شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 69787

اطفال معمولاً نگرانى خاصى از مراجعه به پزشك دارند كه این ترس وصف ناپذیر است. اما باید دید آیاپزشك به كودك صدمه مى رساند؟ آیا كودك مجبور است لباسش را در آورد؟ آیا پزشك حتما به وى آمپول مى زند؟

چرا كودكان از دكتر رفتن مى ترسند؟
سلامت نیوز :  چگونه می توان اضطراب ناشى از ملاقات پزشك را در كودكان كاهش داد؟

اطفال معمولاً نگرانى خاصى از مراجعه به پزشك دارند كه این ترس وصف ناپذیر است. اما باید دید آیاپزشك به كودك صدمه مى رساند؟ آیا كودك مجبور است لباسش را در آورد؟ آیا پزشك حتما به وىآمپول مى زند؟ اینها همه تصورات باطلى است كه ممكن است در ذهن كودك وجود داشته باشد.عكس العمل كودكان در مقابل دیدار پزشك بسیار متفاوت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیمرغ ؛  برخى بسیار خجالتى و ساكت مى شوند ، برخى جیغ مى زنند ، داد مى كشند و مى لرزند و تعداد اندكى مى خندند یا ریسه مى روند.كودكان بیمار ممكن است احساس گناه كنند زیرا فكر مى كنند كارى انجام داده اند كه باعث بیمارى ودردشان شده و مستحق تنبیه هستند.

كلید اصلى حل این مشكل و برطرف كردن ترس دوران كودكى از ملاقات پزشكى، شناسایى این ترس و گفتگوى زیاد در مورد آن با كودك است. با وجود آنكه تعداد كمى از كودكان مشكلى با این موضوع ندارند ، بسیارى از آنها بخصوص سنین 1 تا 6 سال از دیدن افراد بیگانه و حتى پزشك نگران مى شوند.

در اینگونه مواقع لازم است والدین ذهن كودكان را پرورش دهند و با استفاده از كتاب داستان هاى مصوّر، چگونگى ملاقات كودكان با پزشك را براى فرزند خود توضیح دهند. حتى باید براى كودك وسایل پزشكى بخرند و آنها را به كودك نشان دهند تا ترسش فرو ریزد.مادران باید كودك را قبل از مراجعه به پزشك آماه كنند و شب قبل و حتى در راه مطب همه چیز رابرایش توضیح دهند. وقتى او آماده شد، با اطمینان و اعتماد مى تواند با این مسئله برخورد كند. والدینى كه با كودك در مورد ملاقات مفید با پزشك صحبت مى كنند ، بى تردید یك ارتباط خوب را پایه ریزى مى نمایند. یك نگرش مثبت ، مراجعه به پزشك را لذت بخش مى كند.

در واقع والدین مى توانند با گفتن جملاتى نظیر » ما امروز پیش پزشك مى رویم كه ببینیم تو چقدر رشد كرده اى «، دكتر رفتن را موجه تركنند.در شرایط ایده آل مى توان امكانى فراهم آورد تا ملاقات هاى مقدماتى صورت گیرد ، یعنى ملاقات هاى 5تا 10 دقیقه اى با پزشك كه ضمن آن كودك و والدینش امكان گفتگوى غیر رسمى را با وى داشته باشند.در طى این ملاقات ها والدین ممكن است در مورد سابقه و روش هاى درمانى پزشك تحقیق كنند. ارتباطمتقابل بین كودك و پزشك را بررسى نمایند و یا در مورد سوابق پزشكى كودك بحث كنند. این ملاقات هاباعث مى شود كودكان بدون كمترین اضطرابى با پزشك روبه رو شوند.

زمانى كه كودكان بدانند هیچ اتفاق خاصى نمى افتد، احساس راحتى مى كنند و در واقع ترس شان از بین مى رود. والدین مى توانند براى تصمیم گیرى در انتخاب پزشك از كودك شان كمك بگیرند. در هر ملاقات با پزشك ، صداقت داشتن بهترین سیاست است. والدینى كه به كودك شان آنچه را انتظار دارد مى گویند ،ریشه هاى اعتماد را محكم تر مى كنند. اگر ملاقات پزشك براى ارزیابى دوره اى سلامت كودك باشد، اوباید رشد كودك را اندازه گرفته و سلامتى اش را كنترل كند. اطمینان داشته باشید كه با وجود شرایطفوق، كودكان حتما به پزشك مراجعه مى كنند.

اگر ملاقات پزشك براى تشخیص و درمان بیمارى است،براى كودك توضیح دهید كه دكتر نیاز دارد براى كمك به وى آزمایشاتى را انجام دهد.زمانى كه نیاز به واكسن زدن یا خون گرفتن باشد، به كودك بگویید كه آمپول درد كمى دارد و خیلى زودخوب مى شود. اگر كودك به آنچه توقع دارد، رسیده باشد ترسش كمتر مى شود.

آماده كردن كودك براى دیدار پزشك بسیار اهمیت دارد. والدین باید توضیح دهند كه پزشك مى خواهدسوابق بیمارى وى را بشنود ، بنابراین باید به پزشك بگوید چگونه بیمارى شروع شده ، علایم آن چه بودهو آیا شخص دیگرى در مدرسه یا همسایگى آنها این بیمارى را داشته یا خیر؟

سوابق بیمارى بسیار اهمیت دارد و اغلب ، اهمیت آن از دادن آزمایش براى تشخیص بیمارى بیشتراست. پزشك معمولاً براى طفل و خردسال توضیح مى دهد كه بیمارى چگونه به وجود آمده تا هر گونه تشویش و نگرانى او را از بین ببرد.یافتن پزشك متخصص كودكان خیلى مشكل نیست . بیشتر پزشكان كه كودكان را معالجه مى كنند ، براساس انتخاب عمل مى كنند نه شانس و طبیعتا شما به دنبال پزشكى هستید كه مطلع ، صبور وعلاقه مند به كارش بوده و با كودكان ارتباط خوبى داشته باشد.حال اگر كودك تان كمى بزرگ است، از او بخواهید در انتخاب پزشكش به شما كمك كند.

پیشنهادات ذیل براى كمك به كودك شما ارائه شده تا بر ترسش از پزشك غلبه كند.

- اول از همه ، پزشكى را انتخاب كنید كه بچه ها را دوست داشته باشد.

- در مورد مراجعه به پزشك با كودك تان صحبت كنید. سعى كنید با استفاده از وسایل پزشكى دكتررفتن را تجربه نمایید.

-هرگز ، هرگز ، هرگز نگویید » اگر بچه بدى باشى، دكتر به تو آمپول مى زند. « تهدیدهاى دیگر را نیز بااستفاده از لفظ پزشك به كار نبرید ، زیرا كودك باید بداند آمپول زدن تنبیه نیست.

- ملاقات هاى مقدماتى با پزشك ترتیب دهید تا اضطراب كودك كاهش یابد.

-آشنایى با مطب و پزشكى كه كودك مى تواند با آن احساس راحتى كند ، بسیار اهمیت دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha