سلامت نیوز: طبق آخرین گزارشات ایران رتبه ی 12 را در حوزه ی داروسازی و رتبه ی 16 را در علوم پزشکی در دنیا از آن خود کرده است.

دکتر محمد زاده رئیس انجمن اقتصاد دارو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: ما در زمینه ی تولید دانش داروسازی از دنیا چیزی کم نداریم و طبق آخرین گزارشات جهانی رتبه ی ایران در حوزه ی داروسازی دنیا 12 و در حوزه ی علوم پزشکی رتبه 16 است.
 
وی با بیان اینکه تولید علم در حوزه ی داروسازی کشور در حال پیشرفت بسیار خوبی است افزود: وقتی ما می توانیم آنقدر در دانش داروسازی مهارت داشته باشیم پس می توانیم در تولید محصولات با کیفیت در حوزه ی داروسازی هم مهارت داشته باشیم در واقع اگر کمی بازار را از لحاظ مدیریت، فورمولاسیون، قیمت گذاری و رقابت اصلاح کنیم صنعت داروسازی ایران می تواند در منطقه حرف هایی برای گفتن داشته باشد.
 
وی در ادامه در خصوص اینکه چقدر از تولیدات دارویی ایران به کشور های دیگر صادر می شود عنوان کرد: ما حدود 5 درصد از تولیدات دارویی داخل را صادر می کنیم که بر اساس آخرین آمار ما چیزی حدود 100 میلیون دلار در سال دارو صادر می کنیم.
 
باید توجه داشت: یکی از شرایط صادرات ثبت دارو در کشور مقصد است در حالی که صادرات های دارویی ما عمدتا به بازار هایی بوده که نیاز به ثبت استاندارد دارویی قوی نداشته اند.
 
محمد زاده با تاکید بر اینکه ما هنوز نتوانستیم به بازارهای قوی دارویی ورود پیدا کنیم اظهار داشت: چون ما به دنبال این نبودیم که دارو ها را طبق قانون و مقررات بین المللی ثبت کنیم به همین دلیل در زمینه ی صادرات دارویی بسیار ضعیف عمل کردیم.
 
وی ادامه داد: دفتر ورود به بازار های دارویی در کشور آغاز شده است و در حال حاضر شرکت های داروسازی دنبال بازارهای جدیدی هستند که برخی از آنها نیز موفق بوده اند.
 
رئیس انجمن اقتصاد دارو با بیان اینکه عمده ی صادرات دارویی ما به کشور های افغانستان و عراق است خاطر نشان کرد: دلیل صادرات ما به این دو کشور یکی قیمت پایین دارویی نسبت به داروهای خارجی و دیگری اطمینان این دو کشور به داروهای ایرانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha