شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 69792

كمبود دارویی و عوارض داروهای جدید كه از كشورهایی چون چین، هند و... وارد می‌شود و افزایش سرسام‌آور اینگونه داروها به مرزی رسیده كه دیگر از سوی مسئولان هم قابل تكذیب نیست، حالا این سوال مطرح است که نظام سلامت در سال آینده چند درصد ایرانیان را به زیر خط فقر خواهد فرستاد و چه تعداد از بیماران قربانی شرایط دارویی و نظام سلامت كشور می‌شوند؟

جنگ بر سر 800 میلیون سرنگ
سلامت نیوز : واكنش‌ها به كمبود داروهای بیهوشی و خطرات احتمالی داروهای چینی همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین خبرها «خیرالله غلامی» رئیس داروخانه‌های دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران، از كمبود داروهای بیهوشی در بازار گله می‌كند و می‌گوید: «نمی‌شود مردم را با چكش بیهوش كرد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ غلامی همچنین می‌گوید: «داروهای بیهوشی آتراكوریوم، سووفلوران، ایزوفلوران در بازار موجود نیست یا خیلی كم است، اگروضعیت اینطور پیش رود واقعا نمی‌دانیم باید چه كنیم.» او هم پس از «محمدمهدی قیامت» رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران هشدار می‌دهد كه اگر دارو‌های بیهوشی تامین نشوند، اتاق‌های عمل تعطیل می‌شوند. غلامی همچنین درپاسخ به این سوال كه بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی از نظر داروهای بیهوشی چه وضعیتی دارند، ابراز بی‌اطلاعی می‌كند.

دست به دعا برداریم

رئیس داروخانه‌های ۱۳آبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینكه برای مواجه با نبود داروهای بیهوشی چه تدبیری اندیشیده شده است، می‌گوید: «باید آرام آرام شروع به دعا كنیم زیرا اگر این دارو‌های بیهوشی تامین نشوند اتاق‌های عمل تعطیل می‌شوند.» او در نهایت اعلام می‌كند: «تكلیف این وضعیت را باید وزیر بهداشت روشن كند.»

غلامی می‌گوید: «در چند روز گذشته درخواست‌هایی نسبت به اخذ داروهای بیهوشی شده است اما متاسفانه به دلیل نبود آنها چیزی تحویل نشده است.»او تاكید می‌كند: «اگر تمام شرایط برای عمل جراحی مهیا باشد ولی داروی بیهوشی نباشد عملا هیچ كاری نمی‌توان انجام داد.» غلامی با تاكید براینكه بدن بیمار را كه نمی‌توان زنده زنده با چاقوی جراحی برید، می‌گوید: «وقتی به‌دلیل نبود داروی بیهوشی عمل‌های جراحی انجام نشود ممكن است بیمار از بین برود.» هشدارهای بسیار درباره داروی بیهوشی در حالی ادامه دارد كه ایران وارد تعطیلات نوروز می‌شود و تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد كه تصادفات جاده‌ای بسیاری را به اتاق‌های عمل خواهد فرستاد. هیچ كس نمی‌داند كه چه تعدادی از این بیماران به دلیل مشكلات داروی بیهوشی جان خود را از دست خواهند داد.

به احتمال قوی پزشكان در بسیاری از موارد مجبور به استفاده از داروهای خارج از رده شده‌اند، اما كارشناسان نسبت به این داروها هم هشدار داده‌اند. به گفته قیامت داروهای از رده خارج شده بیمار را فلج می‌كند و ممكن است در اواسط عمل جراحی، بیمار به هوش بیاید، برای همین هم استفاده از این داروها از سوی پزشكان با تردید روبه‌رو شده است. ایران تا پیش از تحریم‌ها داروهای بیهوشی را از كشورهای اروپایی و آمریكایی وارد كرد. اما به گفته قیامت پس از تحریم، ایران مشتری بازار داروهای هندی شد، بدون اینكه این داروها تست و عوارض ناشی از آنها بررسی شود.

قیامت درباره داروهای بیهوشی كه این روزها در بازار به فروش می‌رسد می‌گوید: «اگر این داروها همان داروهای تحت لیسانس كانادا، اروپا و آمریكا باشند كه از طریق هند قرار است وارد كشورمان شود، هیچ اشكالی ندارد و خوب است.» به گفته او اما برخی داروها هندی است كه از آنها به عنوان داروهای زیرپله‌ای نام برده می‌شود و مواد اولیه این قبیل داروها در این كشور تولید می‌شود كه باید تحت كنترل و نظارت دقیق قرار بگیرند.قیامت با عنوان این مطلب كه اخیرا عوارض دارویی زیاد شده است، می‌گوید: «این مشكل تنها به داروهای بیهوشی مربوط نمی‌شود بلكه در همه داروها چنین مواردی مشاهده شده است به‌طوری كه یكی از داروهای شربت سرماخوردگی با عارضه همراه بوده است.»

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران ضمن هشدار نسبت به این موضوع كه بعضی اوقات حساسیت‌های دارویی موجب مرگ می‌شودهم می‌گوید: «چون این عوارض دارویی تاكنون به این شدت نبوده كه حالا هست، وقتی چند نفر به علت مبتلا شدن به عوارض دارویی نزد پزشك می‌روند، متوجه عوارض دارویی می‌شویم.»به گفته او به نظر من جایگزین یك دارو بدون كنترل آن، می‌تواند عوارض بیشتری داشته باشد. بنابراین، سرعت در تامین دارو می‌بایست همراه با كنترل داروها باشد. غلامی با اشاره به اینكه تمامی این داروهای بیهوشی ازخارج كشور وارد می‌شوند، می‌گوید: تحریم و مشكلات ارزی از دلایل كمبود داروهای بیهوشی در كشور است.

جنگ بر سر 800 میلیون سرنگ

عدم وجود داروهای بیهوشی تنها مشكل نظام سلامت كشور نیست و وضعیت سرنگ‌های موجود در كشور هم افكارعمومی را با سوالات بی‌شماری روبه‌رو كرده است. مسئله‌ای كه علاوه براینكه مردم را نسبت به سلامت سرنگ‌هایی كه استفاده می‌كنند دچار تردید كرده به جنگ لفظی میان مسئولان هلال‌احمر و وزارت بهداشت هم منجر شده است. این دعوا از آنجا شروع شد كه به گفته محمدعلیزاده مدیرعامل شركت تجهیزات پزشكی هلال‌احمر، بررسی‌های این شركت نشان می‌دهد كه سرنگ‌های چینی وارد شده استریل نشده و جان بیماران را به خطر انداخته است. از سوی دیگر كارخانه سهای هلال‌احمر 500 میلیون سرنگ تولید می‌كند.

البته این كارخانه تنها كارخانه تولیدی سرنگ داخلی نیست و 17 كارخانه دیگر هم در تولید سرنگ نقش دارند. همین تعداد، مسئولان هلال‌احمر را به این نتیجه رسانده است كه لزومی به وارداتی كه وزارت بهداشت انجام می‌دهد نیست. هلال‌احمر همچنین اعتقاد دارد كه سرنگ‌های وارداتی از سمت چین سلامت بیماران ایرانی را به خطر انداخته است از سوی دیگر هم وزارت بهداشت اعتقاد دارد كه سرنگ‌های تولیدی داخل كشور مرغوب نیست و همین واكنش‌ها باعث سوالات بی‌شماری در میان افكار عمومی درباره سرنگ‌های موجود شده است.

باز هم از جیب مردم

در میان خبرهای نگران‌كننده درباره دارو، تعرفه‌های سال 92 هم اعلام شد تا بسیاری به این نتیجه برسند كه در سال جدید هم بار نظام سلامت كشور بر شانه‌های نحیف بیماران است و باز هم بسیاری را به زیر خط فقر خواهد برد. همین مسئله باعث شد تا دكتر اسماعیل اكبری، رئیس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی بگوید: «زیبنده نیست كه گروهی از مردم به دلیل بیماری، مجبور شوند برای درمان خود زندگی‌شان را هزینه كرده و به زیرخط فقر بروند.»

او همچنین به تدوین راهنماهای بالینی از تاكیدات دكتر طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت اشاره می‌كند و می‌گوید: «این كار باید دو سال پیش در كشور انجام می‌شد ولی به‌رغم زحمات خوبی كه در عرصه سیاست‌گذاری سلامت انجام شده، این راهنماها به دلایلی تدوین نشده است و انجمن‌های علمی گروه پزشكی می‌توانند با انجام این كار تحولی جدید در عرصه علم پزشكی به وجود بیاورند.»

كمبود دارویی و عوارض داروهای جدید كه از كشورهایی چون چین، هند و... وارد می‌شود و افزایش سرسام‌آور اینگونه داروها به مرزی رسیده كه دیگر از سوی مسئولان هم قابل تكذیب نیست، حالا این سوال مطرح است كه نظام سلامت در سال آینده چند درصد ایرانیان را به زیر خط فقر خواهد فرستند و چه تعداد از بیماران قربانی شرایط دارویی و نظام سلامت كشور می‌شوند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha