سلامت نیوز : متن بیانیه تحلیلی بسیج دانشجویی 17 دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور در حمایت از اقدام شورای عالی بیمه به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

در ابتدا بر خود لازم می‌دانیم به واسطه اقدام به موقع شورای عالی بیمه در تصویب تعرفه‌های درمانی سال 92 پیش از آغاز سال کمال تشکر را داشته باشیم. این اقدام که در سنوات گذشته با تأخیر چندین ماهه و ابلاغ در سال بعد صورت می‌پذیرفت، نوش دارویی بعد از مرگ سهراب بود که صرفاً زمینه دهن کجی بیمارستانها و پزشکان بخش خصوصی را نسبت به اجرای قانون جمهوری اسلامی فراهم می‌کرد و سازمان صنفی و مدعی نظام پزشکی نیز با اغماض‌ها و تساهل های نامعقول خود از کنار آن می گذشت.

اما امسال پس از چندین سال برای اولین بار است که ابلاغ تعرفه‌ها قبل از آغاز سال جدید صورت می‌گیرد که این امر به نوبه خود از عزم مسئولان امر برای ساماندهی و بهبود وضعیت نظام سلامت کشور حکایت دارد.

اما مهمتر از این امر، اقدام کارشناسانه، دقیق و مسئولانه شورای عالی بیمه در راستای به کار بردن عبارت «تعدیل تعرفه‌های درمانی» به جای عبارت مجعول و نامعقول «افزایش تعرفه های درمانی» است که نشان از برنامه و عزم جدی در جهت تحقق عدالت در نظام سلامت دارد و فهم عمیق این شورا را از مسائل نظام سلامت کشور نشان می‌دهد.

متعادل شدن تعرفه‌ها در وضعیت موجود به دلیل فشار هزینه‌های کمرشکن درمان به مردم به ویژه در بخش خصوصی، اقدامی واجب است و ترمیمی بر زخم‌های اقتصادی مزمن نظام درمانی خواهد بود.

متأسفانه در سالهای گذشته به دلایل مختلف از جمله نفوذ بعضی از سهامداران و ذینفعان بخش خصوصی و پزشکان متخصص رشته‌هایی خاص در حاکمیت و همچنین بی‌مسئولیتی های سازمان نظام پزشکی (- یا به عبارتی دیگر ایفای مسئولیت صنفی در برابر هم صنفان و سهامداران بخش خصوصی-)، تعرفه‌ها به شکلی کاریکاتوری و نامتعادل درآمدند.

در وضع موجود نظام سلامت کشور، بین رشته‌های مختلف علوم پزشکی از جمله پرستاری و پزشکی، بین پزشکان عمومی و متخصص و حتی در میان تخصص‌های مختلف پزشکی، اختلاف درآمدی بسیار زیادی به وجود آمده است که ناشی از نامتعادل بودن تعرفه هاست. بنابراین بر خود لازم می‌دانیم که مجدداً از این تصمیم کارآمد شورای عالی بیمه و اظهارات کارشناسانه سرپرست وزارت بهداشت و معاون اول رئیس جمهور حمایت و تقدیر کنیم.

اما ذکر این نکته لازم است که در اجرای فرآیند مرتبط با تعدیل تعرفه و کارآمد کردن نظام تعرفه‌ای ملاحظاتی وجود دارد که می‌بایست مسئولان امر به آن توجه کنند. این ملاحظات عبارتند از:

1- ایجاد تعادل در نظام تعرفه‌ای لزوماً به این معنا نیست که تعرفه‌های گروهی می بایست با شیب کمتری افزایش یابد تا تعرفه گروه‌های دیگر که شیب افزایش بیشتری دارد به آن برسد؛ بلکه معنای دقیق‌تر آن این است که حتی در مواردی که (- به واسطه نفوذ ذینفعان و بی مسئولیتی سازمان صنفی نظام پزشکی-) تعرفه‌های بعضی از درمان های تخصصی به صورت کاملاً نامعقول و نامنصفانه بالا رفته است، کاهش یابد.

2- درآمد برخی از این گروه‌های پزشکی و درمانی به نحوی نجومی و سرسام آور است که نه تنها لازم نیست تعرفه این گروه‌ها در سال های آتی افزایش یابد، بلکه لازم است به مانند تمام کشورهای توسعه یافته دنیا از این پزشکان خدوم به مردم به صورت پلکانی مالیات نیز اخذ شود. این مالیات می‌تواند جهت هر چه بهتر ارائه شدن خدمات سلامت و پیشگیری در کشور مصروف شود.

در راستای اجرای هر چه بهتر این سیاست، پیشنهاد می شود سازمان نظام پزشکی به صورت کاملاً شفاف درآمد گروه‌های تخصصی پزشکی و بیمارستانهای خصوصی را اعلام کند. البته اگر این امر از سوی نظام پزشکی خیانت به منافع مالی و صنفی ذینفعان بخش خصوصی تلقی نشود و موجبات آشوب در جامعه را توسط نظام پزشکی و ذینفعان بخش خصوصی فراهم نسازد. موارد مشخص مصرف این درآمد عظیم مالیاتی می‌تواند در موارد ذیل باشد:

• تقویت بیمه‌های عمومی (می‌تواند عمق و درصد پوشش  بیمه افزایش یابد)

• تقویت و ارتقا جایگاه پزشکان عمومی به عنوان ستون اجرای طرح پزشک خانواده

• تقویت بخش دولتی در برابر بخش خصوصی درمان

در اینجا بر خود لازم می‌دانیم که به طور سربسته بر آفت کاملاً محتمل اجرای این گونه طرح‌ها تأکید کنیم و حضور جدی دانشجویان بسیجی را در برخورد با اخلالگران در اصلاح نظام سلامت اعلام کنیم. آفت محتمل در برابر اتخاذ رویکرد جدید شورای عالی بیمه، منافع پزشکان، ذینفعان و سهامداران بخش خصوصی است که از زبان منتخبان آنها در سازمان صنفی نظام پزشکی بیان شود.

همان کسانی که در سالهای گذشته به بهانه هدفمندی یارانه‌ها ادعاهای عجیب افزایش چندین ۱۰ درصدی تعرفه ها را بیان می‌کردند (حتی بیشتر از افزایش قیمت خدمات مرتبط با حامل گازوئیل) و در پوشش حمایت از ارتقای سلامت جامعه و مردم به دنبال آن بودند تا سهم سلامت از هدفمندی یارانه ها را به افزایش تعرفه های درمانی و کسب سودهای نجومی خود اختصاص دهند و نه ارتقای سلامت جامعه و امور مربوط به پیشگیری. اینها همان کسانی هستند که به طور ضمنی و حتی کاملاً صریح از تریبون های صنفی و حاکمیتی از گرفتن زیرمیزی دفاع می‌کنند و آن را حق طبیعی یک پزشک در بخش خصوصی و حتی دولتی می‌دانند.

اینها کسانی هستند که دم از سلامت مردم می‌زنند اما به دنبال حفظ منافع لایه نازکی از سهامداران و مدیرانی هستند که می‌خواهند صدر تا ذیل نظام سلامت را در ید قدرت خود داشته باشند و درآمدهای نجومی و غیر قانونی خود را با جلو انداختن مردم و پزشکان عمومی از نظرها پنهان کنند.

این اظهارات که بعضاً توسط عده‌ای در پوشش سازمان صنفی نظام پزشکی یا اصحاب ذی نفوذشان ایراد می‌شود مصداق بارز «کلمه حق یراد بها الباطل» است زیرا اگر این افراد دغدغه سلامت مردم را داشتند بایستی به جای افزایش هزینه‌های درمان و تعرفه های بخش خصوصی، بر روی افزایش بودجه‌های بهداشتی، تقویت امور مربوط به پیشگیری و توسعه و تقویت بخش دولتی درمان تاکید می‌کردند.

همچنین این افراد، از پزشکان عمومی که بزرگترین و مهمترین بخش جامعه پزشکی کشور هستند استفاده ابزاری می‌کنند تا منافع خود و حامیان اندک ولی ذی نفوذ خود را در پشت نقاب حمایت از صنف حفظ کنند، این در حالی است که تعادل تعرفه‌ها به طور ویژه در جهت بهبود وضعیت پزشکان عمومی است و مخالفت با آن به معنای مخالفت با بهبود وضعیت بخش اصلی و عمده ی جامعه پزشکی یعنی پزشکان عمومی است که قرار است نقش عمود خیمه اجرای طرح پزشک خانواده را داشته باشند.

متأسفانه بعضی از این افراد حتی کار را به آنجا رسانده‌اند که به صورت علنی و از رسانه ها با اجرای بخش سلامت قانون برنامه پنجم توسعه کشور به ویژه قانون تفکیک پزشکان دولتی و خصوصی نیز مخالفت می‌کنند. این افراد که لایه بسیار نازکی از جامعه پزشکی کشور هستند در سهامداری و مدیریت بخش خصوصی و دولتی و حتی در بعضی موارد در پستهای حاکمیتی به صورت همزمان حضور داشته و دارند و چون اجرای قانون در تضاد با منافع آنان است اجرای آنرا بر نمی‌تابند. متأسفانه این اشخاص به ظاهر موجه، چهره جامعه مقدس پزشکی کشور را با عملکرد خود مخدوش کرده‌اند و لباس مقدس پزشکی را بستری برای ایجاد فعالیتهای اقتصادی فوق سود ۱۰ در بخش خصوصی قرار داده‌اند و از استیصال مردم کسب درآمدهای نجومی می‌کنند؛ در عین حال این افراد حاضر نیستند از منافع و مزایای بخش دولتی و حاکمیت نیز دست بردارند و در امور حاکمیتی نیز حضور جدی دارند.

ما دانشجویان بسیجی و عدالتخواه دانشگاههای سراسر کشور تخلف از قوانین جمهوری اسلامی ایران را خیانت به خواست مردم می‌دانیم و به این افراد اخطار می کنیم که بیش از این در مقابل اجرای قانون و اصلاح وضعیت نظام سلامت کشور نایستند و الا کاملاً صریح و شفاف سخن خواهیم گفت و عمل خواهیم کرد.

به ایشان پیشنهاد می‌کنیم که بهتر است قبل از هر اظهار نظری درآمدهای نجومی و غیرقانونی و سهامداری‌هایشان در مطبها، بیمارستانها و درمانگاه های خصوصی مختلف را برای مردم بیان کنند تا در آن صورت شاهد جایگاهشان در منظر عموم جامعه باشیم.

ما فرزندان انقلاب و سکان داران آینده این عرصه وظیفه خود می‌دانیم از هر گونه حرکت عدالت خواهانه در کشور حمایت کنیم و در مقابل جریانات مخالف آن به جد ایستادگی کنیم. از مسئولان امر نیز انتظار داریم در این راه از هیچ تلاشی دریغ ننمایند و خود را صرفاً در برابر خداوند متعال پاسخگو ببینند و نه در برابر خواسته و مطامع دنیوی عده ای مال دوست هواپرست.

در پایان با توجه به اینکه رهبر فرزانه انقلاب بهداشت و درمان را به عنوان یکی از مسائل اولویت دار کشور مورد تأکید قرار داده‌اند، وظیفه همه مسئولان این حوزه را سنگین تر از گذشته می‌دانیم و عملکرد آنان را در این زمینه رصد خواهیم کرد.

از اقدامات هرچند دیر هنگام دولت و وزارت بهداشت جهت ساماندهی به وضعیت بهداشت و درمان کشور کمال تشکر را داریم و امیدواریم عزم دولت در اجرای بی چون و چرای قانون راسخ تر شود تا با اجرای قانون و به ویژه قانون برنامه پنجم و در نتیجه اصلاح نظام سلامت کشورمان نه تنها مردم از فواید آن بهره مند گردند، بلکه نظامی عادلانه و به دور از اجحاف در میان تمام گروه های سلامت و کارکنان زحمت کش بهداشت و درمان برقرار شود.

والسلام علی من اتبع الهدی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یزد

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی البرز

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم

بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم دارویی تهران

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دندانپزشکی تهران

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران

منبع : فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha