شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 69801
سلامت نیوز : «بیمه زنان خانه دار» طرحی بود که اواخر دولت نهم مطرح شد این در حالی است که پس از گذشت حدود 4 سال از طرح این موضوع، روز گذشته مسئول دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده اعلام کرد: تصمیم‌گیری درباره «بیمه زنان خانه‌دار» به سال آینده موکول شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ بنا بر برآورد یکی از شرکت‌های بیمه‌ای اکنون حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهند؛ زنانی که یکی از مهمترین دغدغه‌های آنان، تامین آینده است. در این میان، شرکت‌های فعال در بخش بیمه اقدام به اجرای طرحی با نام بیمه مستمری زنان خانه‌دار کرده‌اند تا دغدغه این قشر فراموش شده تا اندازه‌ای رفع شود. اما سوال اینجاست که چرا طرحی که چند سال پیش از سوی دولت مطرح شد تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است؟ و اگر نیاز به تامین اعتباری دارد که در توان دولت و مجلس نیست؛ چرا چنین طرحی را مطرح کردند؟

مجلس دست به کار شده
درحالی که اجرای طرح «بیمه زنان خانه دار» از سوی دولت تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است، فاطمه رهبر، رییس فراکسیون زنان مجلس اعلام کرده است که طرح «بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار» در مرکز پژوهش‌های مجلس تدوین شده است.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد آرامش بین مردم، به ویژه زنان است، می‌گوید: با توجه به اینکه براساس سرشماری سال 1385، زنان 55 درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دادند که 16 میلیون نفر از آنان زنان خانه‌داری بودند و بسیاری از آنان پوشش بیمه‌ای نداشتند؛ با توجه به رشد جمعیت، به طور قطع، شمار زنانی که در سال 1391 با چنین وضعی روبه‌رو هستند، بیشتر شده است. رهبر با یادآوری اینکه اکنون بخشی از زنان خانه‌دار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی از طریق همسر و یا فرزندان ذکور خود هستند، می‌گوید: گروهی دیگر از زنان خانه دار زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هستند و بقیه تحت هیچ‌گونه پوشش تامین اجتماعی نیستند که باید مورد حمایت قرار بگیرند.

تاکید رهبری بر حقوق زنان خانه‌دار
باوجود آنکه در قانون اساسی، سند چشم‌انداز 20 ساله و قانون برنامه توسعه پنجم توسعه تاکیدهای فراوانی بر رعایت حقوق زنان در ابعاد مختلف مادی و معنوی به چشم می‌خورد، توجه به این مهم تاکنون مورد غفلت مسئولان و به‌ویژه دولتمردان قرار گرفته است. با این حال نماینده مردم تهران در مجلس از توجه مقام معظم رهبری به موضوع بیمه اجتماعی زنان خانه دار خبر می‌دهد و می‌افزاید: این موضوع در تاریخ 14 دی ماه سال 1390 در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع زنان و خانواده مطرح شد؛ ایشان تاکید داشتند که خانه‌داری باید به عنوان شغل محسوب شود و زنان خانه‌دار باید حقوق دریافت کنند، چراکه برخی از زنان خانه‌دار دارای تحصیلات هستند و امکان کار کردن را دارند، اما به دلایل مختلف که یکی از آنها تربیت نسل آینده است، به خانه‌داری پرداخته‌اند.

دولت وقت ندارد!
عضو فراکسیون زنان مجلس درحالی از برگزاری جلسه نمایندگان با مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و رایزنی در این باره خبر می‌دهد که روز گذشته فریبا حاج‌علی، مسئول دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده، اعلام کرد: با توجه به فشردگی جلسه‌های پایان سال معاون اول رییس‌جمهوری، نتوانستیم از او وقت بگیریم؛ بنابراین ششمین جلسه ستاد ملی زن و خانواده که قرار بود 5 اسفند ماه با بررسی مواردی همچون تشکیل ستاد توانمندسازی، کارآفرینی و اشتغال زایی زنان و خانواده و بیمه زنان خانه‌دار برگزار شود، به سال آینده موکول شد.

به نظر می‌رسد با وجود تاکیدات رهبری مبنی بر لزوم توجه به حقوق زنان به ویژه تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آنان، دولت بررسی بیمه زنان خانه دار را تا روزهای پایانی سال به تعویق انداخته بود که البته با اعلام خبر حاج علی مبنی بر ترافیک کاری معاون اول رییس‌جمهوری، بررسی این موضوع به طورکلی به سال 92 موکول شده است.

دولت موظف به اجرای بیمه زنان خانه‌دار
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با توجه به مشکلات اجرای طرح بیمه زنان خانه‌دار می‌گوید عده‌ای از بانوان یا از این طرح آگاهی ندارند یا توانایی پرداخت مالی سهم بیمه طبق مقررات کنونی را ندارند، اما با توجه به تاکیدی که در نظام جمهوری اسلامی ایران بر حمایت از زنان وجود دارد، باید دولت را موظف کنیم تا این طرح را اجرایی کند و در صورتی که نیاز به تعیین ردیف اعتباری باشد، پیش‌بینی‌هایی نیز برای آن در بودجه در نظر گرفته شود.

ضمانت حقوق بیمه‌ زنان خانه‌دار
یکی دیگر از موضوعات مطرح در این طرح آن است که باید راهکاری برای تضمین حقوق بیمه‌شدگان اندیشیده شود؛ چراکه شرکت‌های خصوصی بیمه ممکن است شرایطی را مطرح کنند که مورد اقبال عمومی قرار نگیرد. رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس در این باره می گوید: شرکت‌های بیمه‌گر بخش خصوصی برای ورود به طرح بیمه زنان خانه‌دار اعلام آمادگی کرده‌اند و از آنجا که این کار باید به صورت مستمر و دایم صورت بگیرد باید تضمینی در حقوق بیمه‌شدگان نیز وجود داشته باشد. پیشنهاد ما این است که این کار از طریق سازمان تامین اجتماعی انجام شود تا ضمانت بهتری برای حقوق بیمه‌شدگان یعنی زنان خانه‌دار به وجود بیاید

طرح دولت و مجلس با هم مغایرتی ندارند
رهبر همچنین در گفت و گو با خبرنگار «حمایت» می گوید: باتوجه به تاکیدهای رهبری به مسئولان مبنی بر اینکه خانه‌داری را شغل محسوب کنید، در طرح مرکز پژوهش‌ها برای بیمه زنان خانه‌دار مقرر شده است با درنظر گرفتن سنوات آنان، هر یک با پرداخت مقدار اندکی به صورت ماهیانه، پس از مدتی حقوق مستمری دریافت کنند و از تسهیلات بازنشستگی برخوردار شوند. وی در پاسخ به سئوال «حمایت» که چرا یک موضوع از دو مجرای دولت و مجلس درحال پیگیری است؟ گفت: موضوع مطرح شده از سوی مجلس و دولت با هم مغایرتی ندارند، هر دو یک هدف را دنبال می‌کنند و زمانی با هم ادغام می شوند که وارد کمیسیون های تخصصی مجلس شوند. به گفته رییس فراکسیون زنان مجلس، با تلفیق طرح های مطرح شده در مجلس و دولت می توان به طرح جامعی از بیمه زنان خانه دار دست یافت. حالا باید منتظر ماند و دید که این طرح و لایحه موازی بالاخره چه زمانی به سرانجام می‌رسند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha