جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۳
کد خبر: 69733
سلامت نیوز: یكی از دشمنان بزرگ الیاف حیوانی، بید است. در واقع خود بید هم نیست، بلكه نوزاد این جانور است. مؤثرترین راه مبارزه با بید، تمیز نگهداشتن بافت و تكاندن گرد و خاك از آن است. از انواع ضدبید هم برای دفع بید می‌شود استفاده كرد. حتماً می‌دانید كه مواد بیدكش سمی هستند و باید مطابق دستور مصرف شوند. اگر می‌خواهید قالی و قالیچه و چیزهایی مثل اینها را به مدت طولانی نگهدارید، آنها را لوله كنید.


قالی و قالیچه


 قالی‌ها و قالیچه‌ها همانطور كه از نظر رنگ و طرح با هم فرق دارند، از نظر جنس و كیفیت و مقاومت هم متفاوت هستند. در نتیجه هر كدام مراقبت خاصی را می‌خواهد، اما همه دشمنان مشتركی دارند كه مهم‌ترین آنها تابش شدید خورشید، آلودگی محیط، رطوبت زیاد و بید است.
برای اینكه فرش‌ها سالم بمانند باید آنها را تمیز نگه داشت. دود و خاك دشمن اصلی قالی و قالیچه است و دوام آن‌ را كم می‌كند. تمیز كردن فرش بستگی به نوع و ارزش آن دارد. فرش‌های دستبافت مواظبت زیادی می‌خواهند. پاك‌كننده این نوع فرش‌ها باید با دقت انتخاب شود. با این حال اول باید از ثبات رنگ‌ها مطمئن شویم. برای این كار یك قطعه كاغذ خشك‌كن سفید روی فرش می‌گذاریم و بعد یك تكه پنبه را خیس می‌كنیم و كمی صابون می‌زنیم. پنبه را روی خشك‌كن می‌مالیم. اگر فرش رنگ پس ندهد، رنگ‌هایش ثابت است.
لكه‌های روی قالی اگر چرب باشند، معمولاً با یك تكه پنبه و كمی بنزین لكه‌گیری تمیز می‌شوند، اما در این موارد هم اول باید آزمایش كنید و از ثبات رنگ‌ها مطمئن شوید. كاری نكنید كه بعد پشیمان شوید. اگر فرش گرانقیمتی دارید و یا فرشتان رنگ‌های ثابتی دارد، پیش از هر اقدام عجولانه‌ای با یك مؤسسه معتبر قالیشویی تماس بگیرید و كار را به كاردان بسپارید.
 

پارچه و بافتنی

پارچه‌های چاپی را باید با دقت بشویید. بهتر است آنها را به خشك‌شویی بدهید، گرچه موادی كه در خشك‌شویی مصرف می‌شود بر ظرافت و لطافت پارچه اثر می‌گذارد و رنگ آن را هم تا حدی تغییر می‌دهد، اما در بعضی موارد چاره‌ای جز این نیست.  اگر می‌خواهید پارچه گرانقیمتی را در خانه بشویید، اول مطمئن بشوید كه رنگ آن ثابت است و آب‌شویی خرابش نمی‌كند. وقتی كه مطمئن شدید پارچه رنگ ثابتی دارد، با یك تكه پنبه و بنزین به سرعت آن را تمیز كنید. فراموش نكنید كه بنزین قابل اشتعال است و این كار را باید در فضای آزاد انجام بدهید.   برای تمیز كردن رومبلی، شوینده‌های خاصی به صورت مایع به فروش می‌رسد كه دستور استفاده از این مواد روی برچسب ظرف حاوی آنها نوشته شده است.
شستن بافتنی، به خصوص دستباف دقت و حوصله می‌‌خواهد تا كج و كوله نشود. اگر بافتنی حاصل ذوق و هنر خودتان باشد حتماً قدرش را خوب می‌دانید و بعد از شستن، آن را در آبكشی می‌گذارید تا آب اضافی‌اش را از دست بدهد و برای خشك كردن هم آن را روی سطح صافی پهن می‌كنید. برای شستن قلاب بافی‌های كوچك مسطح هم بهتر است آنها را روی یك ورقه نایلون پهن كنید و به همان شكل آن را در ظرف آب نیمگرم قرار بدهید. بعد از نیم ساعت، آب را عوض كنید و كمی مایع شوینده بریزید و به آرامی بافتنی را مالش بدهید تا تمیز شود. بعد آبكشی كنید و به همان شكل یعنی روی نایلون از آب بیرون بیاورید و روی سطحی قرار بدهید. آب اضافی‌اش را با حوله بگیرید و بگذارید خشك شود. از سشوار هم می‌توانید كمك بگیرید تا زودتر خشك شود، اما آن را زیاد به بافتنی نزدیك نكنید و روی درجه كم بگذارید.
 

سوزن دوزی


اگر با این هنر ظریف آشنایی داشته باشید، می‌‌دانید كه علاوه بر ذوق و سلیقه، چقدر وقت و حوصله می‌خواهد. پس اثری كه با زحمت زیاد تهیه شده و الان در دست شما است، باید خوب محافظت شود. اگر كثیف شده است و می‌شود آن را با آب شست، از یك ماده شوینده ملایم استفاده كنید و آن را بشویید، اما بدون خشونت! یعنی اصلاً به آن چنگ نزنید. فقط به آرامی كمی مالش بدهید تا تمیز شود. اگر لك شده با الكل سفید لكه‌گیری كنید. از بنزین و تتراكلرید و مایعاتی مثل اینها استفاده نكنید، با اینكه پاك‌كننده‌های خوبی هستند، اما خیلی خطرناكند.
اگر در سوزن‌دوزی، نخ نقره به كار رفته است، محلول رقیق آمونیاك می‌تواند آن را تمیز كند. بعد سوزن‌دوزی را خوب آبكشی كنید. از این روش نباید برای پارچه رنگ شده استفاده كرد. اگر نخ نقره همراه با نخ‌های رنگین و یا روی پارچه رنگ‌شده دوخته شده است، با یك قلم‌موی نازك نقاشی، با دقت، كمی از محلول آمونیاك روی نخ‌ها بكشید تا تمیز شوند. آخر كار هم سوزن‌دوزی را خوب آب بكشید.  در هر حال پیش از دست به كار شدن و پاك كردن هر نوع گلدوزی و سوزن‌دوزی و ... باید آن را از نظر ثبات رنگ امتحان كرد. برای پارچه‌های گلدوزی شده قابل شستشو، محلول رقیقی از آب و یك شوینده مناسب در ظرف پهن كم‌ارتفاعی تهیه كنید و بعد قطعه مورد نظر را در آن بگذارید. اگر گلدوزی رنگ ثابتی ندارد و نمی‌‌شود آن را با آب شست، تنها راه این است كه آن را به یك خشك‌شویی مطمئن بدهید. اگر گلدوزی خیلی ظریف و گرانقیمت و پارچه‌اش لطیف و قدیمی است، آن را به خشك‌شویی ندهید، مقداری آرد سیب‌زمینی روی آن بریزید و بعد به آرامی با برس خیلی نرمی برس بزنید و بتكانید تا تمیز شود.
 

بیدزدگی


یكی از دشمنان بزرگ الیاف حیوانی، بید است. در واقع خود بید هم نیست، بلكه نوزاد این جانور است. مؤثرترین راه مبارزه با بید، تمیز نگهداشتن بافت و تكاندن گرد و خاك از آن است. از انواع ضدبید هم برای دفع بید می‌شود استفاده كرد. حتماً می‌دانید كه مواد بیدكش سمی هستند و باید مطابق دستور مصرف شوند. اگر می‌خواهید قالی و قالیچه و چیزهایی مثل اینها را به مدت طولانی نگهدارید، آنها را لوله كنید. اگر تا كنید، الیاف قسمت تاخوردگی پس از مدتی ضعیف می‌شود.  اگر قالی و قالیچه و بافت‌هایی مثل این را بعد از مدتی می‌خواهید مورد استفاده قرار بدهید، اول آن را در هوای آزاد خوب تكان بدهید تا ضدبیدی كه به آن زده‌اید، خارج شود. بعد مدتی در هوای آزاد بگذارید تا بوی ضدبید از آن بیرون برود. در مورد بافت‌هایی كه به خشكشویی داده‌اید هم همین كار را بكنید.  اگر ضدبید را به صورت اسپری به كار می‌برید باید در مورد بافت‌هایی كه همراه با چوب است (مثل رومبلی‌ها كه دور و بر پایه‌هایشان چوبی است) دقت كنید. قسمت‌های چوبی را پیش از به كار بردن اسپری بپوشانید تا به این مواد آلوده نشوند و آسیب نبینند، به خصوص پلی‌استر كه آسیب‌پذیرتر است.
 

تور


تمیز كردن تور دقت و حوصله زیادی می‌خواهد، چون خیلی ظریف و آسیب‌پذیر است. تورهای خیلی نازك و گرانقیمت را باید روی كاغذ تمیزی پهن كنید. مقداری آرد سیب‌زمینی گرم در ظرفی بریزید و كنار آن بگذارید. بعد با قاشق، آرد گرم را روی تور بریزید و بگذارید تا خنك شود. پس از خنك شدن با برس خیلی نرمی آرد را كنار بزنید. در صورت تمیز نشدن، یك‌بار دیگر همین كار را تكرار كنید.
منبع:‌ دنیای زنان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha