سلامت نیوز :  رضا شاهمرادی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: قیمت گذاری تجهیزات پزشکی بر اساس مصوبه هیئت دولت برای کالاهایی که ارز مرجع دریافت کرده‌اند انجام شده است و این کالاها در کمیته قیمت گذاری تجهیزات پزشکی انجام شد و در شبکه توزیع اعمال شده است.

وی افزود: البته در مورد کالاهای پزشکی که ارز مرجع دریافت نکرده‌اند و با ارز آزاد وارد شده‌اند،‌قیمت‌گذاری توسط خود وارد کنندگان و تولیدکنندگان و با نظارت سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده و وزارت بهداشت انجام می‌شود.

وی گفت: اکثر تجهیزات پزشکی در کشور مشمول اولویتهای اختصاص ارز مرجع قرار نگرفته‌اند و به همین علت تعداد بسیار کمی از تجهیزات پزشکی ارز مرجع گرفتند و با توجه به وسعت تجهیزات پزشکی مصرفی و تجهیزات بزرگ در کشور فقط 20 درصد از تجهیزات پزشکی ارز مرجع دریافت کردند.

مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: در مورد وسایل پزشکی که ارز مرجع دریافت کردند و حدود 20 درصد کل این تجهیزات می‌شوند، افزایش قیمت به میزان رشد قیمت ارز مرجع یعنی مابه التفاوت 1050 تومان تا 1226 تومان بود یعنی حدود 12 رشد قیمت آنها را شاهد بودیم که این کالاها بیشتر تجهیزات پزشکی قلبی- عروقی مانند استنت های قلبی و وسایل پزشکی تخصصی هستند.

وی گفت: بقیه تجهیزات پزشکی متناسب با افزایش قیمت ارز بین 3 تا 4 برابر گرانتر شده‌اند.

وی در مورد ورود نخ‌های جراحی غیر استاندارد به کشور که مورد اعتراض جراحان قرار گرفته است و به گفته آنان موجب پارگی و عفونت در محل جراحی می‌شود، بدون رد این مطلب گفت: توصیه ما به پزشکان و جراحان این است که هر نوع کالای پزشکی از جمله نخ‌های جراحی را از شرکتهای مورد تأیید وزارت بهداشت و نمایندگی‌های مجاز آنها خریداری کنند در این صورت چنین مشکی برایشان به وجود نمی‌آید.

شاهمرادی ادامه داد: با وجود مشکلات بسیار زیادی که امسال وجود داشت و کمبودهای برخی تجهیزات پزشکی در اوایل سال اکنون کمبودها بر طرف شده و کمبود خاصی را از نظر تجهیزات پزشکی در کشور نداریم البته دولت باید ارز مورد نیاز تجهیزات پزشکی را تأمین کند و بیمه ها نیز از این وسایل حمایت کنند تا فشار کمتری به مردم و بیماران وارد شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در این شرایط قاچاق تجهیزات پزشکی چقدر بیشتر شده است، گفت: آماری در این مورد نداریم، البته چون ارز برای همه و از جمله قاچاقچیان گران شده است، دیگر قاچاق کالا برای قاچاقچیان سودآوری ندارد و به خصوص کالاهایی مثل استنهای قلبی که ارز مرجع می‌گیرند در صورتی که با ارز آزاد وارد شوند، امکان رقابت در بازار را ندارند بنابراین افزایش قیمت ارز تا حدی قاچاق لوازم پزشکی را کنترل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha