شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۲

سلامت نیوز : یک فوق تخصص جراحی پلاستیک تاکید کرد:‌ به تعویق انداختن درمان سوختگی در مواردی منجر به از کارافتادگی آن عضو خواهد شد.

دکتر سید نجات حسینی در گفت‌وگو با (ایسنا)، ضمن تاکید بر اینکه هرچه قدر از زمان سوختگی پوست بگذرد، درمان آن به مراتب سخت‌تر خواهد شد، عنوان کرد: علت این امر آن است که زخم باعث کشش بافتی و تغییر شکل مفصل یا عضو آسیب دیده می‌شود.

وی افزود: در این صورت به تعویق انداختن درمان سوختگی در مواردی منجر به از کارافتادگی آن عضو خواهد شد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک با اشاره به اینکه درمان در سوختگی‌های حاد باید طی یک هفته اول انجام شود، گفت: بیمارانی که به هرعلتی امکان درمان صحیح سوختگی را از دست می‌دهند، اکثرا در مناطق محروم سکونت دارند یا از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند.

حسینی درباره هزینه‌های درمان سوختگی گفت:‌ هزینه درمان سوختگی حاد بر حسب درصد سوختگی برآورد می‌شود، که 1000 دلار برای هر یک درجه سوختگی است. اما در سوختگی مزمن که به دنبال آن فرد دچار از کارافتادگی عضو یا اختلال عملکرد شود، باید هزینه روزانه را تقبل کند.

وی افزود:‌ سوختگی‌ مزمن هم زمانی ایجاد می‌شود که بیمار به هر علتی نتوانسته است سوختگی خود را درمان کند. به عنوان مثال آرنج، زیر بغل یا انگشتان دست فرد به خوبی باز نمی شود در این صورت اگر آسیب وارد آمده پیچیده نباشد، عمل جراحی صد درصد موفقیت آمیز خواهد بود، ولی اگر منجر به تخریب عضلات و مفاصل شده باشد، امکان برگشت آن شدیدا کاهش می‌یابد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی زنجان به اجرای طرحی مبنی بر جراحی رایگان بیماران سوخته در مناطق محروم استان زنجان اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعاتی که در جریان این طرح انجام شد، دریافتیم 75 درصد بیماران به علت عدم توانایی مالی موفق به تکمیل درمان سوختگی خود نشده‌اند.

وی ادامه داد: مشکل فرهنگی و مالی باعث عدم رسیدگی به این امر شده است. سوختگی یک بیماری پنهان است و پوست سوخته زیر لباس‌ها مخفی شده و برخی بیماران سوخته را خانه نشین کرده است. باید نگاه جدیدی به این موضوع ایجاد شود و تیم‌های سیاری راه اندازی شوند که به مناطق محروم بروند و بیماران را تحت عمل جراحی ترمیمی و پلاستیک قرار دهند. طی برگزاری این طرح موفق شدیم در هر منطقه‌ای 15 تا 20 نفر را عمل کنیم.

حسینی با بیان اینکه آمار سوختگی در مناطق محروم و عوارض ناشی از آن بسیار بالاست، گفت: مشکل عمده عدم وجود توان مالی برای مراجعه به کلینیک‌های جراحی است. دانشگاه‌ها و انجمن‌های جراحی پلاستیک هر استان باید سیاست‌های حمایتی برای این جریان در نظر بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha