سلامت نیوز : کارشناس مامایی بیمارستان شهید صدوقی یزد گفت: مصرف مواد غذایی پرچرب در زنان باردار ایجاد نفخ، سوزش سردل و اختلال در خواب شبانه می‌کند.

نازیلا نقشین در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: در این روزها که تب و تاب عید و خانه تکانی است، خانم‌های باردار باید به فکر سلامت خود و جنین خویش باشند و از انجام فعالیت‌های سنگین و غیرمعمولی که این روزها در هر خانه‌ای به چشم می‌خورد، اجتناب کنند.

وی ادامه داد: ایستادن طولانی‌ مدت یا خم‌ و راست شدن‌های زیاد موجب بروز کمر درد و دردهای عضلانی می‌شود که برای بهبود این دردها فرد باید مدت زمانی طولانی استراحت داشته یا از داروهایی خاص استفاده کند که حتی ممکن است برای جنین مضر باشد بنابراین بهترین راه این است که خانم باردار از انجام این‌ گونه فعالیت‌ها پرهیز کند.

این کارشناس افزود: لغزندگی زمین که در روزهای خانه تکانی امری طبیعی است نیز برای زنان باردار بسیار خطرناک است به عنوان مثال راه رفتن روی سطوح سرامیکی نمناک به راحتی می‌تواند باعث زمین خوردن مادر، آسیب دیدن کمر یا شکم وی و همچنین صدمه دیدن جنین شود.

وی بیان کرد: در این دوران به دلیل بزرگ شدن شکم و عدم تعادل مادر در ایستادن، از نردبان و چهارپایه نباید بالا برود و توجه داشته باشد که اوایل دوران بارداری هم ممکن است با سرگیجه‌های ناگهانی روبه‌رو شود و در نتیجه رفتن روی چنین سطوحی اشتباه است.

وی گفت: در ایام نوروز دید و بازدید و پذیرایی از مهمانان بیشتر است. مادران باردار باید به استراحت خود توجه بیشتری داشته باشند.

بهترین وضعیت استراحت، خوابیدن به پهلو به خصوص پهلوی چپ است

نقشین گفت: فعالیت بیش از حد و خستگی در دوران بارداری ممکن است منجر به ایجاد عوارضی مانند سقط جنین، شروع دردهای زودرس زایمانی و پارگی کیسه آب شود.

وی اضافه کرد: با توجه به چنین عوارضی که ممکن است سلامت مادر و جنین را تهدید کند، بهتر است مادر باردار نکات ذکر شده را در نظر داشته و مطابق آن عمل کند تا سال نو بدون مشکل آغاز شود.

این کارشناس اظهار کرد: تعطیلات عید معمولا فرصتی برای سفر و گشت‌ وگذار در طبیعت به حساب می‌آید به همین دلیل اغلب خانواده‌ها برنامه‌های مختلفی برای سفر در این روزها تدارک می‌بینند ولی خانم‌های باردار ممکن است در طول تعطیلات و بخصوص در روزهای سفر با مشکلات خاصی روبه‌رو شوند که بهتر است با توجه به نکاتی ساده از بروز آن پیشگیری کنند.

نقشین تصریح کرد: مسافرت‌هایی که ممکن است در روزهای عید انجام ‌شود، خانم‌های باردار را با مشکلاتی مانند کمردرد و گرفتگی‌های عضلانی در ناحیه پا مواجه می‌کند بنابراین توصیه می‌شود این افراد تا حد امکان، از مسافرت‌های طولانی بپرهیزند.

وی به مادران باردار توصیه کرد: در طول مسافرت آب زیاد نوشیده و از غذاهای سالم استفاده کنند. در طول مسافرت حین نشستن بر صندلی انگشتان پای خود را تکان دهند تا باعث افزایش جریان خون وریدی در پاها شود. بستن کمربند ایمنی را جدی بگیرند و کمربند شانه‌ای باید بین دو سینه و قسمت محیطی کمربند زیر شکم قرار بگیرد.

نقشین خاطرنشان کرد: سفرهای هوایی کوتاه مدت، برای خانم‌هایی که سن بارداری‌شان کمتر از ۳۶ هفته باشد و همچنین بارداری بدون خطری داشته‌اند با صلاحدید پزشک معالج منعی ندارد.

وی همچنین اضافه کرد: خانم‌هایی که سابقه زایمان زودرس در بارداری قبلی، سابقه دردهای شکمی در بارداری فعلی، کمردردهای مزمن، تهدید به سقط در اوایل بارداری، لکه‌بینی، جفت‌های سرراهی و بارداری‌های دوقلویی داشته‌اند، سابقه دیابت، پرفشاری خون دارند، بهتر است در روزهای تعطیل عید تا حد امکان به سفر نروند.

وی گفت: مصرف شیرینی در دید و بازدیدهای عید رواج زیادی دارد. به طور کلی در انواع میهمانی‌ها، شیرینی یکی از مهم ترین موادی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. افراط در مصرف شیرینی می‌تواند لطمات فراوانی به سلامت انسان وارد سازد. یکی از زیان‌های مهم مصرف زیاد شیرینی، چاقی و عوارض و اختلالات ناشی از آن است. مواد قندی و نشاسته‌ای به آسانی تبدیل به چربی شده و در بدن ذخیره می‌شوند و ایجاد چاقی می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از عوارضی که معمولا بعد از تعطیلات نوروز گریبانگیر اشخاص می‌شود، یبوست و اختلالات گوارشی است، افزود: علت مهم بروز اختلالات گوارشی، افراط در مصرف غذا و نیز استفاده زیاد از غذاهای چرب و سرخ کرده است. یکی دیگر از مهم ترین دلایل یبوست، عدم یا کمبود استفاده مواد فیبری دارای باقیمانده است. همچنین مصرف مواد غذایی پرچرب در زنان باردار ایجاد نفخ، سوزش سردل و اختلال در خواب شبانه ایجاد می کند.

این کارشناس مامایی اظهار کرد: در ایام تعطیلات نوروز معمولا افراد از میوه، سبزی، سالاد، حبوبات و سایر مواد غذایی حاوی فیبر، کمتر استفاده می‌کنند. این قبیل مواد خوراکی علاوه بر فیبر، حاوی مواد مغذی مفیدی هستند که تاثیر قابل توجهی در جهت سلامت انسان دارد و یکی از مهم ترین خواص فیبری غذایی، پیشگیری از یبوست و نیز درمان آن است.

وی ادامه داد: مواد غذایی حاوی فیبر، باعث تسریع عبور غذا از دستگاه گوارش شده و از بروز یبوست پیشگیری می کند. همچنین خواص مهم دیگری از جمله کاهش چربی‌های نامطلوب خون و تنظیم تعادل فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان به ‌خصوص سرطان کولون (روده بزرگ) دارند.

این کارشناس مامایی در ادامه توصیه کرد: خانم‌های باردار باید روزانه تا 8 لیوان مایعات بنوشند که بهترین نوشابه برای مادر باردار آب است و مصرف چای، قهوه و مایعات کافئین دار را محدود نمایند.

وی اضافه کرد: یک ساعت قبل از خوردن غذا و دو ساعت بعد از خوردن غذا از مصرف چای خودداری کنید تا در جذب آهن مواد غذایی اختلال ایجاد نشود.

وی افزود: زنانی که قبل از بارداری ورزش نمی‌کردند، نباید در دوران بارداری ورزش کردن را آغاز کنند. همچنین ورزش‌هایی که باعث صرف انرژی زیادی می‌شود مانند اسب سواری، اسکی، کوهنوردی به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود ولی ورزش‌های سبک مانند پیاده روی، شنا و تمرین‌های کششی و نرمشی توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha