شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 69805
سلامت نیوز : شهرداری تهران سکوت را شکست؛ بعد از ماه‌ها که صدها نفر با پلاکارد جلوی شورای شهر تهران از قالیباف و مهدی چمران خواستند تیشه به ریشه درختان باغ نیما یوشیج نزنند و البته پاسخ کسانی را هم داد که به ساخت یک بیمارستان روانی در آیت‌الله کاشانی، الهیه شمالی معترض بودند او گفت که مالک این بیمارستان 6‌میلیارد و 300میلیون تومان از شهرداری تهران باج گرفته و رییس بیمارستان هم گفت: به شهردار منطقه 5 بگویید حکم جلب شما در جیب من است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ شهرداری منطقه 5 تهران نشست خبری سختی داشت، جنجال باغ قدیمی نیما یوشیج، تخریب بیمارستان روانی آزادی و ایجاد حسینیه ریحانه الحسین که خبرنگاران، شهرداری را متهم به استفاده انتخاباتی از این حسینیه کردند.

باج 6‌میلیارد تومانی برای تملک یک بیمارستان روانی
چندماه است بیماران روانی یک بیمارستان آواره‌اند. 130نفر در بدترین شرایط ممکن. شهرداری با لودرهایش شبانه بیمارستان آن‌ها را تخریب کرد و حالا هم شهردار منطقه 5 اعلام کرده است: «مستاجر این ملک برای تخلیه این بیمارستان 6‌میلیارد و 300‌میلیون از ما باج گرفت و بیماران را سپر بلای خودش کرده بود.» مقصود او دکتر حسین فوده، موسس بیمارستان روانی آزادی از سال 1364 که بیمارستانش را به دلیل طرح شهرداری 6‌میلیارد و 300میلیون تومان فروخته است. طلوعی گفته برای تخلیه بیمارستان‌ها شخصا برای بستری‌شدن بیماران در مراکز مختلف تماس گرفتم و هماهنگی‌های لازم را انجام دادم. اما فوده، رییس بیمارستان روانپزشکی آزادی، می‌گوید: «تمام اسناد و مدارک ما موجود است خود آقای شهردار هم می‌دانند که با 6‌میلیارد تومان نمی‌توان یک بیمارستان ساخت، پشت پرده این داستان چیز دیگری است. بعدها ما شنیدیم که همین ملک را قرار است 14‌میلیارد تومان بفروشند امیدوارم آقای شهردار پاسخ دقیقی در این‌باره داشته باشند.»

فوده با بیان این‌که قالیباف دستور داده بوده ملک مذکور در منطقه 5 در اختیار بیمارستان روانی قرار بگیرد، اما شهردار منطقه 5 و شهردار ناحیه 5 از این دستور تمکین نکردند. شهردار تهران در حاشیه مراسم افتتاحی در محمدعلی جناح صراحتا این دستور را دادند اما در شهرداری منطقه 5 بدترین رفتارها با ما شد که بی‌منت از سال 1364 در خدمت بیماران روانی بودیم. او با تاکید بر این‌که شهرداری تهران به او اتهام باج‌گیری زده به بهار گفت: ما این ماجرا را در ادامه پیگیری‌های قضایی دنبال خواهیم کرد و این توهین شهردار منطقه 5 را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم. اگر جناب طلوعی دغدغه مردم و جامعه را داشت هرگز چنین کاری نمی‌کرد، ایشان پزشک هستند، سوگند خوردند، بیماران روانی جزو جامعه ما هستند و من متعجبم این تقابلی که از یک پزشک در قبال گروه‌های محروم جامعه می‌بینم الان 130نفر آواره‌اند بعد به ما اتهام باج‌خواهی می‌زنند؟

درختان تشنه صدای آب
سعید طلوعی، شهردار منطقه 5، ماه‌ها پس از اعتراض مردمی به شهروندان پاسخ گفت، درباره یک باغ. باغ نیما یوشیج در شهران؛ شاید از آخرین تنفسگاه‌های تهران، جایی که هنوز درختانش را سر نبریده‌اند. شهردار منطقه 5 تهران اما روز خوبی نداشت، نه‌تنها برای این‌که خبرنگاران را به «بی‌اخلاقی رسانه‌ای» و «سیاسی‌کاری» متهم کرد و گفت: انتشار این خبر همراه با بی‌اخلاقی‌های رسانه‌ای بود و بعضی رسانه‌ها مطالبی را مطرح کردند که رنگی از واقعیت نداشت. از بدبیاری او بود که شاید جمله بهت‌برانگیزی گفت: «درختان باغ نیما یوشیج «سوزنی»‌اند و نیاز به آبیاری نداشتند و ندارند!» حرفی که شاید نه یک شهردار، بلکه یک شهروند هم نمی‌زد. مقصود او همان درختانی است که همسایه‌های باغ نیما یوشیج در شهران بطری به دست ریشه‌هایشان را سیراب می‌کردند.

البته این همه حرف‌های طلوعی نبود او در میان سخنانش شهروندانی که چندماه تمام برای زنده‌ماندن باغ نیما یوشیج اعلامیه نوشتند، اعتراض کردند، مقابل شورای شهر تهران ساعت‌ها زیر آفتاب داغ مرداد ایستادند برای این‌که زبان خاموش درختان شهرشان باشند، طلوعی درباره آن‌ها گفت: «به دلیل این عملکرد، یک عده بی‌خانمان صاحب خانه نشدند و عده‌ای برای آنچه از منظر کوه محروم نشوند این ماجرا را به پا کردند شهردار منطقه 5 اما نگفت: «آیا به جز باغ نیما یوشیج زمین دیگری در تهران نبود که برای بی‌خانمان‌ها، خانه بسازند؟»

شهرداری آب را به روی درختان بست
ماجرا از آن‌جا آغاز شد که یک روز شهرداری منطقه 5 دور تا دور باغ جنگی نیما را محصور کرد. معترضان عقیده داشتند محصورکردن پارک جنگلی نیما یوشیج زمینه‌سازی برای تخریب این پارک برای ساخت‌وساز است. در این پارک جنگلی حدود سه‌هزار درخت وجود دارد، درختانی که این‌بار مثل باغ ملک کسی به پای ریشه‌های آن‌ها نفت و بنزین نریخت، درختان را چون باغ ملک به آتش نکشیدند، شبانه سر درختان کهنسال را نبریدند اما آب را روی درختان بستند تا بعدها نگویند شهرداری، درختان تهران را قطع کرد، این‌گونه باغی نمی‌ماند و به جای درختان پیر، سیمان و آهن بالا بیاید.

درختان باغ مدت‌هاست آبیاری نشده‌اند، این را همسایه‌ها می‌گویند. این روزها البته هر آنچه در شهرداری تهران می‌گذرد گویا سیاسی است، طلوعی گفته: بیشتر اخبار منتشرشده در رابطه با قطع درختان منطقه نیما یوشیج سیاسی بود. از نابودی یک باغ گرفته تا افتتاح یک توالت فرنگی و با همه این‌ها قالیباف، شهردار خوش‌خنده تهران، می‌گوید: «من وقت کار سیاسی ندارم از من درباره آسفالت بپرسید!» طلوعی اما دیروز به سوال‌های سیاسی هم پاسخ داد از جمله پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ایجاد حسینیه ریحانه الحسین در نزدیکی امامزاده و مسجدی در همین منطقه گفت: در غرب تهران ما مکان‌های دینی و مذهبی کم داریم در حالی که در سایر مناطق مانند منطقه 10 قدم‌به‌قدم مسجد است و ایجاد مکان‌های دینی برای این منطقه خیر و برکت دارد. او در پاسخ به این پرسش که حسینیه به مکانی برای تبلیغات انتخاباتی بدل شده، توضیح داد: تا اردیبهشت ماه برای فعالیت‌های انتخاباتی فرصت است، اما هیچ مراسمی در این محل در جهت تبلیغات انتخاباتی یا این‌که فرد خاصی برده شده از سوی شهرداری برگزار نشده است.

چمران: پول جابه‌جایی درختان را بدهند، مشکلی نیست
شورای شهر دوم و سوم بخش قابل توجهی از مصوبات زیست‌محیطی‌اش را به حفاظت از باغ‌های تهران اختصاص داد اما خلأ‌های قانونی بسیار، همواره موجب شده متخلفان مصوبات شورا را دور بزنند و باغ‌ها را یا خاکستر کنند، یا برج. مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران، سخنان شهردار منطقه را رد کرد و گفت: اراضی متعلق به باغات بلوار نیما یوشیج، واقع در منطقه شهران در کمیسیون ماده 5 مطرح نشده و تغییر کاربری نیافته است.

به گفته چمران انجام ساخت‌وساز در 30‌درصد این اراضی نیز با رعایت قانون باغات انجام می‌گیرد. او تنها کسی است که مدعی است مدافع باغ‌های تهران است و امضای او در بسیاری از مصوبات صیانت از باغ‌ها به چشم می‌خورد اما از رییس شورا در این سال‌ها حرف متناقض زیادی شنیده شده است. او گفته است درختان واقع‌شده در سطح «اشغال بنا» حفظ و به جای دیگری منتقل خواهد شد اما نگفته سایر درختانی که منتقل شدند چه سرنوشتی پیدا کردند؟ چمران گفته: «ساکنان از این‌که در محدوده‌ای که قبلا باغ بوده ساختمان 9 طبقه‌ای سر برمی‌آورد، ناراحتند، اما به هر حال مالک از حق طبیعی و قانونی خود استفاده می‌کند، ضمن این‌که 70‌درصد باقی‌مانده زمین یادشده به صورت فضای سبز باقی خواهد ماند. الان هم مالک اجرت جابه‌جایی درختان را به شهرداری پرداخت می‌کند تا شهرداری راسا این اقدام را انجام دهد» اما چمران نگفته است مرگ باغ‌های کهنسال تهران را با چه قیمتی می‌توان خرید و آیا درختان باغ نیما یوشیج را می‌توان قیمت‌گذاری کرد؟

تخلف در کمیسیون ماده 5 شهرداری
حمزه شکیب، رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران، اما دیروز در گفت‌وگو با بهار حرف‌های دیگری زد. به گفته او کاربری ملکی این باغ به تعاونی‌های مسکن واگذار شده، اما تغییر کاربری این اراضی خلاف قانون است و نمی‌گذاریم درختان باغ بمیرند. او به بهار گفت براساس آخرین پیگیری‌ها قرار است که باغ نیما یوشیج پارک شود و اجازه نمی‌دهیم این باغ بمیرد. حمزه شکیب با اشاره به دریافت گزارش‌های مردمی درباره ساخت‌وساز در ملکی که دارای بیش از 2700، 3000 اصله درخت و دارای کاربری فضای سبز بوده، گفت: این ملک به دو تعاونی مسکن واگذار شده است که تنها وسعت اراضی یکی از این دو قطعه، 12‌هزار مترمربع است. این در حالی است که این اراضی در طرح تفصیلی قبلی و همین‌طور طرح تفصیلی جدید که ملاک عمل هم هست کاربری فضای سبز دارد.

از این‌رو شهرداری نیز می‌تواند مشکل تعاونی‌های مسکن را از طریق واگذاری زمین دیگری حل کند. باغ نیما، باغ ملك،درختان ازگل، درختان پاركوی، فاجعه جنگل لویزان، باغ قشقایی و شاید ماناترین خاطره باغ های شمیران در تهران یعنی باغ ملك از خاطره ها نمی رود. حتی اگر همه نمودارها بگویند حال درختان و باغ های تهران خوب است. مردم اما آنچه می بینند را باورمی كنند درختان سر بریده و تشنه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha