شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵

سلامت نیوز : یک متخصص قلب و عروق با بیان اینکه با هر بار سکته قلبی 5 تا 8 درصد عضله قلب از کار می‌افتد، گفت: اگر وسعت سکته زیاد باشد قسمت بیشتری از عضله قلب از کار خواهد افتاد و با تکرار سکته خطر مرگ در فرد افزایش خواهد یافت.

دکتر بهزاد حاجی مرادی در گفت وگو با (ایسنا)، افزود: در مواردی که 25 درصد از عضله قلب از کار افتاده باشد شخص بیمار همواره دچار تنگی نفس خواهد بود.

حاجی مرادی ادامه داد: در هر سکته قلبی تعدادی از سلولهای قلب از بین رفته که قابل بازگشت نمی‌باشند، اما شاید بتوان با مصرف دارو و اصلاح رژیم غذایی عروق بسته شده را باز کرد.

این متخصص قلب و عروق ترک سیگار، اصلاح رژیم غذایی، کنترل فشار و قند خون، کاهش وزن و داشتن یک برنامه ورزشی منظم و مناسب را از جمله عوامل موثر در جلوگیری از پیشرفت بیماریهای عروق قلب بیان کرد.

حاجی مرادی درباره نظر کارشناسان در خصوص ترک سیگار در افراد با سابقه سکته قلبی اشاره کرد و افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته ترک سیگار در افرادی که سابقه سکته قلبی دارند به اندازه یک جراحی باز قلب در روند بهبودی آنها موثر و مفید است.

این متخصص قلب و عروق، فشار خون را کشنده بی صدا خواند و گفت: متاسفانه فشار خون هیچ علامت بالینی نداشته و تنها از طریق آزمایش، وجود فشار خون در افراد تشخیص داده می شود.

حاجی مرادی وجود فشار خون را عامل مستعد کننده ایجاد سکته قلبی عنوان کرد و افزود: در افرادی که سابقه سکته قلبی دارند باید فشار خون از طریق مراجعه به پزشک و مصرف داروهای فشار کنترل شود.

وی افزود: در کنار مصرف دارو پرهیز از استرس، کم کردن مصرف نمک و استفاده از داروهای سنتی نیز می تواند در کنترل فشار خون موثر باشد.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه استفاده از روغن نباتی و غذاهای سرخ کردنی باید به طور کامل از برنامه غذایی این بیماران حذف شود.

حاجی مرادی افزود: بیماران با سابقه سکته قلبی می توانند از روغن زیتون و روغن حیوانی سنتی استفاده کنند، به شرطی که این روغن‌ها برای سرخ کردن استفاده نشوند و تنها بعد از پخت غذا میزان اندکی از آنها روی غذا ریخته شود.

وی انجام ورزش بصورت سه بار در هفته و به مدت نیم ساعت را برای پیشگیری از سکته قلبی بسیار مهم و موثر عنوان کرد.

حاجی مرادی در خصوص نحوه ورزش در افراد با سابقه سکته قلبی نیز گفت: تا شش هفته بعد از سکته، فرد بیمار باید از انجام فعالیت‌های شدید اجتناب کند و بعد از این مدت نیز با انجام تست ورزش و اکوکاردیوگرافی توسط پزشک، میزان فعالیت آنها تعیین شود.

این متخصص قلب و عروق معتقد است: وجود هریک از فاکتورهای خطر می‌تواند بصورت تصاعدی خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش دهد.

وی در پایان انجام آنژیوگرافی و مصرف مادام العمر آسپرین و داروهای ضد چربی در افرادی که سابقه سکته قلبی دارند را مانع از سکته مجدد قلبی آنها بیان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha