شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 69802

سلامت نیوز :حیوانات اگرچه به محیط زندگی در حیطه انسانی عادت می‌کنند اما گرفتن خوی حیوانی و وحشی در برخی حیوانات تا آنجا پیش می‌رود که مجامع زیست محیطی حامی حیوانات و کارشناسان در این باره معتقدند که نابودی این غریزه مساوی با نابودی خود حیوان است و به این ترتیب بهتر است حیوانات در محیط طبیعی و سازگار با خوی خود پرورش یابند. این تاکید روی گونه‌های نادر جانوری در سال‌های گذشته در کشور بیشتر هم بوده است و خرید و فروش جانوران به بهانه نوروز یکی از تهدیداتی است که این روزها جانوران غیراهلی با آن مواجهند. نگهداری جانوران بدون اخذ مجوز از سازمان محیط‌زیست، جرم است چرا که حیوانی که از طبیعت گرفته شود و به اسارت برود دیگر قابل برگشت به طبیعت نخواهد بود و از نظر سازمان محیط‌زیست این حیوان دیگر تلف شده محسوب می‌شود. به گزارش فارس، در سال‌های اخیر میزان تمایل به نگهداری از حیوانات اهلی و وحشی در منازل بیشتر شده‌است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ پیدا شدن انواع و اقسام حیوانات وحشی مانند توله شیر، روباه و پرندگان وحشی در خیابان‌ها بر نگهداری آنها در منازل دلالت دارد. گفته می‌شود بیشترین تعداد جانوران وحشی نگهداری شده در منازل در منطقه تهران، در غرب و در باغ‌های کرج و کردان یافت می‌شوند. توله‌ها در ابتدا برای صاحبانشان دوست‌داشتنی هستند اما با گذشت زمان و سخت شدن شرایط نگهداری، افراد از داشتن آنها انصراف می‌دهند. برای مثال، هنگامی که نیاز توله شیری که در ابتدا روزی یک کیلو گوشت می‌خورد، به 15 کیلو برسد، شرایط را برای صاحبش دشوار می‌کند. فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط‌زیست استان تهران در این خصوص می‌گوید: در بند ج ماده 10 قانون شکار و صید نیز آمده که هرکسی مرتکب اعمالی از قبیل حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا مرده یا اجزایی از آنها بدون کسب پروانه یا مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست کند به جزای نقدی از یکصد هزار ریال تا یک میلیون ریال یا حبس از یک ماه تا 6 ماه محکوم می‌شود.

به گفته وی همین طور در تبصره 2 ماده 13 قانون شکار و صید اشاره شده که هرکسی مبادرت به زنده گیری، شکار، خرید و فروش و حمل و نگهداری و صدور پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه کند علاوه بر محکومیت به سه سال حبس و جزای نقدی از یک میلیون و 800 هزار ریال تا 20 میلیون ریال و درصورت تکرار به هر دو مجازات محکوم می‌شود. او می‌گوید: این حیوانات پس از ضبط برای نگهداری موقت به پارک پردیسان سازمان حفاظت محیط‌زیست منتقل می‌شوند و بعد از رسیدگی به پرونده آنها از نظر قضایی چنانچه قابلیت رها سازی و زندگی در طبیعت را داشته باشند و از طرفی اگر غیر از گونه‌های بومی کشور باشد براساس نظر کارشناسان مربوطه در زیستگاه‌های طبیعی کشور رهاسازی می‌شوند و آن تعدادی که امکان زیست در طبیعت را نداشته باشند یا غیربومی باشند به مراکز مجاز نگهداری در کشور تحویل داده خواهند شد.

نگهداری از حیوانات وحشی بر عهده سازمان محیط‌زیست است

حسین محمدی، مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط‌زیست اظهار می‌دارد: نگهداری از حیوانات غیر اهلی و کنترل و نظارت بر این امر بر عهده وزارت بهداشت و درمان، سازمان دامپزشکی و ارگان‌های دیگر است. مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط‌زیست افزود: ولی در زمینه نگهداری حیوانات اهلی به صورت مجاز یا غیر مجاز سازمان محیط‌زیست مسئولیت چندانی ندارد اما در رابطه با نگهداری حیوانات وحشی این سازمان وظایف و مسئولیت‌های ویژه‌ای برعهده دارد. وی ادامه داد: سازمان محیط‌زیست مخالف نگهداری حیوانات و جانوران وحشی توسط افراد است در این زمینه باید اصول و معیارهای مورد رعایت افراد متقاضی قرار گیرد.وی بیان داشت: رعایت اصول و معیارهایی از قبیل توجه به فضاهای نگهداری متناسب با گونه‌های جانوری، رعایت نکات بهداشتی، تغذیه و... باید توسط افراد متقاضی مورد رعایت قرار گیرد.محمدی ادامه داد: برای نگهداری جانوران وحشی اعم از پرندگان، خزندگان و پستانداران ضوابط و معیارهایی تحت عنوان دستورالعمل‌ صادر شده و برای تمام استان‌های کشور ابلاغ شده است.

وی ابراز داشت: بر همین اساس هر شخص حقیقی و حقوقی که متقاضی تکثیر و خرید و فروش جانوران وحشی باشد باید این اصول و قوانین را رعایت کنند. در رابطه با تحصیل این گونه‌ها باید یادآور شد که متقاضیان خرید نباید از مجاری و مراکز غیرمجاز این گونه‌ها را خریداری کنند.محمدی اضافه کرد: این گونه‌های جانوری باید با اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست و همچنین دارا بودن شناسنامه زیست محیطی نگهداری شوند در غیر این صورت نگهداری هر گونه جانوری بدون اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست غیرقانونی بوده و جرم تلقی می‌شود.وی یادآور شد: درصورت برخورد با موارد مشابه ضمن کشف و ضبط این گونه‌ها با متخلفان برخورد جدی صورت خواهد گرفت.به گفته محمدی نگهداری این گونه‌ها جرم است چرا که این گونه‌های جانوری برای نگهداری توسط افراد از طبیعت زنده‌گیری شده‌اند و حیوانی که از طبیعت گرفته شود و به اسارت برود دیگر غیر قابل برگشت به طبیعت خواهد بود.

حیواناتی که زنده زنده تلف می‌شوند

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط‌زیست گفت: از نظر سازمان محیط‌زیست حیوان به اسارت گرفته شده دیگر تلف شده محسوب می‌شود. وی ادامه داد: ممکن است این گونه‌های جانوری به صورت قاچاق از مراکز خرید و فروش تهیه شده باشد که در این صورت نیز نگهداری آنها غیرقانونی و جرم محسوب می‌شود.محمدی افزود: توصیه ما به مردم این است که از خرید حیوانات وحشی بدون اخذ مجوز از سازمان محیط‌زیست جدا خودداری کنند. در این زمینه به عرضه‌کننده‌های گونه‌های جانوری نیز هشدار می‌دهیم که نسبت به خرید و فروش غیرقانونی گونه‌های جانوری وحشی اجتناب کنند. وی یادآور شد: در ایام نوروز برخی از سودجویان از شرایط موجود و خرید و فروش ماهیان قرمز و همچنین از سنت‌های رایج در میان مردم سوء استفاده می‌کنند به طوری که در کنار ماهی‌های قرمز اقدام به فروش مار آبی، لاک پشت و نیز سمندر می‌کنند.این مقام مسئول اظهار داشت: به مردم توصیه می‌کنیم که نگهداری این گونه‌های نادر جانوری جرم است و در این میان به فروشندگان هشدار می‌دهیم که نسبت به خرید و فروش این دسته از حیوانات و جانوران خودداری کنند.

تجارت جانوران بعد از تجارت اسلحه در رتبه 4 است

وی در ادامه با اشاره به رشد صنعت تجارت جانوران وحشی در دنیا بیان داشت: صنعت تجارت جانوران وحشی در دنیا رو به افزایش است به طوری که می‌توان گفت تجارت غیرقانونی جانوران وحشی و اجزای آنها پس از تجارت مواد مخدر انسان و اسلحه در رتبه 4 قرار دارند و روز به روز در حال افزایش است.محمدی افزود: خرید و فروش و نگهداری حیوانات وحشی در جامعه نشأت گرفته از رشد تجارت جهانی جانوران است و این امر موجب شده تجارت جانوران وحشی نیز در ایران با روند رو به رشدی همراه باشد.

محمدی با اشاره به تغییر سلیقه مردم برای نگهداری گونه‌های جانوری وحشی یادآور شد: در گذشته مردم، علفخواران و پرندگان را نگهداری می‌کردند اما هم‌اکنون این امر تقریباً تغییر مسیر داده به طوری که شاهد نگهداری حیوانات گوشت خوار و حتی خزندگان طی سال‌های اخیر توسط افراد هستیم.

نگهداری توله شیر و توله پلنگ در شهرها

وی عجیب‌ترین مورد نگهداری گونه‌های وحشی جانوری را طی سال‌های اخیر نگهداری توله شیر در استان تهران و همچنین نگهداری توله پلنگ در سایر استانها اعلام کرد. وی متذکر شد: درصورتی که این روند ادامه یابد بدون شک به جمعیت جانوران وحشی بومی کشور آسیب و لطمه وارد می‌شود به طوری که در طولانی مدت موجب حذف گونه‌های بومی در کشور می‌شود.وی ادامه داد: در این باره می‌توان به وضعیت گونه‌های در حال انقراض مانند سمندر و پرندگان وحشی اشاره کرد.مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط‌زیست خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از 530 گونه پرنده وحشی در کشور وجود دارد.محمدی بیان داشت: سازمان محیط‌زیست در استان تهران و سایر استان‌های کشور مسئولیت نظارت و معرفی افراد را به مراجع قضایی برای جلوگیری از خرید و فروش گونه‌های وحشی جانوری دارد البته در این زمینه مراجع قضایی همکاری لازم را با سازمان محیط‌زیست داشته‌اند.

همه اینها در حالی است که علیرضا مزینانی، مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط‌زیست از عدم صدور مجوز شکار در سال جاری در مناطق حفاظت شده خبر می‌دهد.مزینانی، مدیر کل دفتر حفاظت تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست می‌گوید: در سال جاری کمتر از 250 مجوز شکار فقط برای مناطق آزاد صادر شده و تمام این تدابیر در جهت حفظ و صیانت از محیط‌زیست است.باید توجه داشت که نگهداری از گونه‌های جانوری بدون توجه به جوانب آن علاوه بر اینکه می‌تواند سلامت جامعه انسانی را به خطر اندازد، موجب به خطر افتادن گونه‌های جانوری که بومی کشور نیز هستند، می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شهسوار ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    8 2
    تجارت جانوران بعد از تجارت اسلحه در رتبه 4 قرار دارد. یعنی سازمان حفاظت محیط زیست به خودش اجازه می دهد با هر بهانه ای کشور را از این تجارت محروم کند. بعضی ها علاقه دارند بعضی ها بعنوان یک شغل به ان نگاه می کنند. در کشور صرفا فقط شکار و قاچاق حیوانات جرم محسوب می شوند. در سالهای گذشته صدها گونه حیوان غیر بومی صرفا جهت نگهداری و پرورش وارد کشور شده است.یا از قبل در کشور تکثیر و پرورش یافته.نگهداری. پرورش و تکثیر و خرید و فروش این حیوانات کاملا مجاز بوده و هست بهتره سازمان حفاظت محیط زیست توجه کند . تجارت جانوران بعد از تجارت اسلحه در رتبه 4 قرار دارد.ولی نه همه تجارت اسلحه غیر قانونی است و نه همه تجارت جانوران در این زمینه باید سازمان مذکور گاهی هم حمایت کند ولی متاسفانه فقط مخالفت می کند. در هر منزلی امکان نگهداری شیر وجود ندارد ولی در منزلی که امکان نگهداری ان وجود دارد و شخصی علاقه دارد و امکاناتش را دارد و بصورت قانونی و شرعی شیری را تهیه کرده است ........