سلامت نیوز :  حسن امامی رضوی در حاشیه هفتاد و ششمین جلسه شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی در جمع خبرنگاران افزود: از سال 90 دستور کار خرید آمبولانس‌های کمک‌دار را دریافت کرده‌ایم و اعتباراتی که از آن نظر در نظر گرفته شده به تازگی به دانشگاه‌‌های علوم پزشکی داده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: در مورد آمبولانس‌های بین بیمارستانی که نوع ساده آن است و همچنین آمبولانس جاده‌ای کسری اعتبارات داریم که در سال 91 نیز اعتباری برای آن دیده نشده است در تلاش هستیم تا این اعتبارات در سال 92 در نظر گرفته شده و در این زمینه از مجلس انتظار داریم تا اعتبارات لازم را لحاظ کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: قیمت هر آمبولانس در گذشته 140 میلیون تومان بود که در حال حاضر با این تغییرات بیشتر نیز شده است این در حالی است که 3 هزار آمبولانس جاده‌ای وجود دارد اما کیفیت خدمات را نمی‌کند چرا که استهلاک داشته در سال باید 200 تا 250 آمبولانس جایگزین شود.

وی با اشاره به اینکه آمبولانس‌های کمک‌دار را برای مراکز صعب‌العبور خریداری کرده‌ایم گفت: این آمبولانس‌ها در سال 89 و 90 حدود 300 دستگاه اعلام نیاز کرده بودیم که به تدریج امسال بین 50 تا 100 آمبولانس وارد سیستم می‌شود.

امامی‌رضوی در مورد کمبود داروهای بیهوشی و عدم انجام اعمال جراحی گفت: ما به هر حال شرایط سختی را داریم و ممکن است تمام داروهای مورد نیاز در دسترس و در همه مواقع نباشد. در این شرایط از داروی جایگزین استفاده می‌کنیم و هیچ عمل جراحی به دلیل نبود داروی بیهوشی به تعویق نیفتاده است و اعمال اورژانسی مرتب انجام می‌شود.

امامی رضوی تصریح کرد: همیشه داروی جایگزین وجود داشته و نظارت دقیق و جدی در انجام اعمال جراحی داریم تا هیچ گونه عملی برای بیماری که تنظیم شده به عقب نیفتد. اما می‌دانیم زمانی که به بیمار گفته می‌شود باید عمل شود و سپس عملش به تعویق بیفتد فشار روحی زیادی به وی وارد خواهد شد.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: از همکاران و متخصصان بیهوشی خواسته‌ایم اگر داروی مورد نیاز نباشد که همیشه نیز این اتفاق وجود داشته از داروی جایگزین استفاده کنند و این را نمی‌پذیریم که دارویی کم باشد.

امامی‌رضوی گفت: تلاش می‌شود تا در شرایط خاص که دارویی به صورت کم توزیع می‌شود مشکلاتش برطرف شود و در ایام تعطیلات نوروز نیز تمام اعمال جراحی انجام می‌شود.

وی گفت: بیمارستان‌های دولتی در این ایام در حال آماده باش هستند و در شهرهای پرمسافرت سیاحتی و زیارتی علاوه بر پوشش کامل ظرفیت اورژانس نیز افزایش می‌یابد.

امامی‌رضوی با اشاره به ایجاد پایگاه‌های سلامت در جاده‌ها و حضور پزشکان به صورت مستمر در این پایگاه‌ها گفت: در مورد بیماری دیالیزی هیچ بخشی در ایام نوروز کاهش ظرفیت ندارد و به بیماران خاص در هنگام سفر توصیه می‌شود داروهای خود را به همراه داشته باشند و از بخش خصوصی نیز خواسته‌ایم در این زمینه فعال باشند.

معاون درمان وزارت بهداشت در مورد تعرفه‌های درمانی گفت: این تعرفه‌ها طی دو روز آینده ابلاغ خواهد شد در اول فروردین 92 اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: در افزایش 18 تا 29 درصدی تعرفه‌ها اگر بخواهیم میزان باری که به مردم تحمیل می شود را ببینیم.در بخش فرانشیز و در خدمات بستری 10 درصد را مردم در بخش دولتی باید بپردازند.

امامی‌رضوی تصریح کرد: سهم مردم در پرداخت خدمات بستری و در بخش خصوصی 10 درصد و سرپایی 30 درصد است.بنابراین اگر این سهم را بپذیریم به صورت متوسط در سرپایی و بستری 15 درصد خواهد بود.

وی گفت:در نتیجه نسبت به سال گذشته سهمی که مردم در پرداخت هزینه های درمانی می دهند 5 درصد است.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: زمانی که تعرفه‌ها افزایش می‌یابد توان مردم نیز در پرداخت‌ها با توجه به افزایش 20 درصدی حقوق افزایش می‌یابد. که البته با در نظر گرفتن تورم رسمی 27 درصدی شاهد خواهیم بود که تعرفه‌ها فشار زیادی را به مردم وارد نمی‌کنند.

امامی‌رضوی در مورد اقدامات وزارت بهداشت در چهارشنبه آخر سال گفت: تمام بیمارستان‌ها و اورژانس وزارت بهداشت به حالت آماده‌باش کامل هستند و طبق عملکرد نیروی انتظامی در سال‌های اخیر و مبارزه جدی با سوداگران مواد محترقه باید خانواده‌ها در این زمینه پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: از خانواده‌ها تقاضا داریم اگر با افرادی که مواد محترقه را می‌فروشند روبه‌رو شدند حتماً به نیروی انتظامی اطلاع دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین در جلسه شورای آموزش پزشکی تخصصی گفت: یکی از مشکلات ما در دوره‌های تخصصی نحوه پذیرش این افراد است چرا که با برگزاری یک آزمون دستیار انتخاب می‌کنیم که این مسئله تبعات خود را دارد.

وی بر لزوم اعتبار‌بخشی حوزه آموزشی تأکید و گفت: اعتبار‌بخشی حوزه درمان را که از آذر‌ماه آغاز کرده‌ایم در تیرماه به اتمام می‌رسد.

امامی‌رضوی گفت: نقطه ضعف موجود این است که اعضای هیئت علمی توجیه نبوده و در زمینه اعتبار‌بخشی حوزه آموزشی همکاری نمی‌کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به بخشنامه وزارت بهداشت در مورد واگذاری بخش‌های بیمارستانی گفت: بیمارستان‌های منتخب که با شیوه‌نامه به رؤسا واگذار می‌شوند باید از لحاظ اجرایی، نحوه اجرای این بخشنامه مشخص شود و باید نقاط ضعف این بخشنامه را شناسایی کنیم تا به سرعت بر طرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha