شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 69798

توسعه کشور نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در حوزه سلامت دارد، هدفمندکردن یارانه‌ها برای حوزه سلامت تبعات منفی داشت.

زخم کهنه نظام سلامت کمبود اعتبارات است
سلامت نیوز : منتخب اول تهران در انتخابات سازمان نظام پزشکی زخم کهنه نظام سلامت را کمبود اعتبارات دراین حوزه دانست.

علیرضا زالی در گفت‌و‌گو با ایلنا بااشاره به اینکه اعتبارات نظام سلامت در دو بخش تعریف می‌شود، گفت: بخشی از GDP (تولید ناخالص ملی) تامین می‌شود که با توجه به رشدی که در سالهای اخیرداشته است، سهم نظام سلامت از آن با افزایشی مواجه نبوده است.

وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته سهم نظام سلامت از GDP کمتر از ۵/ ۷ درصد نیست در حالی که در بهترین شرایط در ایران این رقم ۴/ ۵ یا ۵/ ۵ درصداست که همین هم در بیشتر موارد تحقق پیدا نمی‌کند.

پایین بودن سهم نظام سلامت از GDP غیر قابل کتمان است


وی پایین بودن سهم نظام سلامت از GDP را غیر قابل کتمان عنوان کرد وافزود: بخش دیگر تامین بودجه نظام سلامت از منابع عمومی کشور است که در کشورهای توسعه یافته چیزی حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد منابع عمومی به این حوزه اختصاص می‌یابد و حتی در کشورهایی که از نظر بهداشت، درمان ورفاه اجتماعی پیشرو هستند این رقم به ۳۳ درصد هم می‌رسد.

زالی با بیان اینکه در بهترین شرایط کمتر از ۹ درصد منابع عمومی کشور به حوزه سلامت تخصیص پیدا می‌کند، افزود: نتیجه پایین بودن اعتبارات نظام سلامت از GDP و منابع عمومی کشور این است که قدر مطلق اعتبارات حوزه سلامت همواره در سالهای اخیر با کسری جدی روبرو بوده است از همین رو بازنگری در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد.

منتخب اول تهران در انتخابات سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: برای اصلاح اعتبارات نظام سلامت راهی جزاین نیست و کشورهای توسعه یافته نیز راهی جز این نرفته‌اند چراکه ا ین امر، یک اصل راهبردی است.

توسعه کشور نیازبه سرمایه گذاری بیشتر در حوزه سلامت دارد


زالی با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی - اجتماعی کشور نیازبه سرمایه گذاری بیشتر در حوزه سلامت دارد، افزود: اگر از منابع عمومی به حوزه سلامت اختصاص دهیم، هزینه‌ای نکرده‌ایم بلکه این کارنوعی سرمایه گذاری است چراکه نیروی انسانی سالم، محور توسعه کشوراست.

وی با اشاره به بودجه نظام سلامت در سال ۹۱ گفت: ما محاسبه کردیم اگر ۷۳درصد اعتبارات اجرایی درسال ۹۱ توزیع می‌شد دراین بین سهم وزارت بهداشت از۱۵دستگاه اجرایی، الویت ۱۳بود، بنابراین پیداست سلامت الویت محوری نیست.

زالی با بیان اینکه اتفاقات دیگری افتاد که موجب آسیب پذیرتر شدن همین اعتبارات کم نظام سلامت شد، افزود: تورم عمومی درحالی روبه فزونی است، که به گفته کار‌شناسان، تورم حوزه سلامت ۶/ ۱تا۸/ ۱ برابرتورم عمومی است.

هدفمندکردن یارانه‌ها برای حوزه سلامت تبعات منفی داشت


این جراح مغز و اعصاب تصریح کرد: هدفمندکردن یارانه‌ها برای حوزه سلامت تبعات منفی داشت چراکه قبل ازاجرای آن باید تمهیداتی برای این حوزه اندیشیده می‌شد درحالی که این اتفاق نیفتاد و درنتیجه نظام سلامت باچالش‌های جدیدی مواجه شد.

زالی ادامه داد: پیش بینی شده بود هدفمندکردن یارانه‌ها چیزی حدود۲۴۰۰میلیارد تومان آثارمستقیم و غیرمستقیم درسال۹۰ برای بخش بهداشت ودرمان به دنبال داشته باشد درحالی که این رقم نه تنها جبران نشد بلکه وزارت بهداشت باکسری اعتبارات حدود ۱۸۰۰میلیاردتومانی روبه روشد.

وی همچنین درباره انقباضی بودن بودجه نظام سلامت درسال ۹۲ گفت: ‌ درسال‌های اخیر همواره سبد سلامت از نظر بودجه‌ای پایین و به عبارتی از منابع عمومی محروم بوده است، بنابراین بحث انقباضی بودن بودجه سلامت منتفی است چراکه ازهمان اول انبساطی نبوده که الان بخواهند انقباضی‌اش کنند.

باید مدیریت هوشمندانه‌ای در توزیع و مصرف منابع اعمال شود


منتخب اول تهران در انتخابات سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: البته باید گفت این طور نیست که باافزایش منابع مالی کارایی هم بیشتر می‌شود بلکه درکنار آن باید مدیریت هوشمندانه‌ای نسبت به توزیع و مصرف این منابع اعمال شود.

وی با تاکید بر افزایش بهروری در نظام سلامت گفت: ‌ بخشی ازمنابع کشور باید با نگاه عادلانه‌تر و عمیق‌تری درحوزه پیشگیری و ارائه خدمات اولیه به آحاد مردم هزینه شود.

زالی با تاکید بر اینکه باید دسترسی وبهره‌مندی مردم به خدمات پیشگیری و بهداشتی مورد توجه بیشتری قراربگیرد، افزود: درحال حاضر از منابع نظام سلامت تنها ۷درصد به حوزه پیشگیری اختصاص می‌یابد که خیلی کم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha