سلامت نیوز : محمدحسن طریقت منفرد در هفتاد و ششمین نشست شورای آموزش پزشکی تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در مقطع بسیار حساسی قرار داریم و باید به هر قیمتی در حفظ استقلال خود تلاش کنیم. در راستای اقتصاد مقاومتی و بهره‌وری هر چه بیشتر از اقتصاد موجود را باید سرلوحه کار خود قرار دهیم که در این زمینه تحولاتی لازم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: به برخی از مسائل اساسی در کشور به خصوص در 15 سال اخیر توجه لازم نشده است و این فقط ادعای من نیست بلکه همه می‌دانیم به طب عمومی که ساقه درخت پزشکی است توجه نشده است.

سرپرست وزیر بهداشت گفت: پیشگیری و مراقبت اولیه همان طور که همه ادعا می‌کنیم در اولویتی است که با نیازهای ما فاصله بسیار زیادی دارد و این مسئله را من در 8 سال گذشته در جلسه‌ای با رئیس‌جمهوری عنوان کردم که به طب عمومی توجهی نمی‌شود.

وی گفت: این مسئله حتی در ثروتمندترین کشورها مورد توجه است. باید دغدغه امروز ما ایجاد تعادل بین منابع و مصارف باشد و این در حالی است که حوزه پزشکی با بخشنامه نمی‌تواند اداره شود. پزشک عمومی دیده‌بان مسائل بهداشت و درمان است و وظیفه‌ای که به آن داده می‌شود فراتر از انجام وظیفه‌اش به عنوان طب عمومی است.

طریقت منفرد ادامه داد: اولین بار در سال 71 اجرای پزشک خانواده را مصوب کردیم و با قانع کردن جامعه کارگری در سال 74 با پیگیری همکاران بالادستی اجرای پزشک خانواده تکلیف شد و در سال 76 در کمیته حضرت امام(ره) که زیر بلیت وزارت بهداشت نبود در سطح اول به صورت محدود آن را پیاده کردیم.

وی گفت: از نظر اقتصادی اجرای صحیح و علمی پزشک خانواده تنها راه ساماندهی نظام بهداشت و درمان است.

وی تصریح کرد: اگر این برنامه حداقل الزامات را نداشته باشد به هیچ وجه موفق نمی‌شود. در این مدت کوتاه توانسته‌ایم برخی از الزامات علمی و اجرایی این برنامه را به دستور‌العمل پزشک خانواده اضافه کنیم و اگر خدا بخواهد در استانها آن را اجرا می‌کنیم و در زمانی کوتاه و با رفع نواقص در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: برنامه پزشک خانواده در شیراز و مازندران که در حال اجرا بوده ادامه می‌یابد. اگر چه اجرای این برنامه ارتباطی با پزشک خانواده ندارد اما در طول اجرا اصلاحات لازم انجام می‌شود.

طریقت منفرد افزود: در استان‌های یزد، قزوین، کرمانشاه، اردبیل و آذربایجان‌های شرقی و غربی این برنامه کلید خورده است و با رقابت سالم بین دانشگاه‌های علوم پزشکی باید ببینیم کدام یک سریعتر بستر آن را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: در آموزش پزشکی جای تربیت متخصصان خالی است. در گذشته رشته‌های مادر تخصصی مانند جراحی و داخلی اگر چه آموزش آنها طولانی بود اما حدود 80درصد نیاز مناطق را پوشش می‌داد و سایر رشته‌ها به مراکز مجهزتر ارجاع داده می‌شد.

وی افزود: همه نیازهای داخلی در آ‌ن زمان انجام می‌شد اما هم اکنون در برخی نقاط غیربرخوردار، مراکز بهداشت و درمانی احداث کردیم که با ایجاد یک امید در بین مردم کلنگ آن زده شد.

طریقت منفرد گفت: در شهرهای 50 هزار نفری 2 رشته مادر تخصصی را به 15 رشته تقسیم کرده‌ایم اما به تعداد مورد نیاز نمی‌توانیم متخصص اعزام کنیم و بیمار در این رشته‌ها نیز به اندازه کافی وجود ندارد. باید به این جهت حرکت کنیم که متخصصان رشته‌های مادر تخصصی را چند وجهی تربیت کنیم تا دین خود را به مردم ادا کنیم.

وی افزود: در زمینه تربیت نیروهای فوق تخصص و متخصص نیز باید تغییرات جدی ایجاد شود چرا که از پزشک بالینی خبری نیست و فقط به تکنیکهای تشخیصی متوسل شده‌ایم و سرمایه را در این سبد صرف تجهیزات می‌کنیم.

وی گفت: در همه کشورها بهداشت و درمان سهمی از سبد خانوار دارد و در کشور ما نیز سهم آن مشخص است. اگر ما در اعتبارات به طور غیرضروری سهم بخش تکنیکال را افزایش دهیم در ابتدا سر خودمان کلاه می‌رود.

وی افزود: در سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان در بهداشت و درمان هزینه به دوش جامعه گذاشته شد. 15 هزار میلیارد آن را بودجه دولت و بیمه داد و  25 هزار میلیارد تومان به مردم تحمیل شد.

طریقت منفرد گفت: ای کاش با این فشارها، درمانی در جهت شأن مردم ارائه می‌کردیم در حالی که هم اکنون همه ناراضی هستند و همه سرمایه را اگر وسط می‌گذاشتیم باز هم چیزی به مردم نمی‌رسید.

طریقت منفرد در تدوین دستور‌العمل و اجرای آن در بیمارستان‌های دولتی به عنوان سرمایه مردم تأکید کرد و گفت: تأکید قانون بر این است اما کوچکترین توجهی به آن نشده است.

وی تصریح کرد: در این مدت خیلی کوتاه توانسته‌ایم از افرادی که به این قوانین معتقدند استفاده کنیم و از تمام صاحبنظران تقاضای همکاری کردیم و تا چند ماه آینده بسیاری از دستور‌العمل‌ها تدوین می‌شود.

وی گفت: در کشور ما مردم در نقاط محروم به خدمات نیاز دارند و در حالی که بهورز ما با 6 کلاس سواد بیشتر از کارشناسان، متخصصان ، پیراپزشکان و دکترای پرستاری در این مناطق ثمربخش بوده‌اند.

وی گفت: آن چیزی که مردم احتیاج دارند تربیت کارشناس ارشد پزشکی در مناطق محروم است تا نیاز آنها برطرف شود. در گذشته بسیاری از خدمات را بهیاران انجام می‌دادند در حالی که هم اکنون در آموزش پزشکی فرهنگ‌سازی بسیار جایش خالی شده است.

طریقت منفرد گفت: تعجب می‌کنم زمانی که یک پزشک تنها باشد و بهیار و پرستار در اطرافش نباشد در شأن خود نمی‌داند به بیماری که شرایط وخیم دارد دست بزند و خدمه باید بیاید و به بیمار رسیدگی کند. این فرهنگ تا چه حد مورد رضای خدا است.

وی گفت: علت اینکه پزشک خانواده بالاترین جایگاه را در کشورهای دیگر دارد نه به دلیل علم این پزشکان است بلکه به دلیل زحماتی است که برای مردم می‌کشند. باید مقداری جایگاه خود را متناسب با نیاز مردم بدانیم.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: کسی که در بخش بیمارستان کار می‌کند باید بداند چیزی از وزیر کم ندارد. چرا به این متخصصان اعتماد نمی‌کنیم و هیچ اختیاری به آنها نمی‌دهیم و این اختیارات را بیش از یک خدمه به این پزشکان نمی‌دهیم، این افراد در جابجایی، خرید تجهیزات لازم و اضافه کار اختیاری ندارند در حالی که در دنیا این طور نیست وزیر، رئیس و پزشکان در خدمت مردم هستند.

طریقت منفرد گفت: پزشکان امروز فقط به دنبال مطب خریدن و دریافت‌های بیشتر هستند و احساس می‌کنند حقشان در بیمارستان دولتی ادا نمی‌شود بنابراین اگر خدا توفیق دهد مثلثی که وزیر، پزشک و بیماران قرار دارند را برعکس می‌کنیم تا مردم به حقشان برسند.

وی ادامه داد: برخی از دانشجویان رشته‌های تخصص روزی  12 ساعت باید کار کنند و با این وجود اجاره‌بهای خود را نمی‌توانند پرداخت کنند و مجبور می‌شوند به بخش خصوصی بروند و رزیدنت‌های سال بالایی این قدر گرفتاری دارند که نمی‌توانند به بیمار سربزنند.

طریقت منفرد گفت: رزیدنت‌ها وقتی تصمیم می‌گیرند که متخصص شوند باید دو سال کار کنند و آن وقت کارانه‌شان را در جیب خود می‌گذاریم و اجازه کار در خارج از بخش دولتی را نمی‌دهیم با این تراکم مطالبات چه رفتاری را می‌توانیم از آنها انتظار داشته باشیم.

وی گفت: باید قبول کنیم بخش دولتی اشکالاتی دارد بر من خرده می‌گیرند که چرا بدبین هستم اما چرا با اینکه قرارداد بیمه تکمیلی را به مدت یک سال قدغن کردیم و گفتیم خدمات پایه ندهند تمام نهادها به دنبال عقد قرارداد با بیمه تکمیلی بودند.

سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد: افراد از زندگی خود می‌زنند تا بیمه تکمیلی بگیرند و بخش دولتی نروند باید به پزشک عمومی در بخش‌ها اهمیت دهیم تا با خیال راحت خدمت کنند.

طریقت منفرد تصریح کرد: این در حالی است که به آنها می‌گوییم باید تمام وقت شوند اما نه کارانه به آنها می‌دهیم و نه حقوق تمام وقتی را به آنها پرداخت می‌کنیم همچنین نمی‌گذاریم جای دیگری کار کنند بنابراین یا باید در بیمارستان‌ها را ببندیم یا چشممان کور، شأن پزشکان را رعایت کرده و حقشان را بدهیم.

وی گفت: اعتباراتی که موجود است اگر در سیستم تکنیکال هزینه نشود می‌توانیم در حفظ شأن پزشکان کاری کنیم. قانون این تکلیف را کرده که با تفویض اختیارات و واگذاری تصدی‌گری به بخش‌ها اجازه دهیم استعدادها شکوفا شود و رضایتمندی بیماران افزایش یابد.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: اگر 50 درصد بیمارستان‌ها را نتوانیم اداره کنیم که البته می‌کنیم بهتر از فعالیت 100 بیمارستان خراب است. چکشی نمی‌خواهیم اعمال کنیم بلکه به تدریج اعتقاد داریم این واگذاری‌ها باید انجام شود.

وی تصریح کرد: اگر تعادل تعرفه‌ها را با دفتری که در شورای عالی بیمه تصویب شده و قرار است در بیمارستان‌های پایلوت اجرا شود عملی کنیم بسیاری از این مشکلات برطرف خواهد شد.

سرپرست وزارت بهداشت بهداشت گفت: پزشکانی که هزینه زندگی‌شان زیاد نیست و می‌توانند با 15 تا 20 میلیون در رفاه زندگی کنند این مبلغ را تضمین می‌کنم تا کسانی که حاضر هستند تمام وقت در بخش دولتی کار کنند از این نظر بی‌نیاز شوند.

طریقت منفرد گفت: اما متأسفانه برخی از ما خود را با تاجر و وکیل مقایسه می‌کنیم و درآمدهای آنچنانی می‌خواهیم که این در شأن ما نیست و ارتباط مالی پزشک و بیمار نابسامان شده و این مسئله تقصیر جامعه پزشکی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha