شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 69847

پرخوری نه تنها سلامتی را به مخاطره می اندازد، بلکه زمینه های چاق شدن را در افراد بوجود می اورد.

پرخوری در ایام نوروز ممنوع
سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه به خانواده‌ها توصیه کرد: تنقلات و شیرینی‌جات شب عید را از مراکز معتبر تهیه کرده و از خرید از دستفروش‌ها و دوره گردها خودداری کنند.

علی اشرف رشیدی در گفت و گو با (ایسنا) ، اظهار داشت: با توجه به اینکه در ایام نوروز میزان مصرف این مواد افزایش چشمگیری می‌یابد، مصرف بیش از اندازه آنها زمینه‌ چاقی را در افراد بوجود می‌آورد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه مصرف یک کاسه آجیل انرژی برابر مصرف یک بشقاب برنج برای فرد فراهم می‌کند، تاکید کرد: افراد باید به این مسئله توجه داشته و بر میزان انرژی دریافتی روزانه خود کنترل کافی داشته باشند.

رشیدی در ادامه با بیان اینکه مصرف تنقلات و شیرینی جات در افراد مبتلا به بیماری‌هایی نظیر قند خون، فشار خون و چربی خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی و غیره محدویت دارد. چنین افرادی باید بر میزان مصرف این گونه مواد نظارت کافی داشته باشند تا از بروز مشکل برای آنها جلوگیری شود.

وی افزود: اگرچه آجیل و تنقلات حاوی مقادیر زیادی اسید چرب غیراشباع هستند، اما افراد بایستی کنترل مناسبی بر میزان مصرف اینگونه مواد داشته باشند و بر اساس ویژگی‌های فیزیولوژیکی خود مقادیر مناسبی از این مواد را مصرف کنند.

این کارشناس تغذیه به افراد توصیه کرد: افراد در ایام نوروز بیشتر میوه‌ مصرف کنند زیرا میوه‌ها حاوی مقادیر زیادی فیبر، آب، ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن هستند و از این حیث مصرف آنها در ایام نوروز توصیه می شود.

وی در ادامه گفت: تازگی آجیل و تنقلات از اهمیت زیادی برخوردار است و توصیه می‌شود خانواده‌ها تنقلات و شیرینی جات را از مراکز معتبر خریداری کنند و از خرید از دست فروش ها و دوره گردها بپرهیزند.به گفته این کارشناس تغذیه، آجیل و تنقلات کهنه احتمال ابتلا به بیماری‌ها و حتی سرطان‌ها را در افراد افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه مصرف شیرینی جات کم چرب و کم شیرین در این ایام توصیه می شود، تاکید کرد: مصرف شیرینی جات سنتی از این جهت که شیرینی کمتری نسبت به شیرینی ها و رولت های معمول دارند، بیشتر توصیه می شود.

رشیدی در ادامه به افراد توصیه کرد از پرخوری در ایام نوروز خود داری کنند، چرا که پرخوری نه تنها سلامتی آن ها را به مخاطره می اندازد، بلکه زمینه های چاق شدن را در افراد بوجود می آورد.

وی افزود: بهتر است افراد پیاده روی، ورزش و فعالیت بدنی را در این ایام در برنامه خود بگنجانند.رشیدی در ادامه از افرادی که قصد سفر در ایام نوروز را دارند خواست تا به نکات بهداشتی توجه کرده و از این طریق سفر خوبی را برای خود رقم بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha