رئیس انجمن روانپزشکان ایران نسبت به تجویز داروهای روانپزشکی از سوی برخی روانشناسان هشدار داد و گفت: این عمل در حیطه وظایف قانونی روانشناسان نیست.

سلامت نیوز: رئیس انجمن روانپزشکان ایران نسبت به تجویز داروهای روانپزشکی از سوی برخی روانشناسان هشدار داد و گفت: این عمل در حیطه وظایف قانونی روانشناسان نیست.

غلامرضا میرسپاسی در گفت‌وگو با فارس، افزود: متاسفانه گاهی شاهد اعمالی خارج از حیطه وظایف خود هستیم. شاید در ظاهر رفتاری ساده باشند اما در واقع اعمالی هستند که با جان و روح بیمار سروکار دارند.

وی با انتقاد از وجود بیماری روانی در جامعه به عنوان یک ننگ و انگ اجتماعی ادامه داد: بر اساس کتاب مرجع روانشناسی آموزش روانی شامل آگاهی دادن از بیماری به بیمار و بستگان، افزایش پذیرش درمان، اینکه بیمار درمان‌هایش را چه دارویی و چه غیر دارویی ادامه دهد.

میرسپاسی گفت: همچنین پرهیز از سوءمصرف مواد، چرا که امروز ثابت شده که هم‌ابتلایی یعنی اعتیاد و ابتلا به یک بیماری روانی رایج است. ثبات و روش زندگی یعنی تغییر بارز در روش زندگی ایجاد نشود و یافتن نشانه‌های هشداردهنده زودهنگام باید آموزش داده شود. مانند کم‌خوابی تا سریعا بیماری شناسایی شود.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران تصریح کرد: پذیرش درمان در آموزش روانی اهمیت دارد و این در حالی است که حدود 50 درصد از عوامل موثر در اختلالات روانپزشکی زیست‌شناختی بوده و سایر عوامل اجتماعی و فرهنگی است.

وی گفت: مصرف کامل داروها مورد تایید قرار گرفته. چرا که سهم عمده‌ای در درمان بیماری‌های روانپزشکی دارند و رسانه‌ها می‌توانند در این آموزش نقش بالایی را ایفا کنند.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران گفت: نکاتی که بیماران در زمینه داروهای روانپزشکی باید رعایت کنند این است که داروها باید با تجویز متخصص مصرف شود. دوز دارو و مدت برنامه آن اهمیت دارد. تمام داروها اعتیادآور نیستند و می توان با نظر روانپزشک دوز آنها را کاهش و یا قطع کرد.

میرسپاسی در پایان گفت: بنابراین باید به بیمار آموزش داده شود که در طول درمان صبور باشد چراکه در اغلب موارد دو تا سه هفته زمان لازم است تا اثرات درمانی مشاهده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha