سلامت نیوز : معاون آموزش وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه دارو دومین منبع درآمد جهانی بعد از نفت است گفت: تعدادی از سوءاستفاده گران در جهان با راه اندازی تشکیلات بازاریابی، مصرف بی رویه دارو را ترویج می دهند که تهدیدی برای سلامت جامعه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ˈبهرام عین اللهیˈ روز چهارشنبه در همایش انجمن های پزشکی در وزارت بهداشت افزود: برخی بیماری ها بدون دارو، درمان می شوند اما اکنون برای مصرف داروهای جدید، تبلیغات بی اندازه ای می شود و سواد پزشکان را با تجویز داروی جدید ارزیابی می کنند.

وی با اشاره به اینکه پزشکان قدیمی ایرانی بدون استفاده از داروها بیماران را مداوا می کردند ، گفت : اکنون شرکت های دارویی دانشمندان را از طریق ترتیب دادن سفرهای خارجی ، با داروهای جدید خود آشنا می کنند .

معاون وزارت بهداشت در ادامه به جایگاه انجمن های علمی، اشاره کرد و گفت: تشکیلات دولتی به دلیل تغییرات نمی توانند برنامه های طولانی مدت پزشکی را انجام دهند اما انجمن ها به دلیل مردمی و تخصصی بودن می توانند این برنامه ها را انجام دهند.

عین اللهی افزود:طبق مطالعات،عملکرد شاخص انجمن های علمی پزشکی درایران،برگزاری کنفرانس های آموزش مداوم است به طوری که امسال چهارهزارکنفرانس ازسوی آنها برگزار شده است.

وی ادامه داد: اما این آموزش ها می تواند اثر بخش تر بوده و از آموزش های از راه دور ، وبینار (همایش تحت وب) و تولید مواد آموزشی نیز استفاده کرد.

معاون وزارت بهداشت ، با بیان اینکه لوح های فشرده پزشکی در همایش های خارجی به قیمت گزافی فروخته می شود از انجمن ها خواست نسبت به تهیه آرشیو فعالیت های پزشکی و فیلم های جراحی اقدام کرده و آنها را در فضای مجازی قرار دهند.

عین اللهی خاطرنشان کرد : بسیاری از تدوین برنامه های آموزشی، تدوین راهنماهای بالینی ، اعتبار بخشی و اجرای طرح های تولیدی تجهیزات پزشکی را می توانیم به انجمن های علمی بسپاریم.

وی در ادامه به حمایت کننده های انجمن های علمی اشاره کرد و گفت: نباید به خاطر حمایت آنها یک داروی گران قیمت با اثرات کم را خوب جلوه داد.

وی گفت: به عنوان نمونه به علت استفاده از لنزهای یک شرکت حمایت کننده، قرنیه تعدادی از افراد دچار مشکل شد به نحوی که آنها نیاز به پیوند دارند.

دکتر ˈ محمد اسماعیل اکبری ˈ رییس انجمن آموزش پزشکی نیز در این همایش گفت: 9 درصد مردم به دست پزشکان وارد مرحله فقر مستمر می شوند که از این تعداد چهار و نیم درصد به دلیل جراحی ها، تجویز دارو و آزمایش های بی رویه فقیر می شوند که هیچ جای دنیا چنین اتفاقی نمی افتد.

وی با اشاره به سیاست های بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت گفت : این سیاست ها برای پزشکان نماد بیرونی نداشته است به این معنا که پزشکان فقط افرادی را که از سد منشی ها و پرداخت ویزیت ها معالجه می کنند.

وی با اشاره به نزول نرخ پول ملی طی یک سال اخیر به یک سوم گفت:این میزان سال آینده کمتر می شود و این شرایط مانند دوران جنگ است بنابراین حضور پزشکان در این شرایط پیچیده و دشوارتر است.

وی تصریح کرد:پزشکان باید مصرف یک هزارو800 کالری را به مردم توصیه کنند که 30 درصد آن پروتئین باشد اما گناه تعیین نشدن این میزان کالری متوجه پزشکان نیست بلکه مسوولان مربوطه باید به آن پاسخ دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha