار، شام و سحری بخورند این در حالیست كه در ماه مبارك رمضان صرف غذا در دفعات كمتر، اشكالی ندارد.

صفوی با بیان این كه غذای مصرفی در وعده سحری باید خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد، ادامه داد: می‌توان در فاصله افطار تا سحر یك وعده غذایی نظیر شام سبك را صرف كرد كه البته این به وضعیت خود شخص و تمایل او به صرف غذا بستگی دارد.

وی با اشاره به خالی ماندن چندین ساعته دستگاه گوارش در طول روزه داری گفت: با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین‌ها، پروتئین‌ و انرژی مورد نیاز بدن تامین می‌شود.

صفوی با اشاره به انجام مطالعات متعدد در خصوص تاثیر روزه داری در بهبود بیماریهای مختلف اظهار كرد: روزه داری در اغلب بیماریهایی كه عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آن دخالت دارند، سودمند است.

مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این كه روزه گرفتن برای درمان مبتلایان به چربی خون بالا سودمند است، گفت: به دنبال روزه داری میزان چربیهای نامطلوب خون تنظیم شده و چربی‌های مفید افزایش می‌یابد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha