شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 69817
سلامت نیوز : یک خانه تکانی نظام مند همیشه جواب می دهد، برای همین ما به شما می گوییم چطور یک بار برای یک سال تمام خانه تکانی کنید و کلی هم فضای اضافه به دست بیاورید.

‏به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ با استفاده از یک نظام مدیریتی به نام فایو.اس(‎5S) نه تنها خانه تکانی امسال تان یک خانه تکانی اساسی می شود بلکه کلی جا اضافه می آورید و می توانید خرده ریزه هایتان را از زیر تخت یا بالای کمد بیرون بکشید!

‏۱ -پاکسازی(Seiso) : اولین مرحله در «فایو.اس» پاکسازی است. معمولاً اطراف ما پر از وسایل ریز و درشتی است که به طور کلی یا دست کم در یک بازه زمانی مشخص از آن ها بی نیازیم. بر همین اساس پاکسازی در خانه تکانی یعنی شناسایی وسایل مورد نیاز از وسایل بی استفاده!

‏۲ -تفکیک (seiri): بعد از پاکسازی مسئله جداسازی مطرح می شود. وسایلی را که در مرحله پاکسازی درباره آن ها به این نتیجه رسیدید که از آن ها بی نیازید، باید از محیط زندگی تان جدا کنید و تصمیم بگیرید که با آن ها چه کنید. یعنی با در نظر گرفتن میزان نیاز به آن ها، این موارد را در کل از چرخه زندگی تان خارج کنید یا آن ها را در جایی جاسازی کنید که در صورت نیاز، در زمان های مشخص و براساس دفعات مراجعه به سادگی بتوانید سراغ شان بروید.

‏۳ -ترتیب و تنظیم (seiton): مرحله بعدی ترتیب و تنظیم است. در این مرحله وقتی که از شر وسایل غیرضروری خلاص شدید باید بین باقی مانده ها ترتیب ایجاد کنید، یعنی آن ها را بر حسب نیاز جاسازی کنید. به این ترتیب که لوازمی را که بیشتر نیاز دارید دم دست قرار بدهید و باقی را که در فاصله زمانی طولانی تر به آن ها نیاز پیدا می کنید در جاهای دور از دسترس قرار دهید.

‏۴ -تداوم (seiketsu) : مرحله بعدی تداوم در نگهداری است. بعد از انجام این ۳مرحله، لازم است تدبیری بیندیشید تا شرایطی که طی این مراحل ایجاد کردید، ثابت شود و پا برجا بماند آن وقت است که می توانید یک بار برای همیشه خانه تکانی کنید! در این مرحله باید استاندارد و روش مشخصی برای حفظ نتیجه تلاش هایتان ایجاد کنید. مثلاً یک برنامه روزانه یا هفتگی برای خودتان تهیه و براساس آن خودتان را ملزم کنید که از این به بعد طبق این روش عمل کنید.

‏۵ -آموزش(shitsukuke) : مرحله آخر، آموزش و تمرین است. باید همه با هم یاد بگیرید که قرار نیست همه کارها را بگذارید برای وقت ضرورت یا همان دقیقه ۹۰ خودمان! باید جرات تفکیک و دور ریختن وسایلی را که بدون استفاده می ماند به خودتان بدهید و... از آن مهم تر این که با ساده کردن مفاهیم و در قالب یک کار گروهی در خلال تمیز کردن خانه مفاهیم اساسی  مثل مدیریت زمان را به اعضای خانواده آموزش بدهید. اما برای این که از روش فایو. اس بیشترین بهره را ببرید ۲ نکته را باید رعایت کنید:

فقط یک عدد

طبق این اصل از هر وسیله ای تنها باید یک عدد داشته باشید. با اجرای این روش متوجه می شوید خیلی از وسایل را بیهوده در گوشه های مختلف خانه انبار کرده اید، در حالی که همه آن ها یک کاربرد دارد.

قانون ۳۰ ثانیه

شما باید ظرف ۳۰ ثانیه به همه چیز دسترسی داشته باشید . در غیر این صورت این قانون نشان می دهد شما نتوانسته اید جای هر چیزی را درست و خوب تعریف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha