شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 69807

به دلیل ضعف صنعت بیمه در كشور هم پزشكان و هم مردم از شرایط حاضر ناراضی هستند. مردم ناچار از پرداخت هزینه های درمان هستند و پزشكان كمی در این میان حاضر به دریافت مبلغ كمتری از حق ویزیت خود هستند.

فشار هزینه‌های درمان روی دوش مردم
سلامت نیوز : سرپرست وزارت بهداشت از افزایش 18 تا 29 درصدی تعرفه درمان در سال 92 خبر داده است و  این در حالی است كه بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود كه میزان سهم مردم از هزینه درمان 30 درصد باشد، اما هم اكنون سهم مردم از هزینه های درمان در حدود 70 درصد است.

یك نماینده مجلس معتقد است كه به دلیل مشكلات شركت های بیمه فشار هزینه درمان تنها به مردم وارد می شود. به گفته وی این مقدار افزایش در مقابل افزایش نرخ تورم طبیعی است و ما باید به فكر صنعت بیمه ای كشور باشیم.

دکتر احمد آریایی نژاد عضو کمیسیون بهداشت در گفتگو با فرارو در خصوص افزایش تعرفه های درمان در سال 92 گفت: «به دلیل ضعف صنعت بیمه در كشور هم پزشكان و هم مردم از شرایط حاضر ناراضی هستند. مردم ناچار از پرداخت هزینه های درمان هستند و پزشكان كمی در این میان حاضر به دریافت مبلغ كمتری از حق ویزیت خود هستند.»

احمد آریایی نژاد افزود: «همچنان كه تورم افزایش می یابد نرخ تعرفه به طور طبیعی بالا می رود اما باید بحث بیمه را چنان سامان داد كه حداقل در مواقعی كه فرد نیاز به استفاده از بیمه دارد بتواند از آن بهره ببرد. تا زمانی كه صنعت بیمه ضعیف است ما ناچار هستیم كه فشار هزینه درمان را به بیمار وارد كنیم. این وضعیت با توجه به پیش بینی قانون، تعالیم دینی و فرمایشات مقام معظم رهبری وضعیت ناخوشایندی است.»

وی ادامه داد: «بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری باید به جایی برسیم كه مریض جز رنج بیماری هیچ دغدغه دیگری نداشته باشد. البته مشكلات به یكباره قابل رفع شدن نیست اما باید برنامه ای وجود داشته باشد. با این وضعیت تنها مردم هستند كه تحت فشار واقع می شوند.»

عضو كمیسیون بهداشت مجلس با تاكید بر مشكل صنعت بیمه گفت: «بهتر است كه دولت به جای یارانه نقدی به مردم در خصوص بیمه درمان یارانه پرداخت كند. قرار بود كه 10 درصد از درآمد قانون هدفمندی به بخش درمان تخصیص داده شود كه متاسفانه این موضوع در سال جاری اجرایی نشد. با ادامه این روند سال درمانی سختری برای مردم پیش بینی می شود.»

آریایی نژاد در پایان با اشاره به بودجه سال 92 گفت: «شرایط روی كاغذ چندان مطلوب به نظر نمی رسد و این شرایط در مقام اجرا سخت تر خواهد شد. افزایش 26 درصدی بودجه درمان در مقابل تورم 50 درصدی در این حوزه چشم انداز روشنی نیست. بودجه را بر اساس آمارها می نویسند و اما این آمارها مبتنی بر حقیقت نیستند. به همین دلیل در میانه سال با كسری بودجه در حوزه های مختلف مواجه می شویم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha